Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När sätter ni ut kycklingar i hönshuset?  (läst 12884 gånger)

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
När sätter ni ut kycklingar i hönshuset?
« skrivet: 24 apr-10 kl 21:07 »
Hur gammla är era maskinkläckta kycklingar när ni sätter ut dem i hönshuset med de andra hönsen?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: När sätter ni ut kycklingar i hönshuset?
« Svar #1 skrivet: 24 apr-10 kl 21:54 »
runt 5 veckor ungefär.. då är de avvanda från värmelampan och så pass stora att de inte smiter genom nätet... först får de gå med dvärghönsen och växa till sig....
Fjäderfän och kaniner

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 apr-10 kl 21:56 »
Var precis ute och släppte in mina dv kochin på 6 veckor i hönshuset. Hoppas på att det går bra för dem :)

Sirpa

• -
« Svar #3 skrivet: 25 apr-10 kl 01:54 »
Jag sätter in mina kycklingar till de vuxna hönsen när dom nästan har nått samma storlek dvs vid 5 mån ålder  8)
Höns och Liljor i min trädgård.

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #4 skrivet: 25 apr-10 kl 08:40 »
Jag väntar också tills de är nästan fullvuxna. Innan dess får de gå med "ungdomsgänget".
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 25 apr-10 kl 08:48 »
Jo, antar att det är för att de inte ska bli mobbade som ni sätter dem i en grupp med mindre (till storleken) höns. Men efter 5-6 veckor klarar de alltså klimatet i ett ouppvärmt hönshus (om det inte är mitt i vintern, men då kläcker man kanske inte så många kycklingar9)?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 25 apr-10 kl 10:48 »
det ska helst inte vara kallt ute... känns det minsta lilla osäkert så sätter jag ut några tuppkycklingar...har det gått bra till så kan man sätta ut övriga dagen efter... dumt om hela gänget stryker med pga kyla.. nu menar jag inte att man ska ta onödiga risker...vänta tills det känns bra att ta ut dem...
Fjäderfän och kaniner

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 apr-10 kl 10:52 »
Dom är ute i hönshuset och allt har gått bra :) jag har bara 2 höns och 1 tupp i hönshuset ;) Men när jag tog ut dem gjorde jag ett litet gömställe där bara kycklingarna kan komma in och inte de vuxna djuren. De har även mat och vatten inne i sitt gömställe men de kan gå ut när de vill och checka omgivningen  8)

Tinafin

• Småland
« Svar #8 skrivet: 26 apr-10 kl 04:00 »
Jag gjorde en bur på ca 1x1 m av reglar och nät med lock på, värmelampa i ena hörnet. (och mat och vatten så klart). Den står i hönshuset bland de vuxna hönsen. Släppte mina 2-veckors kycklingar i den och det har fungerat alldeles utmärkt! Har tänkt släppa ihop dem alla då de är 7-8 veckor, men med möjlighet att gömma sig för de stora om det behövs. Har inte släppt ut dem ute än pga rädsla för skatorna... Har väl egentligen för stora maskor i nätet i hönsgården, för skatorna kan krypa igenom om de vill, har bärnät över.
Gift, vuxna barn, hästar, hundar och katt. Drömmer om höns igen, men väntar lite till...

Markim

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 maj-10 kl 08:11 »
Dom får gå me mamman i 2 veckor sen släpper jag ut dom med dom andra.Dom är så snälla så dom vågar knappt gå i närheten av kycklingarna.

Turnit

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 24 maj-10 kl 07:30 »
Hur länge ska de vara under värmelampan?

Mina små är i olika åldrar, från 3 - 5 veckor gamla. Har börjat ha dem ute en stund på dagarna när det är gott och varmt, men så fort solen försvinner blir det ett hiskeligt pipande på dem, de kurar ihop sig i en hög. På dagarna låter jag värmelampan gå på halvfart. Det är ganska kyligt i matkällaren, håller en temp på mellan 7-11 grader. Så lampan behövs kanske ett tag till??
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #11 skrivet: 24 maj-10 kl 10:09 »
Mina har värmelampa tills de är minst sex till åtta veckor, lite beroende på hur kallt det är ute och hur känsliga de är för kyla.
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 24 maj-10 kl 17:38 »
Släppte ut mamma höna o dom två kycklingarna i sommarhägnet i dag .
Det är soligt o runt 15-16grader .
Kycklingarna är bara några dagar gammla men jag hoppas på att mamman håller dom varma??
Hon har så klart bra boplattser att gå in i som det inte blåser i.
För tidigt ? För kallt ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Turnit

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 25 maj-10 kl 05:15 »
Tack för svaret.

Min höna som fick kyckling har fått gå ut och in som hon vill med den, de har gått in om det blåst för mkt och varit ute när det varit bra.

Mina andra små är ju maskinkläckta, så de får gå i matkällaren ett tag till. Sen flyttar jag in dem i hönsgården i ett eget hus med egen utegård.

äppelpaj

• Småland
« Svar #14 skrivet: 25 maj-10 kl 12:45 »
Hu tidigt kan man ha kycklingar utan mamma, ute i en bur under soliga dagar? Alltså utan värmelampa, men ta in dem framåt kvällen.

Turnit

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 25 maj-10 kl 20:11 »
Mina är 2v och 5v, de är bara ute en liten stund när det är varmt och gott, säkert är jag sjåpig.....

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 25 maj-10 kl 23:46 »
Mina 6v gamla dv kocking kycklingar (utan mamma) går ute dygnet runt i ett hägn nu o det funkar fint .
Har alla kaniner o höns i ett jätte el hägn framför huset .
Det finns transportburar o kaninernas betes burar som står öppna dom kan gå in i o sova.
Har lagt in tjockt med torrt hö och lagt hästtäcken ovanpå så det inte blåser o regnar på dom .
Men jag hittar dom oftas på kvällen sovandes under en buske med kaninerna  ???
Dessa kycklingar söker sej oxå till min Bj kanin precis som dom tidigare jag haft ?
Jag vet inte varför faktiskt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

waterlilly

• nybliven kyckling mamma
    • Skåne
« Svar #17 skrivet: 26 maj-10 kl 09:09 »
hej jag har kycklingar i olika åldrar men inga vuxna hönor .
blomme som är 8v som går nu i hönshuset o 3 sussex och 2 apenzeller som är 4v kan jag släppa ihop dem . jag satt ut små kycklingarnas kanin bur i hönshuset i går så dem får lära känna verandra genom galler. dem appenzeller är ju så mycket mindre så när vågar jag släppa ihop dem

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser