Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ingen gnista Fiesta 1,4i  (läst 3040 gånger)

Imp

  • Inlägg: 258
Ingen gnista Fiesta 1,4i
« skrivet: 25 apr-10 kl 13:46 »
Hej!

Jag har en sådan här. Jag körde den förra helgen. Nu finns det ingen gnista. Har felsökt som fan utan att det hjälpt. Finns ström till fördelaren och till spolen. Det blir ingen skillnad om jag byter fördelare, spole,styrdosa,fördelarlock,rotor.
Nu är jag inte så bra på detta med insprut och fördelarlöst. Jag har pysslat en del med elsystemet då i princip ingenting funkade på den, så jag bytte alla säkringar osv, så nu funkar det, men nu går inte bilen istället. Kan jag ha kommit åt nåt?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ingen gnista Fiesta 1,4i
« Svar #1 skrivet: 25 apr-10 kl 14:57 »
knäpp loss alla kontakter och spraya med elspray eller 5-56 kan vara dålig kontakt på nåt stift i nån kontakt.. kolla säkringarna igen..är det snurrtypen så vrid ett kvarts varv på samtliga...
Fjäderfän och kaniner

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Ingen gnista Fiesta 1,4i
« Svar #2 skrivet: 25 apr-10 kl 15:22 »
Gjort. Dock så använde jag riktig elektronikspray och inte 5-56.

Men jag är också helt inne på att de tär någonstans det är glapp

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Ingen gnista Fiesta 1,4i
« Svar #3 skrivet: 25 apr-10 kl 16:25 »
Få se nu, jag gissar att den är från runt '90 och att den har centralinsprutning (CFI på Ford-språk)?

Kolla att det finns signal ut från hallgivaren i fördelaren (mät med multimeter medan du kör på startmotorn, spänningen ska växla mellan ungefär 0 och nånstans mellan 5 och 12 V. Om multimetern har svårt att hänga med i växlingarna, prova med tändningen på och stillastående motor. Dels i ett läge där plåtrotorn skärmar av hallgivaren och dels i ett läge där en av öppningarna i den står mitt för givaren.

På tal om fördelare: Har den Bosch-fördelare och tändmodul separat, eller Ford-fördelare med inbyggd tändmodul?

Kolla om det verkar finnas liv i styrdonet för motorstyrsystemet, ett säkert tecken på detta är om bränslepumprelät slår till medan startmotorn körs. Man kan också prova att läsa av felkoder via testuttaget (en pinne ska jordas och då får man ut blinkkoder på motorelektronikvarningslampan om bilen har en sådan, i annat fall måste man ansluta en lysdiod med seriemotstånd mellan en annan pinne i testuttaget och + på batteriet), närmare beskrivningar av hur det går till brukar vara lätta att googla fram.


Imp

  • Inlägg: 258
SV: Ingen gnista Fiesta 1,4i
« Svar #4 skrivet: 26 apr-10 kl 10:01 »
88 kat med centralinsprut.
Har prövat två olika fördelare. Det är tre kontakter + -och en till,vilken kommer signalen på hallgivaren på?

Den har Ford TFI och EEC eller vad det nu heter, två små dosor varav en med en vacuumslang till. Har prövat med att byta dem också.

Bränslepumpen går igång och någonting fram vid insprutningen surrar också.

Jag skrotade en likadan för ett år sedan, så jag har dubletter av allt.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ingen gnista Fiesta 1,4i
« Svar #5 skrivet: 26 apr-10 kl 10:29 »
går den på startgas ???
Fjäderfän och kaniner

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Ingen gnista Fiesta 1,4i
« Svar #6 skrivet: 26 apr-10 kl 18:01 »
88 kat med centralinsprut.
Har prövat två olika fördelare. Det är tre kontakter + -och en till,vilken kommer signalen på hallgivaren på?
Då är det den tredje. Förmodligen grön ledning inne i fördelaren mellan kontakten och hallgivaren och skärmad kabel med blå/gul innerledare i bilens kabelstam, den går till pinne 56 på styrdonet.

Den har Ford TFI och EEC eller vad det nu heter, två små dosor varav en med en vacuumslang till. Har prövat med att byta dem också.
Motorstyrsystemet heter EEC-IV (electronic engine control), och TFI är Fords namn på tändmodulen (thick film ignition).
Den lilla dosan med vakuumslang är en tryckgivare för att hålla reda på motorns belastning, det borde gå att få igång motorn nödtorftigt även om den är trasig.


Bränslepumpen går igång och någonting fram vid insprutningen surrar också.

Jag skrotade en likadan för ett år sedan, så jag har dubletter av allt.
Då låter det ju som om det är ganska mycket liv i styrdonet ändå (blank aluminiumlåda som antagligen sitter nånstans i kupén, t ex mellan handskfacket och torpedväggen eller på höger A-stolpe).

Hmm...när du har kollat att det kommer signal från hallgivaren (och att den har både jord och matningsspänning ) så återstår väl att kolla om det kommer signal från styrdonet till tändmodulen. Pinne 36 på styrdonet, vanligtvis skärmad kabel med blå/röd innerledare.
Kolla också att det inte är dålig jordning någonstans, Ford med EEC-IV kan vara lite känsliga på den punkten eftersom det finns tre oberoende jordförbindelser i motorstyrsystemet. Tändsystemet är vanligtvis jordat till motorblocket, via en jordledning i kabelstammen från tändmodulen om inte tändmodulen är påbyggd på fördelaren. Lambdasonden är direkt chassijordad i avgassystemet och hänger därmed ihop med motorns jordpotential. Men resten av motorstyrsystemet är jordat direkt till batteriets minuspol.

Tyvärr har jag inga elschemor för Fiesta före '90 så jag kan inte kolla detaljer som är speciella för just den modellen.

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Ingen gnista Fiesta 1,4i
« Svar #7 skrivet: 26 apr-10 kl 19:26 »
går den på startgas ???

nej, den har ingen gnista

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Ingen gnista Fiesta 1,4i
« Svar #8 skrivet: 26 apr-10 kl 22:48 »
Torbjörn tack.
När du skrev det där med att jorda på batteriet, så tänkte jag lite. Och jag har tyckt att det var konstigt att det inte var nån extra jordkabel på batteriet det brukar det ju vara på Ford.
Det låg en kabel som jag missat under batteriet. Med den monterad så går den nu.

Nu ska jag bara kolla topplockspackningen på den. Några tips hur jag sa göra? Kompressionsprovet avslöjade inget konstigt. Det var typ 10, 10,9, 10. Men det var mycket grädde i ventilkåpan. Men den har ju stått i två år, så det kan ju vara kondens.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Ingen gnista Fiesta 1,4i
« Svar #9 skrivet: 27 apr-10 kl 06:11 »
Då så!

Avlagringar under oljepåfyllningslocket kan det bli på vilken motor som helst om den mest har använts för småkörningar och inte på länge blivit genomvarm så att kondensvattnet som har slagit sig ner i vevhus och under ventilkåpa får en chans att avdunsta.
Om det tillkommer nya avlagringar hela tiden, även om man har kört bilen över en timme i sträck, så kanske man ska börja fundera på topplockspackningen.
Men så länge den inte drar kylvatten och det inte blir oljigt i expansionskärlet behöver man nog inte bekymra sig så mycket.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ingen gnista Fiesta 1,4i
« Svar #10 skrivet: 27 apr-10 kl 10:58 »
nej, den har ingen gnista
kul att bilen startat.. jag frågade om den gick på startgas för vid ett tillfälle lät min v40 som den inte tände överhuvudtaget..med lite startgas startade den... Dålig jordning råkade jag ut för på saaben batterikabeln hade inte dragits åt...körde bilen och parkerade...när jag skulle iväg vägrade den att starta... tog några minuter innan jag märkte kabeln vridit sig och det blitt dålig kontakt...sen brummade den :D
grädde i oljan blir det av kondens..inget konstigt... försvinner kylarvattnet utan någon synlig läcka eller om det ryker väldigt vitt kan du ha problem :P
Fjäderfän och kaniner

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Ingen gnista Fiesta 1,4i
« Svar #11 skrivet: 27 apr-10 kl 22:57 »
Jo,lite grädde är ju oftast ingen fara. Men denna har rostig oljesticka och det var täckt av grädde inne under ventilkåpan. Men jag hoppas på kondens. Bilen var ju gratis i vilket fall, men det vore kul om den funkade.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser