Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ojämn temp i vv.beredaren  (läst 4173 gånger)

lissjax

• Gästrikland
Ojämn temp i vv.beredaren
« skrivet: 22 apr-10 kl 19:27 »
Hej

Någon som vet varför en vv.beredare inte värmer bra? Spolar man kommer varmt vatten först för att sedan bli iskallt en stund sedan varmt igen osv. Inte skönt och duscha. :o Kan det vara någon av värmarna inuti som pajat?

En fråga till; började titta på begagnade och kom i hop mig med äkta hälften om att en 100l måste vara mer ekonomisk än en 300l? vi har en 100 nu och den räcker gott åt oss. Men visst borde den lilla dra mindre ström? Eller har jag fel?

Mvh Anna
Den som äger en boksamling och en trädgård saknar intet / Cicero

Anso1971

• Dalarna
SV: Ojämn temp i vv.beredaren
« Svar #1 skrivet: 22 apr-10 kl 21:02 »
Så där blir det för oss också ibland. Vet inte vad det beror på. Har ni egen brunn och vattenpump? För jag tyckter mig ha märkt att när pumpen är igång så blir det kallare och när den tar paus så blir det varmare. Funderar om det kan ha med trycket att göra, att när pumpen är igång så ökar trycket på kallvattnet så att det kommer större mängd av kallvattnet än av varmvattnet.

Men jag vet inte vad man i så fall skulle göra åt det. Jag tror inte det var så för några år sedan när vi flyttade in utan det har hänt något efterhand.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

lissjax

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 22 apr-10 kl 22:23 »
Ja vi har eget vatten. Har prövat och spolat ca 1/2 timme för att den ska få chans och fylla på nytt vatten men det har inte hjälpt.  Man kanske skulle stänga av invattnet, tömma den helt och fylla på igen. Vi satte in en duschhörna o nytt tvättställ för något år sedan och sedan dess har beredaren varit lite lynnig.

Anna

trädman

« Svar #3 skrivet: 22 apr-10 kl 23:03 »
Det kan inte vara duschblandaren som tillsammans med variationer i vattentrycket (pump till-från ocvh ev dåligt med luft i tryckkärlet) och skillnadder i tryckfallet i ledningssystemet gör att blandningen växlar? Varierar temperaturen om man enbart spolar "rent" varmvatten också lär det dock inte vara det problemet.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 22 apr-10 kl 23:38 »
Kolla att inte varmvattenberedarens inlopp och utlopp är förväxlade. Förutom detta så är den troligaste orsaken att blandningsventilen kärvar eller krånglar på något sätt så den ibland får för sig att släppa kallvatten förbi beredaren. Om man har hårt vatten kan det förekomma att blandningsventilen kalkar igen och måste rengöras relativt ofta.

En del billiga termostatblandare är mycket känsliga för varierande vattentryck, speciellt om trycket på varmvatten respektive kallvatten varierar på olika sätt (det kan också orsakas av en konstrande blandningsventil vid beredaren). Har man ostabilt tryck och inte kan lösa problemet genom t ex att se till att ha god ordning på tryckkärl/hydrofor och vattenpumpens pressostat, så kan en lösning vara att skaffa en bättre (och dyr) s k tryckstyrd termostatblandare till duschen.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 23 apr-10 kl 15:34 »
Och ja, du har rätt, en liten tank är mer ekonomisk än en stor eftersom den värmeavgivande ytan blir större på en stor och den därmed kommer att läcka mer värme än en liten. Så under förutsättning att ni klarar era behov på en 100 liters så finns det ingen orsak att ha en större.

Om det däremot är fråga om en ackumulatortank finns det andra faktorer som påverkar val av storleken.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

lissjax

• Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 23 apr-10 kl 22:02 »
OK
Tack för svaren, då har jag lite tips och börja med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser