Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plötslig död  (läst 5105 gånger)

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Plötslig död
« skrivet: 02 maj-10 kl 21:40 »
En av mina tackor låg död inne i fårhuset när jag kom ut i morse :'(. Vad i all världen kan ha hänt?

Hon var en ungtacka från förra året. Hon fick för ca. tre veckor sedan ett litet bagglamm som var väldigt klent och dog efter en vecka. Hon tog det hela fint och verkade inte sakna honom utan gick och betade precis som vanligt med de andra. Jag kollade juvret så det inte skulle bli mjölkstockning men allt såg jättebra ut. Hon var pigg och frisk med bra hull. Åt som de andra och verkade helt normal. Så ligger hon där stendöd helt plötsligt.

Hon hade en defekt som heter bredklöv så jag hade inte tänkt behålla några lamm efter henne men det är ändå tråkigt och konstigt. De andra tackorna mår också jättebra och har fått pigga friska lamm som alla växer snabbt och bra.

Någon som varit med om detta och kan gissa vad som hänt?

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Plötslig död
« Svar #1 skrivet: 02 maj-10 kl 22:06 »
Var tråkigt att höra. För två år sen hände något liknande hos oss. På förmiddan betade alla fåren och ingen verkade dålig. Vid lunch så såg vi en ligga ensam och när vi kolla så var hon död. Vi fick aldrig reda på vad som hänt. Ungtacka var hon.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: död..
« Svar #2 skrivet: 03 maj-10 kl 05:35 »
Magnesiumbrist?
Drabbar djur med magnesiumbrist som betar det första proteinrika gräset.
Djuren faller krampar och dör snabbt..

Trumsjuka?
« Senast ändrad: 03 maj-10 kl 14:20 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Plötslig död
« Svar #3 skrivet: 03 maj-10 kl 06:24 »
Det var någon som skrev någongång att får gillar att dö. Det tråkiga med att ha många djur, och får har man oftast i flock, är att det alltid händer något tråkigt under en säsong.  Visst vill man veta vad det var som hände, men ibland kan det bero på så många orsaker att det är svårt att utreda exakt. Obduktion? Det svåra med får är också att det är såpass tuffa och tåliga djur. Så när de lägger sig ner för att de är sjuka så är de verkligen sjuka och man har oftast mycket ont om tid och hinner ibland inte åtgärda något i tid. Sade en veterinär till mig en gång.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

freeky

  • Gäst
SV: Plötslig död
« Svar #4 skrivet: 03 maj-10 kl 09:36 »
Vi har hittat 2 döda lamm i helgen, pang bara döda. Jättekonstig och otäckt... :'(

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Plötslig död
« Svar #5 skrivet: 03 maj-10 kl 14:06 »
Ja, det var jag som skrev att en gammal gubben från trakten en gång hade konstaterat att "Får gillar att dö"!
Ibland så har man inte en aning om vad som hänt.  ???
Man får vara tacksam för alla dom som lever och alla dom som man kan bota...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Plötslig död på lamm..
« Svar #6 skrivet: 03 maj-10 kl 14:07 »
Vi har hittat 2 döda lamm i helgen, pang bara döda. Jättekonstig och otäckt... :'(

Lamm (ca 6-8v) som diar och kommer ut på gröngräs (speciellt stoora fiina snabbvuxna lamm) hittas liggande döda.

Orsaken är en mycket giftig bakterie som förökar sig i vommen. Sjukdomsförloppet är mycket snabbt, från helt symptomfri till död på 1-2 timmar. Enterotoxinemi.

Kan det vara det dina lamm haft?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

freeky

  • Gäst
SV: Plötslig död på lamm..
« Svar #7 skrivet: 03 maj-10 kl 15:48 »
Lamm (ca 6-8v) som diar och kommer ut på gröngräs (speciellt stoora fiina snabbvuxna lamm) hittas liggande döda.

Orsaken är en mycket giftig bakterie som förökar sig i vommen. Sjukdomsförloppet är mycket snabbt, från helt symptomfri till död på 1-2 timmar. Enterotoxinemi.

Kan det vara det dina lamm haft?

Vet inte, dom var födda i mitten på januari och mitten på februari, men jag ska se om jag hittar fakta jämföra symtom.

freeky

  • Gäst
SV: Plötslig död
« Svar #8 skrivet: 03 maj-10 kl 15:53 »
Eftersom vi hittade det andra lammet medans det fortfarande var vid liv är det svårt säja om det var detta det handlade om.Men, vi såg inte hela förloppet, utan bara slutet så kanske?

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Plötslig död
« Svar #9 skrivet: 03 maj-10 kl 16:29 »
Kan det även drabba vuxna får?
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Plötslig död
« Svar #10 skrivet: 04 maj-10 kl 15:45 »
Om ett djur krampar innan det dör ser man tydliga tecken på detta i ströbädd eller på backen. Det är inget man tar miste på.


Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Plötslig död
« Svar #11 skrivet: 04 maj-10 kl 22:25 »
Mitt får hade inte krampat. Det såg ut som hon lagt sig på sidan och dött utan några onormala rörelser.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Plötslig död
« Svar #12 skrivet: 05 maj-10 kl 19:21 »
Visst kan väl även trumsjuka ge en tämligen snabb död om man har otur?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

ariel.hellgren

  • Inlägg: 0
    • Skåne
SV: Plötslig död
« Svar #13 skrivet: 08 maj-10 kl 20:31 »
hej. om det var en ungtacka med ett väldigt litet lamm som dog, så hade hon antagligen ytterliggare ett lamm i magen som inte kommit ut. Ibland kan detta komma ut senare men ofta dör tackan inom någon vecka. Har själv haft problem med hög lammdödlighet i år som jag sätter i samband med Blåtungevaccinationen som mina djur fått de senaste  åren.
📣🛠🚜🛵

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Plötslig död
« Svar #14 skrivet: 09 maj-10 kl 18:04 »
hej. om det var en ungtacka med ett väldigt litet lamm som dog, så hade hon antagligen ytterliggare ett lamm i magen som inte kommit ut. Ibland kan detta komma ut senare men ofta dör tackan inom någon vecka.

Men då brukar tackan få skyhög feber och bli våldsamt hängig först, dessutom brukar dom få fula illaluktande flytningar...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser