Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  PreviaProblem........  (läst 1632 gånger)

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
PreviaProblem........
« skrivet: 27 apr-10 kl 19:49 »
Hejhej..

Köpte en Previa - 95 och nu beter den sig på följande vis: Oljelampan blinkar + att den samtidigt går ner i varv kraftigt..när man kör den beter den sig som en gammal volvo med skitig förgasare. Helt omöjligt att köra, då den "slår av" hela tiden enligt hostmetoden. Och detta samtidigt som oil level lampan tänds. vid något tillfälle tändes den lilla motor lampan också. Oljepåfyllningspumpen började pumpa in olja vid ett tillfälle, trots full motor, varför jag trodde det var nivåvakten, men den gör väl inte så att motorn slår ifrån?

En gubbe skulle kolla om det blev någon felkod men det blev ingen.

Vad kan det vara? :?: helt skruvat :(

kan tilläggas att lampan fortsätter blinka när man stängt av motorn, samt att nån vakuumgrunka precis under motorluckan får impulser o knäpper....
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: PreviaProblem........
« Svar #1 skrivet: 28 apr-10 kl 20:50 »
Det finns bilar som har en förregling så att motorn inte går att köra om det inte finns oljetryck. Jag har aldrig hört talas om det på Toyota, men det finns på en del GM-bilar (Opel + amerikanska märken) från slutet av 80-talet.

Jag skulle gissa på att det är ett "general-elfel", något i stil med en lös jordförbindning eller klämd kabelstam som medför kortslutning mellan signaler som egentligen inte har något med varandra att göra. Om bilen har larm med startspärr som är monterat i efterhand ska man vara mycket misstänksam mot allt som har med larminstallationerna att göra...

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 apr-10 kl 20:52 »
Om bilen har larm med startspärr som är monterat i efterhand ska man vara mycket misstänksam mot allt som har med larminstallationerna att göra...
Det kan jag skriva under på när som helst  :-X

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #3 skrivet: 20 maj-10 kl 09:26 »
Bytte databoxen.. fixade DET problemet..

Nu har jag upptäckt att bakaxeln läcker + att nu har den börjat gå på 3 istället för 4  >:(

oaaaaaaaaa blir galen.. ska byta tändstift + allt annat där idag..sen får vi se om det blir storslägga och vinkelslip >:D
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Dela detta:

* Inloggade just nu

727 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser