Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mossa på körsbärsträd bra eller dåligt?  (läst 6783 gånger)

s60012

• Västergötland
Mossa på körsbärsträd bra eller dåligt?
« skrivet: 02 maj-10 kl 19:01 »
Ska man försöka ta bort vitmossa på ett cirka 25 år gammalt körsbärsträd? I så fall är det lämpligt att använda till exempel en grov borste?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Mossa på körsbärsträd bra eller dåligt?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-10 kl 19:09 »
Det är en fråga om tycke och smak.

Vissa säger att mossan håller kvar fukt, och att det bor insekter där. Å andra sidan gynnas även rovinsekter av mossan. Dessutom är mossa vackert.

Ska du ta bort mossan, använd typ en rotborste, som man borstar potatis med.

Själv hade jag låtit mossan vara kvar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jan lindgren

« Svar #2 skrivet: 03 maj-10 kl 21:09 »
Hej!
Det är inte vitmossa du har, möjligen någon vit lavart.
MVH
Jan

s60012

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 maj-10 kl 08:54 »
Det kan säkert vara nån lavart, jag är dålig på detta. Så, skall man låta laven vara kvar eller ska den bort?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 04 maj-10 kl 09:15 »
Som sagt ovan, jag hade lämnat den kvar. Den gör ingen skada på ett friskt träd. Men om man har problem med vissa skadeinsekter vet jag att vissa böcker rekommenderar att man tar bort den, eftersom det är en plats där insekter lätt övervintrar. Just det tycker jag är bra, jag vill ha mångfald i min trädgård. Men det är klart, hade jag fått allvarliga problem med skadeinsekter så hade jag nog omvärderat min åsikt, och tagit bort laven.

Nu gäller det ett körsbärsträd, och de har färre skadeinsekter än t ex äpple, så det ska inte vara några problem att lämna laven.

Du kan välja som du vill, båda alternativen funkar för trädet, så det beror på din inställning till vad som är vackert och om du vill ha insekter i trädgården. Mycket insekter ger i normalfallet en bra balans, där skadeinsekterna hålls i schack, samtidigt som många pollinerare trivs och då får du bättre skörd.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser