Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pärlhöns  (läst 1815 gånger)

Kista

• Gäst
pärlhöns
« skrivet: 22 apr-10 kl 21:28 »
Hej! hur stort utrymme säger lagen att 2 pärlhöns ska ha?

Kista

• Gäst
SV: pärlhöns
« Svar #1 skrivet: 23 apr-10 kl 09:39 »
ingen ? :(

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 23 apr-10 kl 12:02 »
Tyvärr har jag inget svar att ge men jag tror att jag läst om pärlhöns i Andra fjäderfän - övriga fjäderfän.
Kanske hittar du nåt svar där. Tror inte dom är så himla vanliga.
Annars kan det ta ett tag innnan "rätt folk" ;D är inloggade och läser.

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 apr-10 kl 14:39 »
Tyvärr har jag inget svar att ge men jag tror att jag läst om pärlhöns i Andra fjäderfän - övriga fjäderfän.
Kanske hittar du nåt svar där. Tror inte dom är så himla vanliga.
Annars kan det ta ett tag innnan "rätt folk" ;D är inloggade och läser.

Ja vad lagen säger är inte alltid så lämpligt. Att ha 7-9 höns per kvadratmeter är inget jag skulle vilja ha. Har ingen aning om lagen för pärlhöns.
Däremot vet jag att de inte trivs att bo trångt, mina skrek hysteriskt när jag hade de i voljär. Men det har väl med hur de är uppväxta att göra. Nu går de alltid lösa, och är hur lugna och tysta om helst.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 23 apr-10 kl 15:10 »
Ja vad lagen säger är inte alltid så lämpligt. Att ha 7-9 höns per kvadratmeter är inget jag skulle vilja ha. Har ingen aning om lagen för pärlhöns.
Däremot vet jag att de inte trivs att bo trångt, mina skrek hysteriskt när jag hade de i voljär. Men det har väl med hur de är uppväxta att göra. Nu går de alltid lösa, och är hur lugna och tysta om helst.
jag måste bara fråga nu, gäller lagen densamma för höns och pärlhöns?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 23 apr-10 kl 15:25 »
jag måste bara fråga nu, gäller lagen densamma för höns och pärlhöns?

Om det var mig du frågade så har jag ingen aning. Menade bara att vad lagen säger är inte alltid vad djuren verkligen bör ha.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 23 apr-10 kl 15:45 »
Om det var mig du frågade så har jag ingen aning. Menade bara att vad lagen säger är inte alltid vad djuren verkligen bör ha.
haha var inte meningen att det skulle citera ditt inlägg :P råkade trycka fel...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 24 apr-10 kl 12:03 »
På jordbruksverkets hemsida finns info om boendekrav för höns kalkoner ankor och gäss. Inget om pärlhöns. Om det överhuvud taget finns något i lagen om denna fågel får du kolla med Jordbruksverket. Finns det ingen specifik lagtext så har dom förmodligen ändå någon tolkning...

Typ samma regler gäller för pärlhöns som för gäss  :-\ eller något liknande....

Här finns dock en länk till EU:s regler om ekologisk äggproduktion som berör höns och pärlhöns.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.72e5f95412548d58c2c80007117/V%C3%A4gledning+fj%C3%A4derf%C3%A4+2010_01_11.pdf
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Kista

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 apr-10 kl 11:53 »
På jordbruksverkets hemsida finns info om boendekrav för höns kalkoner ankor och gäss. Inget om pärlhöns. Om det överhuvud taget finns något i lagen om denna fågel får du kolla med Jordbruksverket. Finns det ingen specifik lagtext så har dom förmodligen ändå någon tolkning...

Typ samma regler gäller för pärlhöns som för gäss  :-\ eller något liknande....

Här finns dock en länk till EU:s regler om ekologisk äggproduktion som berör höns och pärlhöns.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.72e5f95412548d58c2c80007117/V%C3%A4gledning+fj%C3%A4derf%C3%A4+2010_01_11.pdf

hur stort ska gäss ha då?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #9 skrivet: 28 apr-10 kl 12:59 »
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/fjaderfan/mattforstallbyggnaderochburar/kalkonerankorochgass.4.67e843d911ff9f551db80002527.html

"Mått för stall och byggnader för kalkoner, ankor och gäss: Du får som mest ha 2,5 avelsdjur per kvadratmeter golv. Har du slaktdjur får du som mest ha 30 kg per kvadratmeter golv. Har du gäss som avelsdjur ska deras värpreden vara minst 0,6 meter breda, 0,6 meter djupa och 0,6 meter höga."
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Kista

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 apr-10 kl 11:46 »
hur är det för guldfasan? någon som vet?

Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser