Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  villken ras?  (läst 1845 gånger)

fredriksson

• Hälsingland
villken ras?
« skrivet: 23 apr-10 kl 17:09 »
hej
 jag tänkte skaffa höns,men undrar villken ras jag ska ha?den ska ha dålig flyg förmåga och ruvvillig ???

nittonhundranittiofem

• Skåne
SV: villken ras?
« Svar #1 skrivet: 23 apr-10 kl 17:11 »
Silkeshöns. har ingen flygförmåga och älskar att ruva!  o:)

fredriksson

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 23 apr-10 kl 17:32 »
hur är det med deras värp förmåga? ::) ???

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 23 apr-10 kl 17:37 »
Ja silkeshöns är suveräna!
jag har just nu 4 hönor och får ca 2-3 ägg om dagen, i bästa fall 4 ägg :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

kluck

« Svar #4 skrivet: 23 apr-10 kl 18:02 »
Hej du ska ha dvärg kockin!! :D De är vääääldigt ruvvilliga och suveräna mammor.De har låg flygförmåga.De är väldigt trevliga(ink tupparna)och väldigt lätta att få tama ;)En av mina absoluta favoritraser!!!! ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 apr-10 kl 19:08 »
Du har fått två bra råd på raser. Du undrar hur dessa rasers värpkapasitet är..... svaret på den frågan är egentligen gansnka logiskt...... hönor som ruvar mycket och gjärna, värper ju inte under tiden de ruvar och de har samma värpuppehåll som alla andra höns under de mörkaste månaderna. Alltså höns som ruvar lägger färre ägg per år än höns som inte ruvar......
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

fredriksson

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 23 apr-10 kl 19:44 »
det låter bra det får nog bli silkes;D ;D ;D ;D

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 23 apr-10 kl 20:17 »
det låter bra det får nog bli silkes;D ;D ;D ;D
bra val ;)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

fredriksson

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 24 apr-10 kl 00:12 »
vart får man tag i såna kring hälsinge trakten?? ??? ??? ::)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 24 apr-10 kl 09:09 »
Kolla i uppfödar- registret (tråden) eller släng in en sökes-annons här på Alternativ ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

fredriksson

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 24 apr-10 kl 10:14 »
sen tänkte jag kanske ha två olika raser?(i varsin gård) skulle vara bra om dom kompletarde varan? ???

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 24 apr-10 kl 10:57 »
sen tänkte jag kanske ha två olika raser?(i varsin gård) skulle vara bra om dom kompletarde varan? ???
Om du vill ha Silkes (mycket trevliga förövrigt) som ruvar mycket och därmed värper sämre, Skulle jag föreslå någon mer värpinriktad ras i den andra hönsgården. Jag personligen är inte så förtjust i moderna värphybrider, då jag tycker att mycket hönsvett har avlats bort och problembeteenden är vanligare bland hybrider. Däremot finns det flera gamla raser som är äggproduktionsinriktade. Bla Italienare. Det finns även en del kombiraser som värper bra och har lite bättre kropp om man vill äta upp ev överskott av tuppar. Här finns bla RIR (Rode Island Red)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 24 apr-10 kl 13:18 »
Jag har kombinerat Dvärg Kochin och Skånsk Blomme. Jag trivs väldigt bra med det. Nu har jag oxå kläckt fram Vit Leghorn, den gamla svenska värphönan. Det ska bli spännande att se vad de går för ;)

Jag har oxå några grönvärpare, för en roligare äggkartong ;)

fredriksson

• Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 24 apr-10 kl 14:19 »
Om du vill ha Silkes (mycket trevliga förövrigt) som ruvar mycket och därmed värper sämre, Skulle jag föreslå någon mer värpinriktad ras i den andra hönsgården. Jag personligen är inte så förtjust i moderna värphybrider, då jag tycker att mycket hönsvett har avlats bort och problembeteenden är vanligare bland hybrider. Däremot finns det flera gamla raser som är äggproduktionsinriktade. Bla Italienare. Det finns även en del kombiraser som värper bra och har lite bättre kropp om man vill äta upp ev överskott av tuppar. Här finns bla RIR (Rode Island Red)
       jag är heller inte så förtjust i värphybrider :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

845 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser