Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med att välja ras.  (läst 1651 gånger)

SaraD

• Västergötland
Hjälp med att välja ras.
« skrivet: 23 apr-10 kl 11:16 »
Hej allihopa!

Jag är ny här på forumet och tänkte be er om lite råd.
Jag hoppas kunna skaffa mina första hönor el. kycklingar i vår/sommar och har lite frågor.

Vilken ras skulle kunna passa mig? Jag antar att det lättaste för mig är att hålla mig till en ras för det kanske är lättare för mig att bli av med kycklingar och tuppar som kan bli över då? Eller vad tror ni?

När det gäller tuppar, så kanske man inte har möjlighet att behålla alla om man kläcker fram lite egna kycklingar. Hur gör ni? Brukar ni få dom sålda eller blir ni tvungna att avliva dem när de blir större? Är då en större ras att föredra? Om man vill kunna äta upp de tuppar som man inte blir av med?

Annars vill jag gärna ha en lite mindre ras som är trevlig och lättskött. Det vore också kul om den var ruvvillig. När det gäller värpandet så behöver den inte värpa massor utan lite för husbehov bara.

Tacksam för svar
//Sara
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

Sano

• Bohuslän
SV: Hjälp med att välja ras.
« Svar #1 skrivet: 23 apr-10 kl 12:04 »
Lantrashöns är bra för husbehovs-höns-hushållning. Små, härdiga, tåliga, värper lagom och ruvar gärna. Vi valde Åsbohöns, en av de vanligare, som första försök. Tupparna äter vi upp på hösten, om ingen vill ha dem, men det är inte mycket mat på dem, blir bäst i kokgryta.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 apr-10 kl 12:05 »
Svensk dvärg är trevlig lättskött,tar liten plats,äter lite,värper fina ägg,ruvar gärna(upp till 3gånger per säsong) lätt att få tam..  finns bara i en färg(2).. inte mycket till mat på tuppen...

Wyandotte är en vacker trevlig ras som finns stora o dvärg...

Dvärgkochin är hur mysig som helst finns i massa färger,tama och ruvvilliga..

kolla runt i hönsböcker så hittar du säkert nåt som passar ;)
Fjäderfän och kaniner

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #3 skrivet: 23 apr-10 kl 13:48 »
Fundera först över vad du tycker är viktigast och se vart du hamnar, stora, små, många ägg, tuppar till mat etc... Bra också att höra sig för, läsa och gärna hälsa på någon eller några med höns.

Vi har fem olika raser, av olika anledningar. De flesta tack vara dess storlek och sen äggfärg, värpmängd, utseende, mm.

Det finns en mängd olika varianter!

Lycka till som blivande hönsägare  :).
Susanne
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

SaraD

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 apr-10 kl 20:39 »
Tack för alla goda råd.

Tycker nog att det låter som om Åsbohöns skulle passa mig perfekt! ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 24 apr-10 kl 10:51 »
Tack för alla goda råd.

Tycker nog att det låter som om Åsbohöns skulle passa mig perfekt! ;D

Du bör ändå beakta att det finns många raser som uppfyller samma kriterier som Åsbohöns. Absolut inget fel på Åsbohöns men läs på och titta dig omkring så att du hittar något som du gillar inte en ras som någon annan gillar ;)

Folk som rekommenderar här tenderar att föreslå sina egna favoriter (så även jag)

Jag slår därmed ett slag för Nakenhalsade höns. Dom har ett unikt utseende, är pigga och nyfikna och lätta att få tama. Dom är otroligt härdiga (trots sin nakna hals) värper bra och ruvar lite lagom mycket. (åtminstonne gjorde mina dvärgar det)

Lycka till ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Gamina

« Svar #6 skrivet: 25 apr-10 kl 19:47 »
Om du vill ha lantradhöns så hålle jag med ovanstående. Läs på om de olika raserna och bilda dig en uppfattning. Om man hittar fler raser som man gillar så kan man förslagsvis titta på hur många djur det finns vissa raser har stort behov av fler bevarare tex Ölandshönan och alla dvärgraserna.
Jag fastnade för Gotlandshönan vilken är en av de största lantraserna. Av den fanns det knappt 500 st årskiftet 08/09 (årets statestik är inte klar). Jag valde denna för jag ville ha en större höna med massor av olika färger och det jag läste om dess temperament stämde in på det jag gönskade. Jag är mycket nöjd med mitt val och hoppas att du hittar en ras som passar dig.
Genbank för Gotlandshöns

SaraD

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 apr-10 kl 20:00 »
Efter att ha kikat runt en del så blir jag överväldigad av hur många raser det verkar finnas. Hur ska jag veta vilken som egentligen passar mig? Utseende är inte så viktigt för mig, men det vore kul om rasen fanns i flera olika färger så att inte alla hönsen ser likadana ut.

Någon som har ett bra tips på en hemsida där många raser med beskrivningar finns samlade?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 25 apr-10 kl 20:37 »
Många som börjar med höns köper en flock med olika raser för att känna sig fram och komma fram till vad man gillar.

Så gjorde jag när jag skaffade mina första höns. Efter ett tag insåg jag vilka egenskaper jag uppskattade och så småningom utkristalliserade sig ett par favoritraser.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

SaraD

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 25 apr-10 kl 20:46 »
Om man gärna vill ha ruvvilliga höns eller kläcka fram egna kycklingar och just nu inte har plats att hålla flera olika grupper med höns, blir det väl en del blandraser... Men det har väl också sin charm.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #10 skrivet: 25 apr-10 kl 21:33 »

Jag vill som vanligt slå ett slag för DVÄRG-WYANDOTTE, en liten men mycket kompakt höna.
Värper  stora ägg för att vara en dvärg, och tuppkycklingarna är väl värda att ta vara på, en delikatess tycker vi. Rasen finns i otaliga färger.
Mina är svartbandade, en nu tyvärr mycket ovanlig variant. Lite bilder och fakta finns på www.baath.nu
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gamina

« Svar #11 skrivet: 25 apr-10 kl 21:34 »
Oups insåg att mitt inlägg blev väldigt otydligt. Gotlandshönan är en av de största storleksmässigt men defenitivt inte i antal.
Genbank för Gotlandshöns

Sano

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 27 apr-10 kl 08:34 »
Om lantrashöns: http://www.kackel.se/

Vi bestämde oss för att vi ville ha lantrashöns, vilken sort blev en kompromiss av tillgång nära oss och ursprungsområde.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser