Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VÄLDIGT rund om magen  (läst 1861 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
VÄLDIGT rund om magen
« skrivet: 27 apr-10 kl 12:37 »
Jag har 2-3 tackor som lammat för ca 2 veckor sedan .De är super runda om magen .Det ser nästan ut som en ballongmage .Men de är pigga och matsugna,men magen ser konstig ut .
Vad kan det vara???.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Ulla Krull

SV: VÄLDIGT rund om magen
« Svar #1 skrivet: 27 apr-10 kl 15:47 »
Mycket mat eller bukhinnebristning, är två gissningar.

bloke1

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 27 apr-10 kl 21:43 »
bukväggsbråck... en bild vore bra. min känsla är att de blir lite uttänjda med åren utan att det behöver vara bråck, men risken ökar ju. min gamling på 8 år är lika rund efter lammning som innan (2 i år, tidigare 3) så jag riskerar inget med en vända till.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 28 apr-10 kl 12:32 »
Bukhinnebristning tror jag inte riktigt på,för har man det blir man ju sjuk om jag fattar det rätt.
De tackor som har det är 3 och 6 år.Min gammeltacka på 10 år är det inget fel på hon sköter sig exemplariskt.
Feta tror jag inte riktigt heller på för ryggraden känns tydligt och de ger ju di så tjocka är de inte.

Gaser ,de har kanske svårt att släppa en fis,vissa kan ju bli generade.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

agge

« Svar #4 skrivet: 28 apr-10 kl 12:52 »
Jag har också sett detta med jättemagar ett par veckor efter lammning.
Tror helt enkelt att eftersom de har uttänjda magar efter lammen så får det plats så mycket mat helt plötsligt. Efter ytterligare någon,några veckor är de som normala igen.

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 apr-10 kl 15:12 »
Tror också på välfyllda våmmar. När lammen väl är ute så blir det ju gott om plats för grovfoder igen. Mina tackor brukar också se ut så efter lamningen men det brukar stabilisera sig så småningom.

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
« Svar #6 skrivet: 04 nov-10 kl 14:15 »
Om tackan lammade för 6 månader sen och fortfarande ser högdräktig ut då?
Hon har inte varit lika tjock hela tiden, har blivit tjockare sen hon började få hö för ca 1 månad sen. Hon är inte dräktig. Har bara gått på bete i sommar, får inget kraftfoder.
Har bara lammat en gång, är ca 1 1/2 år.
Hon är pigg å äter och bra.
Skulle gärna lägga in en bild, men blir inte klok på hur man gör, får vänta till Tekniknissen kommer hem.
Kan det vara bråck? Hon är lite större på ena sidan.

samaka

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 04 nov-10 kl 21:47 »
Om tackan lammade för 6 månader sen och fortfarande ser högdräktig ut då?
Hon har inte varit lika tjock hela tiden, har blivit tjockare sen hon började få hö för ca 1 månad sen. Hon är inte dräktig. Har bara gått på bete i sommar, får inget kraftfoder.
Har bara lammat en gång, är ca 1 1/2 år.
Hon är pigg å äter och bra.
Skulle gärna lägga in en bild, men blir inte klok på hur man gör, får vänta till Tekniknissen kommer hem.
Kan det vara bråck? Hon är lite större på ena sidan.

Annars är det bara en sån modell... svårt att säga när man inte sett, men ex har jag två tackor (mor och dotter; mor ligger förresten i frysen numer ;D) som alltid ser dräktiga ut. Inget fel - de är bara väldigt runda om magen, helt enkelt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser