Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tuppen skyddar sina damer  (läst 2630 gånger)

pel

• Värmland
tuppen skyddar sina damer
« skrivet: 25 apr-06 kl 00:13 »
Min Hedemoratupp är en riktig tuffing jag komm ut till hönsgården i morse då hittade jag en död lekatt.Förra sommaren dräpte han huggormar,är det vanligt tro?
Annars är han jättetrevlig han acepterar både katten ,hunden och mäniskor.
Jag kallar han för kungen.
Hej sa jag,lev väl

curmbox

• Var sak har sin tid
Re:tuppen skyddar sina damer
« Svar #1 skrivet: 25 apr-06 kl 11:56 »
Han är inte bara tuff din tupp, han är jäkligt snabb också som tar en match med lekatten :o
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Susanne

« Svar #2 skrivet: 25 apr-06 kl 12:22 »
Ja, nog är det imponerande om tuppen fått fast en så snabb filur som hermelinen och lyckats ta ihjäl den innan den hann undan. Vi har också haft hermelinbesök men mina höns verkade inte veta hur de skulle bete sig inför det lilla rovdjuret, så de följde avvaktande efter med varningsläten och sträckta halsar när hermelinen rände omkring hit och dit. Inte förrän hermelinen satt i hasorna på dem fattade de att den var riktigt farlig och bäst att springa för sitt liv.

mosesmia

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 25 apr-06 kl 16:39 »
Törs verkligen hermelinen ta hönor? För nu blir jag lite nervös, jag blev så glad när jag såg hermelinungar i ladugården, för de tar ju alla möss, men jag trodde aldrig de tordes gå på hönsen. Jag har blommehöns, de kanske är för stora.
Det blir nog värre när man får kycklingar.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Susanne

« Svar #4 skrivet: 25 apr-06 kl 20:20 »
Japp, det törs de små rackarna göra, och de grejar dessutom att ta vuxna höns, men blommehöns är ju rätt stora som du säger och så stora höns vet jag inte...? Men jag tror inte alla hermeliner tänker tanken att ens försöka ge sig på höns så det kanske inte finns anledning till oro för dig. Det finns dem som har hermeliner på gården utan att de gör någon skada. Tvärtom gör de nytta som grymt effektiva sorkjägare. Vi har haft en vessla som hållt ordning på sorken. En katt kan inte alls mäta sig i effektivitet.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #5 skrivet: 28 apr-06 kl 13:32 »
 en fråga  vad är lekatt ???

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Suresh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 apr-06 kl 13:45 »
en fråga  vad är lekatt ???

lev väl...

Lekatt = Hermelin

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser