Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Common Good Banks - folkets egna banker  (läst 3805 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Common Good Banks - folkets egna banker
« Svar #20 skrivet: 31 maj-10 kl 05:53 »
Ja, han skriver ofta bra grejer måste jag säga. Skönt med lite do-ers också. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Suresh

• -
« Svar #21 skrivet: 31 maj-10 kl 06:42 »
Ja, han skriver ofta bra grejer måste jag säga. Skönt med lite do-ers också. :)

Johan är bankekonom, tidigare anställd av Swedbank. Han har blivit än mer engagerad sen han blev pensionär, han var lite försiktig med att bita husse så länge han fick mat av honom. Där har du kompetens.
« Senast ändrad: 31 maj-10 kl 07:58 av Sri Swami Anand Suresh »

Georgisten

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 31 maj-10 kl 07:50 »
Najs, då borde han nog klara av att dra igång Common Good Banks-konceptet i Sverige då. :)

Projektet verkar dock vara i sin linda.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Suresh

• -
« Svar #23 skrivet: 31 maj-10 kl 08:01 »
Det finns tre problem med att dra igång bankprojekt som måste överkommas

1) Samarbets- och organisationsfrågorna

2) Den professionella kompetensen

3) Startkapitalet

Den första punkten är den svåraste. Man måste hitta former för hur människor skall kunna samarbeta runt den heta potatisen pengar. Folk kan vara giriga på annat än guld, t ex kan de vilja ha inflytande, kontroll , uppmärksamhet. Därför måste de demokratiska formerna för ett gemensamt bankprojekt stötas och blötas bra mycket mer än den rena ekonomiska analysen.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 31 maj-10 kl 09:33 »
Jo, det verkar rimligt. Att få folk att samarbeta verkar vara en av de största svårigheterna som finns.  Startkapitalet ska inte vara så jättekrävande i CGB-konceptet dock eftersom själva banken kommer vara situerad i USA och det som startas internationellt är bara underavdelningar. Insättningarna kommer alltså att finnas på andra sidan Atlanten men skötas och sättas i cirkulation där underavdelningen håller till - precis som om det vore en lokal bank. Sen när underavdelningarna börjar tjäna pengar kanske riktiga helt lokala banker kan skapas med vinsten. Banker är ju bra på att tjäna pengar som bekant. :)

Vad jag inte förstår riktigt är hur regelavvikelser mellan USA och andra länder ska kunna lösas. Men problem är ju just till för detta... att lösas. Och det borde ju gamla bankmän kunna fixa. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser