Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kattkostnader som utgift i lantbruk?  (läst 6362 gånger)

louise

• Gäst
Kattkostnader som utgift i lantbruk?
« skrivet: 29 apr-10 kl 12:11 »
Vågar man lägga veterinärkostnader för katter i lantbrukets bokföring?

Fick lära mig av en bonde att det var helt ok att dra av fodret för stallkatter. Mina katter är liksom.. både och. Självklart inskaffade för att hålla möss borta från foder och lagård, men de bor ju inne och är mina myskatter.

Nu är en skadad rejält och jag vet hur dyrt det är med vård av "sällskapsdjur". Vågar jag lägga vetr- räkningen i bokföringen?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Kattkostnader som utgift i lantbruk?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-10 kl 12:19 »
Intressant frågeställning.

Vi har 3 stallkatter som gör god nytta i uthusen (varav två förvisso kommer in också), men vi har i dagsläget inte räknat in dem i lantbruket... Kanske man skulle göra, iaf maten om det nu ska vara ok. Jag kan tänka mig att vet-kostnader kan anses lite som... en överdrift för en musjagare kanske? Även ganska låga veterinärkostnader, överstiger ju vida vad det kostar att få tag på en ny "stallkatt"?

Jag har lite samma fundering ang ena hästen. (nu snyltar jag vidare på din tråd ang vad som räknas som sällskapsdjur i sammanhanget, hoppas det är okej  ::)) Nordsvensken är med i företaget, hon gör en del nytta genom att dra ut timmer på oländiga ställen bl.a., men sällskapet, en shetlandsponny, drar vi däremot inte av för. Undrar om man skulle kunna göra det, hästar ska ju ha sällskap, så ponnyn är ju i det närmaste nödvändig för att vi ska kunna hålla oss med arbetshästen?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 apr-10 kl 12:25 »
ja det tycker jag absolut att ni ska göra. Som du säger, ni får inte ha er företagshäst utan att ha ytterligare en häst. Det är ju djurskyddslagen.

Att min veterinärkostnad är hög jämfört med att skaffa en ny katt.. tja, det är uselt företagande, korkat ekonomitänk, men det är väl inte förbjudet att vara en korkad företagare?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 apr-10 kl 12:36 »
Min gamla revisor rådde mig att om jag INTE hade kontrakt med Anticimex, kunde jag dra av kostnader för kattmat.

Men veterinär hade nog inte jag dragit för.. Likaså drar jag inte av för ponnyna, trots att dom också används i lantbruket till viss del.. Men det är jag det. Känns bara som att det får finnas måtta.
Men gör gärna det ni andra om ni vill.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 29 apr-10 kl 15:00 »
Varför inte fråga skatteverket? De brukar kunna ge svar på konstiga frågor, även om man kanske skickas runt mellan ett par tre handläggare innan man får tag på den som vet svaret.

Vad jag vet är det ofarligt att dra av det mesta, så länge man anger vad det är. Dvs ur bokförings- och skattebrottshänseende. Men kan ju få bakläxa på något man gjort, då får man ändra, men får inga straffavgifter om man gjort det öppet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 29 apr-10 kl 15:33 »
För min del känns det inte okej att dra av andra privata utgifter heller  ::) Ofarligt eller inte..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 29 apr-10 kl 15:43 »
 Jag har fått lära mig att man inte kan göra avdrag för kattmat och annat till katterna...
OT Men sen har jag fått lära mig att allt med Vallhunden är avdragsgillt.
 Stabon:det skulle vara intressant om du skriver i tråden vad du fick för svar ifall du ringer Skatteverket och frågar eftersom jag och Frances fått olika svar från våra revisorer.
                               Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 apr-10 kl 16:01 »
Helt sant, Skatteverket är väl de enda jag borde fråga, men ibland har man ju så bråttom att få en hint om vad det kan bli för svar. Skatteverket tar 3 veckor på sig att svara på ett mejl.

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 29 apr-10 kl 16:10 »
INTE maila, det dröjer med svaret och man kan inte diskutera frågan som vid ett telefonsamtal. Ring alltså (och var noga med att anteckna namnet på den du talar med ifall du får positivt svar.)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 29 apr-10 kl 16:13 »
ALLTID mejla så man har deras svar skriftligt, sedan när de förnekar alltihop.

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 29 apr-10 kl 18:02 »
ALLTID mejla så man har deras svar skriftligt, sedan när de förnekar alltihop.
Nej, ALLTID ringa och om man är osäker så ber man dem maila sitt svar (OM man är nöjd med svaret förstås).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 30 apr-10 kl 07:05 »
Tja, ett avtal med skadedjursbekämpare ligger ju på runt 2-3000 om året, och det är ju avdragsgillt utan knot. Så kan man då visa att katterna gör jobbet istället, så är det ju inga problem upp till den summan, logiskt sett.
Sen finns det ju ingen logik i att man skulle få dra av för kattmat, men inget annat.. Antingen räknar man katten som ett arbetsdjur och då får man dra av alla kostnader, annars är den ett sällskapsdjur och då drar man inget.
Eller så anser man att den jobbar på halvtid, och drar av hälften av allt. :)

Frances

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 30 apr-10 kl 07:28 »
Citera
Eller så anser man att den jobbar på halvtid, och drar av hälften av allt.

Det har jag grunnat på med alla dessa "arbetshästar" som används några få gånger om året till att dra en handfull stockar från skogen. Jämnar det inte ut sig med veden man förbrukar själv och således inte är till någon inkomst för företaget? O ändå drar man kostnader hela året för "arbetshästen"? Som till största del används som rid o hobbyhäst?
Man drar väl inte av bensinen på bilen heller som man använder för privat bruk?

Johannes

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 maj-10 kl 12:01 »

Måste man särredovisa veterinärkostnader?

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 24 maj-10 kl 12:36 »
Det borde bli förmånsbeskattning om man "nöjesanvänder" företagshästarna. När jag startade mitt företag (som har viss hästanknytning men företaget äger inte några hästar) så fick jag mängder med mer eller mindre relevanta frågor, bla om jag eller någon närstående nöjesred på hästarna. Jag var frestad att svara "nej, men ibland nöjeskör jag med traktorn"  :D

Ska man bokföra djur på företaget så får man nog vara beredda att visa upp att de verkligen används som man påstår. Jag hörde talas om en som bokfört sin ridhäst på jordbruksföretaget och hävdat att den användes i jordbruket. Så kommer en inspektör från skatteverket ut och frågar "jaha, var har du lokselen då?"   (:)

Men om man har väldigt stora ägor kanske man behöver en häst för att rida runt och inspektera ägorna eller nåt  ::)

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 24 maj-10 kl 16:27 »
Jo en katt gör ju faktiskt nytta, så rimligen skulle det kunna vara en legitim kostnad, om man redovisar intäkter på katten är det ju uppenbart (säljer en källing).
Om en del verksamhet inte går ihop, är det fortafarande ett företag, först när inga sådana utsikter finns för företaget, är det hobby eller konkurs.

Jag skulle vilja se den skattemyndighet som påstår att det är en förmån för man tycker jobbet med djur är ett nöje, t.ex. när det gäller ett svin.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

samaka

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 25 jun-10 kl 11:50 »
Brukar själv dra av allt där jag har en rimlig motivering.

Ett alternativ som jag oxå har kört med någon gång när en stor tveksam kostnad kommit i fråga är att i deklarationen göra ett förbehåll och skriva vad man dragit av för och varför och sedan låta skatteverket endera godkänna det el inte i samband med deklarationen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #17 skrivet: 25 jun-10 kl 12:42 »
Jag var frestad att svara "nej, men ibland nöjeskör jag med traktorn"  :D

... "jaha, var har du lokselen då?"   (:)

Men om man har väldigt stora ägor kanske man behöver en häst för att rida runt och inspektera ägorna eller nåt  ::)
Javisst nöjeskör vi med våra traktorer ibland!   :D

Min far var en tid på 1930-talet arrendator på en stor gård.  Han hade en ridhäst, som han red ut på varje dag och inspekterade ägorna.  När han såg nåt som behövde åtgärdas, ett stängsel eller så, så knöt han upp tygeln och lät hästen gå hem.  Stallskötaren visste att om tygeln var knuten, så var det ingen olycka, utan han tog in hästen som vanligt.  Sen gick arrendatorn hem.

Men vissst borde Skatteverket vara rätt instans att fråga.  Vi är många som kommer att läsa deras svar med intresse!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #18 skrivet: 25 jun-10 kl 12:54 »
om jag eller någon närstående nöjesred på hästarna.

Man skulle ju även kunna se det som att man emellanåt rider/kör med hästarna utanför arbetet sas, för att hålla dem i den kondition som krävs för att de däremellan ska kunna utföra sina sysslor i lant/skopgsbruket...   ::)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #19 skrivet: 29 jun-10 kl 06:35 »
Jag har just fått veta att skattemyndigheten är jättesträng när det gäller ridhästar, något "snällare" för stora arbetshästar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser