Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra nytt av gamla plagg  (läst 8558 gånger)

Dandelia

• Gäst
Göra nytt av gamla plagg
« skrivet: 04 maj-10 kl 09:12 »
Jag har samlat ihop en hög med kläder som jag av olika skäl inte längre kan ha. Det kan vara att dom är för stora eller för små, är trasiga eller inte känns bra i modellen.

Det kliar i fingrarna att göra nåt vettigt med alltihop. Jag har lånat boken "Do redo- att slakta en tröja" men den handlar bara om ull. Mina kläder är av varierande material, allt från jeans till dun.

Av gamla dunjackan som är alldeles för stor numera tänkte jag t ex sy tofflor eller ett värmande hundtäcke. Av en fleecetröja funderar jag på att sy sköna sockar och vantar. Men vad göra med mina för trånga jeans? Går det att lägga ut dom med kilar? Och jeansen som är alldeles för stora nu? Kan det bli kjolar eller klänningar av dom? Väskor är jag inte intresserad av att sy.

I samlingen finns en grov ylletröja som kliar nåt infernaliskt. Kanske den kan förvandlas till en varm vinterkjol? Med leggings under kliar det ju inte. Eller sy tjocksockar av den kanske? Ideer finns, men kunskaper är det sämre med! Jag är inte särskilt händig med symaskinen och har ingen aning om hur jag ska bete mej för att göra "rätt".

Vet du några bra böcker eller har länkar till fiffiga hemsidor med bilder och tips, lägg gärna in dom här i tråden! Jag har sett att det finns ett par gamla liknande trådar men där handlar det mest om att göra barnkläder. Det är inte aktuellt för mej. Jag vill sy till mej själv och hundarna och hemmet.  En lappa-laga-bok för dummies vore perfekt för att komma igång.

/Dandelia

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Göra nytt av gamla plagg
« Svar #1 skrivet: 04 maj-10 kl 10:12 »
En idé som jag funderat på att göra med gamla jeans är att använda övre delen av baksidan, med fickor, till ett förkläde att använda i trädgården. Om man vill ha ett som når nedom knäna kan man ju kila i grenen med framsidan av benen. Slitstarkt och med bra fickor att förvara sekatör och liknande i.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tuulis

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 04 maj-10 kl 11:09 »
Lapptäcken har jag gjort av mina gamla plagg. Har gjort dem med inköpt tyg också men det är nånting alldeles speciellt med alla minnen som blir bevarade med dom gamla tygen. Och om man börjar med bara fyrkantiga bitar så blir det inte så svårt. Och användning blir det alltid för sådana täcken. Inte behöver dom bli några släktklenoder heller som bara ska ligga på sängen som dagtäcke. Har just en i bilen för att skydda baksätet. Dom värmer en bra också när man sitter på altanen när det är litet kyligare. Hoppas du hittar nått projekt att börja med!

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 maj-10 kl 23:24 »
Kuddfodral av jeans på golvkuddar eller på madrasser, lapptäcke, väska eller trunk. Av tröjor kan man göra förvarings"lådor".
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 06 maj-10 kl 03:58 »
Den stora dunjackan kan bli en skön dunväst. Av det överblivna "dunet" kan du göra t ex gosiga tossor åt dig själv.

Ulltröjan kan definitivt bli en kjol! Ärmarna kan du filta i tvättmaskinen och sedan göra t ex grytunderlägg av.

Jeans är toppenbra att sy slitstarka överdrag av. Jag sydde ett madrassöverdrag till kökssoffan. Lättvättat och praktiskt för mig och familjen, som gärna kladdar och spiller och inte alltid har så rena brallor på oss...  :) För små jeans kan du sprätta upp i sidsömmarna och sy in kilar i, antingen bara vid midjan/höften eller hela vägen till benslutet. De vida jeansen kan du ta in i sidsömmarna, men du får trixa lite så att ev. fickor inte blir knasigt placerade. Om du tänker sy om jeansen till en kjol, kan det vara bättre att låta sidsömmarna vara och i stället knåpa med den fd grensömmen. Alternativet är förstås att använda skärp.

Boktipset blir att du besöker bibblan och ber om hjälp att hitta litteratur som passar din typ av projekt.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Dandelia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 maj-10 kl 12:49 »
Oj, tack för alla tips :D

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 maj-10 kl 12:58 »
Åh, vad jag blir sugen...!!  :D

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 06 maj-10 kl 15:45 »
Bok & sidtips: Do ReDo
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 06 maj-10 kl 18:40 »
Om du tänker sy om jeansen till en kjol, kan det vara bättre att låta sidsömmarna vara och i stället knåpa med den fd grensömmen.
Det funkar bra att sy en väska på liknande sätt.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Ramlar

« Svar #9 skrivet: 06 maj-10 kl 21:58 »
Det kan nog bli svårt att sy en klänning av gamla jeans, om du inte vill ha en väldigt lappad och.. Ja, skum klänning! Jag tror det är svårt att få det riktigt snyggt. Däremot kan jag tänka mig att det skulle funka utmärkt till en snygg förvaringsgrej! Tänk dig en rektangulär bit jeanstyg som du syr på två fickor (sy av hörnen så rymmer de mer) på. Den kan du hänga på insidan garderoben( eller om den blir riktigt snygg kan du ju hänga den på väggen i hallen) och förvara allt möjligt i; skor, sjalar, vantar, mössor etc. Jag tycker såna är väldigt praktiska iallafall! :)

Lottarosa

• Lycka!!
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 24 jun-10 kl 22:21 »
Nät tips; www.wardroberefashion.net  En sida om att inte köpa nya kläder, utan sy om det man redan har. Mycket bra ideer och inspiration!
Här på gården Liljedal finns man och jag, sex barn, jämtgetter, åsenfår, jerseykor, hästar, hund, katter och säkert ett och annat småknytt! Odlar, gillar självhushållning, hantverk, strävar bort från konsumtionssamhället. Är optimist!

Granbackstove

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 25 jun-10 kl 10:45 »
I samlingen finns en grov ylletröja som kliar nåt infernaliskt. Kanske den kan förvandlas till en varm vinterkjol? Med leggings under kliar det ju inte. Eller sy tjocksockar av den kanske? Ideer finns, men kunskaper är det sämre med! Jag är inte särskilt händig med symaskinen och har ingen aning om hur jag ska bete mej för att göra "rätt".

Med anledning av ovanstående skulle jag rekommendera att du tvättar ylletröjan lite för varmt i tvättmaskin, så att den tovar sig ordentligt. Sedan letar du reda på ett passande mönster på någon typ av "tossor" som passar dina fötter och din smak och syr ihop delarna med langettsöm. Då tröjan är ihoptovad är det ingen risk att det repar upp sig, och du slipper symaskinen helt och hållet. Tovat är otroligt hållbart och varmt, känns det för halt han du sy fast tunna skinnsulor samtidigt som du monterar toffeln, men det blir naturligtvis lite pilligare.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Myrram

« Svar #12 skrivet: 21 jul-10 kl 11:12 »
I sömnads och handarbetsböcker från 70-talet finns ofta tips på återbruk av kläder. Inte alltid så snygga modeller kanske men användbara idéer.

Lejongården

• Ekologiska småbrukare
    • Skåne
    • Lilla Mys
« Svar #13 skrivet: 24 jul-10 kl 22:25 »
Återbruk ligger mig varmt om hjärtat :-).
Av gamla plagg syr jag allt från nya plagg, plånböcker, pulsvärmare, shoppingkassar, barnsaker, vetevärmare, väskor mm. Om jeansen är riktigt grova kanske de ockå kan bli ngn hundleksak.
Ekologisk livsnjutare

Juno

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 16 aug-10 kl 19:54 »
Kuddfodral av jeans på golvkuddar eller på madrasser, lapptäcke, väska eller trunk. Av tröjor kan man göra förvarings"lådor".

Hur tillverkar du förvaringslådor? Har velat göra det länge och provat att klä in en stålkorg (en sådan där IKEA man har i badrummet. Blev okej, men inte riktigt som jag tänkt mig.  Har du några bra tips?
Jag är en nyinflyttad småbarnsmamma med ett stort intresse för odling och återbruk. Söker likasinnade att bolla idéer och tankar med.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 17 aug-10 kl 21:21 »
Har inte provat men sett på Icas hemsida tidigare där det var en tröja de använde dubbelt "tyg".
Virkade dukar kan man smeta in med trälim så blir de hårda eller stärk dem som vanligt. Av örngott kan man göra klänning enligt en serie i Svenska dagbladet på webben, kolla där. Man kan ju göra en ställning av elefanttråd= tjock lite mjukare ståltråd och klä med band eller tyg etc i annat fall kan man kanske få tag i en lampskärm som man trär över tyg eller stickat material eller skinn från begagnad jacka/rock, det kan flätas eller sys i större stycken. Tag bort lamphållaren så har du en färdig förvarings låda. Begagnade /nya hattaskar kan man klä om i annat tyg eller skinn eller decoupage. Papier maché kan man väl ha som stomme om man vill ha lite stadigare eller en tunn träskiva/skärbräda/plankbit....
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 1 användare
thalia

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser