Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vår fiske tips  (läst 4007 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
vår fiske tips
« skrivet: 29 apr-10 kl 22:25 »
när häggen blommar är det dax för braxen mete... då finns braxen på grunt vatten och nappar på mask,majs eller maggots...   gärna presenterad på botten då braxen finner sin föda där....

gäddorna går grunt i täta vassar och lekvikar... nappar bäst på långsamt presenterat bete....vobbler,skeddrag..

havsöringen finner du på strömmsatta sidor av grynnor,kobbar eller liknande...där de står och smaskar på tångräkor som sköljs fram... 12grams långsmalt sked drag och upphängarfluga är en given klassiker..oregelbunden inspinning triggar till hugg... minimimått 45cm....
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
SV: vår fiske tips
« Svar #1 skrivet: 29 apr-10 kl 22:38 »
Makrillen borde snart ha anlänt också, om den inte redan har gjort det  :D

grimbart

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 apr-10 kl 22:41 »
Makrillen borde snart ha anlänt också, om den inte redan har gjort det  :D
lite tidigt...runt midsommar brukar det vara dax i göteborgsområdet...makrill e gött :D
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 apr-10 kl 22:45 »
lite tidigt...runt midsommar brukar det vara dax i göteborgsområdet...makrill e gött :D
Okej då, jag kom inte ihåg exakt när den brukar komma och kollade lite snabbt på wikipedia - dom hade fel igen  :-X Jag brukar inte direkt kasta mig ut så fort jag hör de första rapporterna, det är roligare när det är lite varmare och ljusare på kvällarna

Får hålla mig till abborre någon månad till då, eller om man kan få någon vitling eller plattfisk

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 29 apr-10 kl 22:56 »
plattfisken kan du nog hitta där borstmasken leker..grunda sandbankar.. där hittar du havsöringen nattetid också... abborrarna står knökade i risvasarna nu... grannen la ut en mjärde med granris runt och fick 300abborrar! och 5 smågäddor..totalt fullknökat...julamjärden modell större kräftbur....den för 129kr
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 apr-10 kl 23:36 »
Dom kan inte direkt ha varit ätstorlek om det fick plats så många i en mjärde  ;D

grimbart

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 30 apr-10 kl 10:48 »
nä det var mest småskitar ;D
Fjäderfän och kaniner

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 30 apr-10 kl 10:53 »
Vilken tid på dygnet metar ni brax? Morgon och kväll?
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

grimbart

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 30 apr-10 kl 10:55 »
gryning och skymning brukar vara bäst men det nappar även på dagen....
Fjäderfän och kaniner

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 01 maj-10 kl 22:44 »
Det är mycket gyttja och skit på botten i sjön men det kanske inte har någon betydelse.

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 01 maj-10 kl 22:48 »
braxens mun är böjd neråt.. den dammsuger botten efter mat... att det är gyttjebotten är bara bra...
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 maj-10 kl 23:18 »
Smakar den inte dy då? Jag har aldrig fått någon braxen stor nog att äta, så jag har ingen aning  ;D

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 02 maj-10 kl 18:22 »
gött. Var ute och kastade efter gädda och då tror jag att det var braxen som festade vid bryggan. Gå dit samma tid i morn och bottenmeta. Förövrigt har jag ett tipps om ett bra gädddrag. Nils Master Invincible färg nummer 72. Ska tydligen va grymm på gädda. Ska själv beställa en 12 och en 15 cm

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 07 maj-10 kl 16:42 »
Nils Master Invincible färg nummer 72. Ska tydligen va grymm på gädda. Ska själv beställa en 12 och en 15 cm

Göskiller utan dess like!

Själv så tar jag mina vårgäddor med buster jerk, salmo slider, swim whizz, zalt - utö & atom. Färger anpassar jag efter sjö + väder/tidpunkt.

Mvh Emil
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #14 skrivet: 08 maj-10 kl 09:09 »
Zalt har jag hört gott om. En bekant kör alltid med rödvit zalt. Han hävdar att den går överallt.

grimbart

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 08 maj-10 kl 09:17 »
zalt går djupt och kan fiskas lånsamt... bra på köldstela gäddor...

min vobbler favorit är den större modellen av cisco kid.. med 20m linsläpp vid trolling drar den ner på 4,5-5meter och där finns alltid gädda... stora gäddor.. har man ekolod följer man 6meters djup runt sjön och får man inte gädda då så finns inga... funkar även på pelagisk gädda mitt i sjön över stora djup...
i vänern är den orangefärgade cisco kid vobbler oslagbar.. i somras tog farsan och jag 7 gäddor på en tur 3,5-7,2kg
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser