Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ger ni era flasklamm?  (läst 3854 gånger)

naala

Vad ger ni era flasklamm?
« skrivet: 03 maj-10 kl 11:39 »
Ja lammnäringen fr granngården kanske de flesta ger,men jag har hört att lamm dött av brist på b vitamin och selen,jag kollade lammnäringen och dessa vitaminer finns ej i den  :o
ger ni ngn slags multivitamin också eller  ???
Man vill ju ge dem så bra start som möjligt (ja tackans mjölk är ju det bästa men går det inte så går det inte...)

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
SV: Vad ger ni era flasklamm?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-10 kl 12:03 »
LG's lammnäring eller komjölk med extra grädde, de få gånger vi har stöd/nödmatat. Har dock inte fött upp några lamm helt på detta.

MVH
Pigan

Tillägg: vi ger alla våra lamm selen och ADE-vitamin när de är nyfödda, oavsett vad de äter i övrigt.
« Senast ändrad: 03 maj-10 kl 16:34 av Maria nyckelpiga »

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #2 skrivet: 04 maj-10 kl 08:39 »
Lantmännens PONTUS (billigare än LG's) , den har fungerat bra här .
I år provar vi med komjölk och det funkar bra.

Och alltid kraftfoder och vatten i boxen med flasklamm..
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 04 maj-10 kl 09:52 »
Jag hade ett bagglamm förra året, som jag födde upp helt på Lantmännens Pontus. Han ökade lika bra som de andra lammen, det var ingen skillnad. Jag har även stödmatat med Pontus tidigare år och det har också fungerat bra.
Åsenfår, hundar och katter

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #4 skrivet: 04 maj-10 kl 12:03 »
Samma här, har matat med Pontus så länge det funnits i sortimentet och inte haft några brister på lammen. Har de brister så är de ofta med från födseln och det rättar man till genom att ge en dos med selen första levnadsdygnet eller så snart den uppvisar brist.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 04 maj-10 kl 16:28 »
Ja lammnäringen fr granngården kanske de flesta ger,men jag har hört att lamm dött av brist på b vitamin och selen,jag kollade lammnäringen och dessa vitaminer finns ej i den  :o

HUR kollade du då ??? du menar väl Pontus...

Pontus lammnäring innehåller:

Vitamin A, IE   25000
  Vitamin D3, IE   6000
  Vitamin E, IE   100
  Vitamin B1, mg   5
  Vitamin B2, mg   3
  Vitamin B6, mg   3
  Vitamin B12, mg   0,02

Vitamin C, mg   100

Selen, mg   0,2
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 04 maj-10 kl 17:55 »
Jag kom att tänka på att jag hade svårt med blandningen av Pontus första gången. Jag trodde att 20% pulver och 80% vatten betydde 2 dl pulver till 8 dl vatten. Tyckte det blev väldigt tunt. Har sedan talat med flera som gjort samma fel. Det stämmer bättre när man använder viktmått. Jag hittade en annan tråd där man kommit fram till att 2 dl pulver väger 100 gram. Då går det lättare att räkna fram hur mycket man ska ta. Eftersom jag inte haft något flasklamm i år har jag inte exakt mängd aktuell. Jag hade skrivit upp i datorn men vid datorhaveri försvann det.
Åsenfår, hundar och katter

Ulla Krull

« Svar #7 skrivet: 05 maj-10 kl 19:36 »
Jag har påpekat för en av de foderansvariga på Lantmännen att deras anvisningar suger för att det är så lätt att räkna fel; varför kan ni inte bara skriva ut ett exempelförhållande i dl istället så att man har något att gå efter när man är trött mitt i lamningen, frågade jag honom?
Jo, sa han, vi har fått många påpekanden om det så vi ska fixa det.
Detta var 4 år sedan och av denna diskussion att döma har de fortfarande inte åtgärdat texten  >:(
Jag blandar 1 dl pulver i 3 dl vatten när det gäller Pontus. Jag tycker den fungerar bra till friska lamm som har fått råmjölk och som har tillgång på lammpellets, helst startpellets.

LGs lammnäring är bättre men dyrare i inköp men det kan ju löna sig om man får finare lamm...

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #8 skrivet: 05 maj-10 kl 21:52 »
Jag se till att alltid har råmjölk  i frysen, jag tar av dem som har mycket.
 För övrigt använder jag Pontus och ibland, om jag har en tacka med bara ett lamm mjölka jag ut en extra portion och ger det till flasklammen mellan måltiderna med lammnäring. Verka funka bra.

Jacob

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 06 maj-10 kl 19:08 »
Tycker som många andra i tråden att Pontus är mycket bra och näringsrik.
Har några flasklamm iår som går med den övriga flocken och får en portion morgon och kväll. De växer lika bra som de andra lammen som har en mamma.
Köttfår

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Skogsträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser