Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan Gul Kanel och Ribston pollinera varandra?  (läst 4455 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Kan Gul Kanel och Ribston pollinera varandra?
« skrivet: 30 apr-10 kl 09:36 »
Eller rättare sagt: Kan Gul Kanel pollinera Ribston? För G K är väl
självfertil?
« Senast ändrad: 30 apr-10 kl 09:40 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

mistel

• -
SV: Kan Gul Kanel och Ribston pollinera varandra?
« Svar #1 skrivet: 30 apr-10 kl 19:00 »
Vad jag fick lära mig på SLU är inga äpplen självfertila oavsett vad säljarna lovar.

http://www.slu.se/?id=551&puff=163

http://www.ltj.slu.se/balsgard/pro_app.html

http://www.ltj.slu.se/PDF/TabellApplepoll.pdf

Tyvärr verkar man inte ha hunnit studera generna hos Gul Kanel men oftast är det inga problem med pollinering av äpple ifall man inte bor väldigt isolerat det är ganska vanligt i villaområden med äppelträd så pollenlämnare finns det gott om det som saknas i många områden är pollinerare ex. bin (antalet biodlare minskar tvärr)

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 01 maj-10 kl 17:02 »
Tack för ditt svar. Vi bor i ett bostadsrättsområde med villa område angränsande. Men hur nära måste träden hos andra vara om mina ska kunna bli pollinerade? Nån sa 50 meter till mig, men det tyckte jag lät väldigt nära.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

mistel

• -
« Svar #3 skrivet: 01 maj-10 kl 18:15 »
50m brukar vara rekommendationerna för körsbär/plommon eftersom deras pollen är kortlivat. Äppelpollen kan leva flera dagar på pollinerande insekter så det kan funka utmärkt med att ha en pollinerare 100-200m bort (troligtvis kan pollinering funka även om lämplig pollinerare är någt längre bort än så insekter flyger ju längre sträckor än så ibland) .

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 01 maj-10 kl 18:19 »
Jaha, det kanske var dem han pratade om. Okej, skall kolla husen i närheten då, om de har några äpplen. Tack så mycket för dina svar.

emmaB

« Svar #5 skrivet: 03 maj-10 kl 18:45 »
En förutsättning för pollinering är att blomningen sker samtidigt.
En annan förutsättning är att de ej är polleninkomatibla.

emmaB

« Svar #6 skrivet: 03 maj-10 kl 18:53 »
Svar till mistel.
Dina lärare på SLU var inga stora pomologer.
Det finns ett par hundra självfertila äpplen kända bland annat: Brown Snout, Braeburn, Adams parmän, Dabinett, Cellini.

Gilbert

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 nov-13 kl 10:46 »
Vildapel passar till allt.
Man behöver inte vara orolig för pollineringen. Man ser i villaträdgårdar att alla köper två som passar ihop, något jag tycker är märkligt.
Köp det äppelträd du önskar, se hellre till hur trädet ser ut och hur det är ympat. Kvaliteten på själva trädet är långt mera viktigt.
Här finns blandat, här finns bin, här finns äpplen, enkelt. Det blir äpplen hur du än gör.

kurt

« Svar #8 skrivet: 13 nov-13 kl 11:53 »
Vildapel passar till allt.
Man behöver inte vara orolig för pollineringen. Man ser i villaträdgårdar att alla köper två som passar ihop, något jag tycker är märkligt.
Köp det äppelträd du önskar, se hellre till hur trädet ser ut och hur det är ympat. Kvaliteten på själva trädet är långt mera viktigt.
Här finns blandat, här finns bin, här finns äpplen, enkelt. Det blir äpplen hur du än gör.

Men om man skall plantera Vildapel (vilket kan vara svårt att köpa), så får man ju garanterat ett träd som man inte har annan nytta av. Dessutom är det ju också viktigt att pollengivaren blommar vid samma tid . För de allra flesta är det ju ändå inget problem, man måste bo mycket isolerat om det inte skall finnas äppelträd i närheten.

Gilbert

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 nov-13 kl 12:25 »
Man planterar inte vildapel, det finns lite överallt.

Gilbert

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 nov-13 kl 13:12 »
Glöm inte gnagskyddet (en försäkring på 29 sek).

Så här skulle jag prioritera.

1) Vilka sorter man tycker om.
2) Kvaliteten på trädet, fin ymp, förgreningen du köper blir trädets höjd etc.
3) Gnagskydd.
4) Blir det dåligt med äpplen beror det mera på pollineringen (typ bin) än att sorterna hänger ihop på egna tomten.
5) En bikupa löser många problem, jag har bara 3 olika träd (som dessutom inte pollinerar varandra) och äpplen så man kräks. Men flitiga bin!

kurt

« Svar #11 skrivet: 14 nov-13 kl 08:52 »
Man planterar inte vildapel, det finns lite överallt.

Nu tror jag ju dock att många blandar ihop vildapel med vilda frösådder av domesticerade äpplen!

Gilbert

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 nov-13 kl 11:10 »
Det finns några få sorter som möjligtvis kan få problem om man bor väldigt avsides, då menar jag långt ut och lång upp i landet.

Mera går att läsa här. Som ni ser är det egentligen ingen kris för någon sort.
http://www.eplanta.com/customer/egreen/filearea/filer/pollentabell/polltabell_apple.pdf

Här rekommenderar t o m Jordbruksverket att plantera Paradisäppelträd i en odling för att säkerställa allas pollinering.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/odling/tradgardsodling/frukt/pollinering.4.32b12c7f12940112a7c800020597.html

På skolan mitt emot oss står ett paradisäppelträd. Vid affären står ett annat och det finns flera som kommunen planterat i några parker här.
Senast jag gick förbi ett var i kolonilottområdet i närheten, där fanns flera som syns tydligt nu med småäpplen kvar till fåglar mm i vinter.
Pollinering är inget problem, det handlar om pollinerare (humlor, bin mm). En bra pollinering utförs av dessa flygande hjältar och då får man väl utvecklad frukt.

Gilbert

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 nov-13 kl 11:22 »
För att göra en lång historia kort.

Den som planterade dessa två Paradisäppelträd invid koloniträdgårdarna var smart, han hjälper alla.
Där finns små hus och äppelträd på varenda lott och alla kan köpa sitt favoritäpple utan bekymmer.

Där finns också bikupor. Enda problemet är 20 års kö till någon ledig trädgård.

kurt

« Svar #14 skrivet: 14 nov-13 kl 12:48 »
Det finns några få sorter som möjligtvis kan få problem om man bor väldigt avsides, då menar jag långt ut och lång upp i landet.

Mera går att läsa här. Som ni ser är det egentligen ingen kris för någon sort.
http://www.eplanta.com/customer/egreen/filearea/filer/pollentabell/polltabell_apple.pdf

Här rekommenderar t o m Jordbruksverket att plantera Paradisäppelträd i en odling för att säkerställa allas pollinering.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/odling/tradgardsodling/frukt/pollinering.4.32b12c7f12940112a7c800020597.html

På skolan mitt emot oss står ett paradisäppelträd. Vid affären står ett annat och det finns flera som kommunen planterat i några parker här.
Senast jag gick förbi ett var i kolonilottområdet i närheten, där fanns flera som syns tydligt nu med småäpplen kvar till fåglar mm i vinter.
Pollinering är inget problem, det handlar om pollinerare (humlor, bin mm). En bra pollinering utförs av dessa flygande hjältar och då får man väl utvecklad frukt.

De menar nog prydnadsspel, inte paradisäpple!

Och Professor Hilde Nybom vid SLU anser man just bör tänka sig för om man inte har grannar nära.  "Men i hemträdgården ser det annorlunda ut! Här har man ofta bara ett eller två äppleträd och när man eventuellt ska köpa ett träd till, är det viktigt att det passar ihop med befintliga träd."

http://pub.epsilon.slu.se/8701/7/nybom_et_al_120411.pdf

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser