Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kedjeoljan rinner ut...  (läst 3171 gånger)

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
kedjeoljan rinner ut...
« skrivet: 25 apr-10 kl 15:38 »
Har en Husqvarna 44 som när den går bara vräker ut kedjeolja..även på tomgång..

undrar om det finns nån skruv att justera detta med..????

???
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Mårtesgården

SV: kedjeoljan rinner ut...
« Svar #1 skrivet: 01 maj-10 kl 13:03 »
Hej
Har själv ingen husqvarna men i väntan på att andra svarar så skulle jag leta efter oljeskruven vid kåpan över kedjan. Har svårt att tro att det inte går att justera.
/Daniel

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 01 maj-10 kl 13:40 »
Å andra sidan: justerskruven flyttar ju sig inte av sig själv om ingen har varit där och pillat på den. Så om det nu plötsligt kommer ut kopiösa mängder olja ur en kedjesmörjpump som tidigare har fungerat som den ska, är det mer troligt att det är något "riktigt" fel i grunden. T ex någon fjäderbelastad ventilkula som har fastnat i öppet läge.
Plocka isär, ta reda på hur sakerna är tänkta att fungera (gärna med hjälp av sprängskiss eller rephandbok som brukar gå att hitta på nätet), åtgärda det som inte verkar vara riktigt friskt, sätt ihop och provkör. Men ändra inga inställningar i första taget.

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #3 skrivet: 01 maj-10 kl 23:02 »
Har motsatt problem på min lillsåg (som tyvärr(!) är en Stihl  ;), övriga är Husqvarna), dvs det kommer ingen olja alls där..

I vart fall bilder på hur pumpen ser ut hittar du här:
http://www.servicecentralen.se/filer_extended/husqvarna/HIPL_2/HIPL1981/Chain_Saw/HIPL1981_I8100006.pdf
servicecentralen har spängskisser för det flesta husqvarnor
Lista över modeller här:
http://www.servicecentralen.se/se/katalog.asp?produkt_id=211273
:)
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #4 skrivet: 13 maj-10 kl 08:50 »
Tackar för svar.

Nu ska det skruvas isär!!

Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Byracka

• -
« Svar #5 skrivet: 29 jun-10 kl 20:40 »
Vissa sågar puttar ut olja även på tomgång eftersom pumpen drivs från vevaxeln istället för från kopplingstrumman.

Själva pumpen är en rak axel med en urfräsning som via en vinkelväxel drivs av vevaxeln.

En möjlig orsak kan vara varmt väder ihop med hård och långvarig körning vilket gör oljan mer lättflytande samt att tryck kan byggas upp i oljetanken.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 jun-10 kl 20:44 »
Har en Husqvarna 44 som när den går bara vräker ut kedjeolja..även på tomgång..

undrar om det finns nån skruv att justera detta med..????

???
Jag minns inte om 44 hade ställbart oljeflöde, men om den har det så ser du en liten "ratt" om du vänder sågen upponer, den pillar du på med en skruvmejsel.
Jag minns dock att oljepumpen går hela tiden på dessa modeller, så att det kommer olja även på tomgång är helt normalt

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser