Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hasselplanta  (läst 4731 gånger)

spektakel

Hasselplanta
« skrivet: 22 apr-10 kl 19:54 »
Hur många år tar det för en "nyuppkommen" hasselplanta att ge frukt? Hur mycket frukt kan man som mest få ut av en buske/träd och vid vilken ålder? Har fått för mig att hasseln växer snabbt... stämmer detta?   

åsnan

• Gotland
SV: Hasselplanta
« Svar #1 skrivet: 30 apr-10 kl 20:51 »
jag fick mina första nötter efter två år. Det var inte många nötter och hitills har ekorren varit före mig  ::), nu är det en ormhassel (att inte förväxlas med den giftiga trollhasseln) så den ger inte så mycket. Tänk på att det finns hassel med inympad tryffel så kan du få ut mer av plantan än bara nötterna.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 apr-10 kl 21:03 »
Ormhasseln måste ha varit rätt stor redan när du köpte den. En vanlig hassel som man drar upp från en nöt tar betydligt längre tid på sig innan den lämnar nötter än två år. En ren gissning är tio år. Fråga mig om tio år så skall jag berätta, för jag planterade en i fjol nämligen  ;D

Birgit

« Svar #3 skrivet: 30 apr-10 kl 21:52 »
Njae!!!!!
Har massor av hassel och två-årsskotten är de mest produktiva. Men har iof inte planterat dem. De sår sig självt.
Vanlig svensk skogshassel alltså.
Har själv funderat på att odla för nöt-produktion. Tycker det är sjukt att de importeras när de trivs så bra här.
För 100-år sedan odlades hassel för försäljning.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 apr-10 kl 21:58 »
Njae!!!!!
Har massor av hassel och två-årsskotten är de mest produktiva. Men har iof inte planterat dem. De sår sig självt.
Vanlig svensk skogshassel alltså.
Har själv funderat på att odla för nöt-produktion. Tycker det är sjukt att de importeras när de trivs så bra här.
För 100-år sedan odlades hassel för försäljning.
Ett två år gammalt skott från en befintlig rot i såna fall? När jag planterar hassel från nöt blir dom kanske 20cm höga första året och kanske 30-40cm andra året. I den storleken är dom inte speciellt produktiva.

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 5 användare (1 dolda)
peterm, Mattias, karsan, Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser