Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Antal Hönor per rede?  (läst 17403 gånger)

Archibald

Antal Hönor per rede?
« skrivet: 23 apr-06 kl 10:15 »
När mina nu halvstora kycklingar blir större, så kommer de också att knuffas om redena. Hur många höns/rede bör man ha ?
Jag kommer att få 23 höns om alla blir stora och de har nu 5 reden att dela på. räcker det eller skall jag bygga fler?

Lena A

Re:Antal Hönor per rede?
« Svar #1 skrivet: 23 apr-06 kl 10:56 »
Jag vet inte hur många reden man bör ha, men jag har 5 reden till mina 6 hönor  :)

Anledningen till det är att 3 av mina Åsbohönor ruvar nästan hela tiden från april till juli och att de de upptar reden från de andra, när de vill ruva resp lägga ägg. Jag inbillar mig att jag undviker att ena värphönan går någon annanstans och lägger ägg.

Sedan kan jag ju tycka det vore trevligare för hönorna att vara UTE under sommarmånaderna i stället för att ligga och ruva  ;D, men det är ju en annan sak.

Med detta vill jag inte ha sagt att du bör ha 23 reden  ;D. Någon annan har säkert ett bra svar på din fråga.

Susanne

« Svar #2 skrivet: 23 apr-06 kl 12:48 »
Jag har hälften så många reden som hönor, och pga ruvdårar till höns så skulle redena egentligen inte räcka till. Men hönsen har löst problemet själva genom att samruva.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 23 apr-06 kl 13:12 »
Man brukar räkna (rekomendera) ett minimum av 1 rede till 5 höns.
Personligen tycker jag att ration 1 rede/3 höns fungerar bättre för att minska risken att hönorna söker egna reden på andra platser.

Så nej du behöver inte fler reden.... men personligen skulle jag sätta in ett par till.

mvh/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 23 apr-06 kl 22:40 »
Archibald!
Man räknar 1 rede till 5 hönor, precis som nyss sagts. Så dina reden bör räcka, men klart.. har du plats... plocka in ett till.
Har man sura tanter, så ligger ju de som stora pladoror... och fyller upp flera reden ;)
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Helenan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 apr-06 kl 08:47 »
Jag hade två reden till fem höns. Eftersom de bara använde ett av dem (Det kunde ligga tre hönor och värpa i samma rede) satte jag in ett till som jag gjorde lite större (40x40x40). Nu använder de bara det nya. De ligger gärna på varandra och värper.

john

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 apr-06 kl 09:56 »
Jag leder tävling "antal reden per höna" med mina fem reden till fyra hönor!  ;D

Saken är den att dom bara använder ett rede, så där hittar man alla ägg. Men vilket rede det är dom använder går i vågor. Hittills i år har tre reden utnyttjats, och det är tre till karaktären ganska olika reden. Storlek, färg, höjd från golvet, placering i hönshuset samt underlag skiljer sig.

Hönor är fascinerande djur.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #7 skrivet: 27 apr-06 kl 22:03 »
Hej!
Jag har tre reden till tre hönor, men det är ju bara för att jag inte fått in de hönor jag åtår i hönsgården än och därför har plats över!
När jag bara hade ett rede till den var det problem, de värpte på olika ställen ute och inne! Men nu när de har var sitt väljer de fyra gånger av fem att värpa i samma rede!!!
Jag skulle nog för att minska kötid och irritation lägga till några reden till hönorna om jag vore du om det verkar som om det skapar oro!

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 2 användare (1 dolda)
Plummer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser