Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tävling: Smarta byggen.  (läst 9039 gånger)

Archibald

Tävling: Smarta byggen.
« skrivet: 23 apr-06 kl 10:26 »
Tyvärr så lär priset bara bli äran, men det kan vara gott nog.
Det kan ju vara en neverending tävling också, dvs bästa bidrag tills man överträffas.

I etapp ett hade jag tänkt mig en ide om reden och fodertråg, alltså två deltävlingar.
Vill man kan man bidraga med etapp 2:hönshus, kanske sommarhus, kaninburar m.m.

Grundtanken med tävlingen är att det skall vara enkla snickerier, men praktiska. En ledstjärna är att man skall försöka tänka till utifrån standardmaterial med så lite spill som möjligt.
Exempelvis. Om man nu behöver en formplyfa 1200x2500, så skall man försöka använda den så man inte behöver köpa 2 stycken bara för en liten stump till utan istället försöka tänka om så att biten räcker. Om man nu vill göra en snygg lösning där det går åt två formplyfa, så skall det naturligtvis vara två bitar då.

Vad tycker ni vi skall ha bidragen?
Skall vi klistra in bilder här, eller är det ok om jag lägger ut dem på en anna sida, naturligtvis med upphovsmakarnas fulla namn och övrig tänkbar info.

Varför detta? Jo, jag behöver ibland uppslag till egna saker och man fastnar i tankar, man kanske inte har erfarenheten som behövs. Sedan tycker jag att sådant här är kul. det är ofta man ser saker när man är ute och åker och funderar på om man vill ha något liknande eller hur de gjort.

« Senast ändrad: 23 apr-06 kl 10:28 av Archibald »

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Tävling: Smarta byggen.
« Svar #1 skrivet: 23 apr-06 kl 10:41 »
Vad som är bäst beror ju på vad man behöver. En ritningssamling skulle vara användbart, tävling eller inte.

Här är mitt bidrag till redesdesign. Eftersom det är byggt av lösvirke blir det inget spill alls och har man spillvirke från början kan man bygga av det.

http://kaniner.siag.nu/Burar/bolada.pdf

Föreställer en bolåda för kanin, men hönsen klagar inte.

Archibald

« Svar #2 skrivet: 23 apr-06 kl 10:52 »
Snygg genomgång av bygget av den större kaninburen på din sida, den gillade vi.

huldakluck

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 apr-06 kl 11:21 »
Himla bra idé!!

Jag har nämligen suttit i helgen och ritat på en ny sommar-hönsgård och bitvis kliat mig i huvudet. Det är hur jag smartast ska bygga själva hönshusen i de totalt 4 hönsgårdarna som jag funderar över. Försöker klura ut en smart lösning där jag bara behöver snickra ihop 2 "parhus".

Ser därför fram emot etapp 2  :) eller kanske har jag då snickrat ihop hönshusen och kan då bidra med en ritning  ;D  

Tycker du kan lägga ut förslagen på en annan sida för då blir den lättare att hitta än att leta bland inläggen här på forumet.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #4 skrivet: 24 apr-06 kl 16:16 »
Kul idé!
Jag har tyvärr ingen snitsig ritning men kommer ihåg en bild från en hemsida med egentillverkade reden som var helsmart!
Dessa var gjorda av kasserade köksskåp där man helt sonika sågat ut en cirkel för in- och utpassage.
De var säkert mörka och inbjudande äggläggarställen och kan ju anpassas helt efter hönsen storlek.
Med en mellanhylla kvar i skåpet = 2-våningsrede
Utan mellanhylla = Ank/gås/brahma-rede?? ;)
Vägghängda ger de dessutom bra golvyta!
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Percilla

« Svar #5 skrivet: 26 apr-06 kl 12:37 »
va bra, precis som jag vill bygga upp en också. Kan vi pyssla ihop och skapa en enkel ritning? Önska att bygga lätt o snabb, "smart" o billig..
Olika ideer; yttervägg med machoskivor och spika med smala träpaneler emellan kanske 15 cm bredd. O måla på som skydd... Inrevägg o yttervägg kanske 8 cm bredd i luft sen fyller man i med torv, fungera bra som isolerad?...Utebur med kompost med lite nätdörr som de kan roa sig med... behöver plats för deras mat o bädd. o även för trädgårdsredskap... o skydd för rovdjur, hmm...lägg gräs på tak, se vackert ut?
... regnställ till lite tunna där de kan dricka ur... även koppla ihop med växthus, där de kan nöja sig ibland...få plats för en tidinställd autofoder-en väckarklocka med mauell, där manuellnyckel som kan rulla som dra med snöre då en lock lossnar sig ner, (klipp bort oväsen)...kul!

rina

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 apr-06 kl 16:32 »
Bra enkla reden kan man göra av plastdunkar...man sågar upp ett hål på kortsidan...fyller med sand i botten sen halm uppe på det så står redet stadigt...inga löss trivs i dom heller...sen kan man flytta omkring redet om man vill ...ibland har man ju ruviga höns....och vill flytta dom till lugnare ställen i hönshuset...
Sen till sommarhus kan man använda pallkragar.... som kan fungera bra till dvärghöns...jag har haft fyra pallkragar uppe på varandra och sen satt en plåt som tak ...med lite rödfärg blir det riktigt fint....

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 26 apr-06 kl 22:56 »
Jag vet inte om etapp 2 var tänkt just nu men jag skickar mitt bidrag till "tävlingen" ett mobilt hönshus (jag åker på semester med mina höns, otroligt men sant det funkar jätte bra)
Förra sommaaren användes det till kullhus, och en stund som bostad åt min kanin.
hälsningar Lilla zoo
« Senast ändrad: 26 apr-06 kl 22:57 av Lilla Zoo »
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #8 skrivet: 27 apr-06 kl 15:44 »
Åhhhhhhhh så fint! Här kan man verkligen prata om att man förenar praktik och estetik ;D
Det med dunkar har jag sett ett annat ex på; där var det större vattendunkar med lock. Locket skruvades fast på väggen i lagom höjd och hela dunken skruvades på plats. Innan hade man sågat av botten så att dunken blev lagom djup s.a.s Fiffigt rede. Med mörka dunkar blir det precis så inbjudande mörkt ett rede ska vara ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Helenan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 apr-06 kl 15:48 »
jag åker på semester med mina höns
Häftigt! Cyklar du med hönsen i den lådan?? eller hur går en sådan semester till? Du kan väl inte bara släppa ut dem när du kommer till ett nytt ställe? Hittar de  tillbaka då? Du kan väl berätta mer! Hur många hönor får plats tex?

Lena A

« Svar #10 skrivet: 27 apr-06 kl 19:49 »
Lilla Zoo - Guuuuuud vilket fint hus!!!! ;D ;D ;D

Tror katten att hönsen trivs i ett sådant hus ;D

Jättekul och nyttigt att läsa om alla tips! Det med plastdunken var bra :)

Archibald

« Svar #11 skrivet: 27 apr-06 kl 21:30 »
vad kul att ni gillade iden, kom med mer beskrivningar och bilder.
och lilla_zoo, klart jag vill ha med allt NU!
bara fortsätt att mata in i tråden.

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 28 apr-06 kl 20:50 »
Jo jag cyklar i väg med hönsen på semester. Jag bor i ett villaområde så det är kul för dem att komma ut lite, jag har en farbror med mark ca 2km bort . där får de hjälpa till att rensa grönsakslandet innan sådd och sedan gå på ängsbete.
 Jag har aldrig provat att ha dem helt lösa,utan köpte ett nät från högberga 50m* 180 högt som jag delade på längden så det blev 2*90cm och därmed 100m nät. På eftermiddagen föser jag in dem i lådan och cyklar hem.
Det får plats 8-10 höns beroende på storlek, eftersom det är mörkt i lådan lägger de sig ner och bara om det guppar för mycket som det kacklar lite i lådan.  ;D
hälsningar Lilla Zoo/ Louise
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Archibald

« Svar #13 skrivet: 04 maj-06 kl 22:46 »
bump!

Helenan

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 maj-06 kl 13:05 »

Archibald

« Svar #15 skrivet: 05 maj-06 kl 19:12 »
bumpa upp tråden så den blir synlig igen.
vanligt på andra forum när man vill väcka liv i en tråd igen...

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser