Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka raser bör jag ha?  (läst 1504 gånger)

Krantzgården

• Jämtland
Vilka raser bör jag ha?
« skrivet: 21 apr-10 kl 20:04 »
Hej på er!
Husse har lagt sig i....det blir värsta lyxbygget! Värmeelement, isolerat, målat och jag vet inte allt! Inte så stort men mycket fint! Men så inställer sig den stora frågan; Vem ska få bo där?
Matte vill ha ett par ruvvilliga hönor, och resten stora maffiga värphöns, gärna renrasiga. Bruna?
En riktig maffig tupp...
Sammantaget 7-9 individer.
Kom med förslag!
Gärna med tanke att jag bor i Jämtland
Hälsningar Krantzgården

Jennyt

• Västergötland
SV: Vilka raser bör jag ha?
« Svar #1 skrivet: 21 apr-10 kl 20:13 »
Själv har jag i många år haft kombinationen..... Blommehöns med tupp- för äggen och ett par grönvärpande korsningshöns som är riktigt ruvvilliga...... Då kan jag lätt urskilja vilka ägg som inte är renrasiga. Jag är suveränt nöjd med den sammansättningen :D

Jag har oxå avelsägg av båda slagen, om du skulle vara intresserad ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Krantzgården

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 21 apr-10 kl 20:50 »
Hej Jennyt!
Var bor du? Jag har två kontakter här uppe, Hönstokan och Holländaren. Dom har också erbjudit sig att hjälpa mig. Men din ide`låter kul. Jag har haft höns förr, men det har varit Hisex, Vit Leghorn och dylikt. Dom har värpt superbra, men har inte velat ruva. Den egenskapen verkade vara bortavlad på den tiden. Nu ska jag bara ha lite höns, dels för att få lite färska ägg och dels för att det kanske kan bli en hobby. Jag kan inte leva utan djur omkring mig. Jag är väl lite larvig...
Hälsningar Krantzgården

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 apr-10 kl 21:25 »
Du är nog inte ensam om att vara larvig i detta sällskapet i så fall ;D :-*

Jag bor ju strax norr om Göteborg.... så det är låååångt förstår jag..... men det är ju inga problem att skicka ägg på posten :D

Jag har faktiskt ett gäng kycklingar av Vit Leghorn, så nästa år kommer jag ha avelsägg efter dem...... Jag köpte mina ägg från JohanP. här på forumet och det är mycket livsdugliga kycklingar..... en ny ras för mig och det är ju alltid spännande :)

Kan dina vänner i norr hjälpa dig att kläcka ägg?..... eller hade de kycklingar till dig?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Krantzgården

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 21 apr-10 kl 22:14 »
hej!
Kan inte slita mig från A.nu, trots matchen. Jag får se vad dom har, kanske det kan bli nåt. Härligt med all engagemang för mig! Tillbaka till matchen. Vi hgörs senare i kväll.
Hälsningar Krantzgården

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 21 apr-10 kl 22:17 »
Jag är småbarnsmamma.... så jag är helt ute ur matchen.... ;) Jag går och lägger mig nu..... :-[

God natt och sov gott.....

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #6 skrivet: 21 apr-10 kl 22:25 »
Här finns en tredje som gärna hjälper till med ägg eller kycklingar till dig =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Krantzgården

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 21 apr-10 kl 22:27 »
Hej på er!
Jennyt, man kan inte göra så, när HV spelar! Det går inte!
Jag ska döpa vajre höna till en spelare i HV. Tuppen ska heta Stefan Liv!
Hälsningar Krantzgården

Ronny

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 22 apr-10 kl 01:47 »
Då får det nog bli en dvärgtupp, vaför inte en svart chabo? ;D
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

fauve

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 apr-10 kl 08:11 »
Om ca 4 veckor har jag nog kycklingar från min grupp med småväxta korsningar och de värper bra och har fina ägg + att de är skapligt goda ruvare enligt föregående ägare. Finns i västernorrland om du är intresserad  ;) För ruvningen tipsar jag annars om dvärg kochiner.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 22 apr-10 kl 10:05 »
Citera
Jennyt, man kan inte göra så, när HV spelar! Det går inte!
Jag ska döpa vajre höna till en spelare i HV. Tuppen ska heta Stefan Liv!
Hälsningar Krantzgården

;D ;D ;D Tyvärr..... om inte tuppen får heta Henke Lundqvist, så kan jag inte hjälpa dig med några ägg ;) ....... eller kanske jag har några skräpägg liggandes som skulle passa ;D ;D ;D :-*

ORCA

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 apr-10 kl 17:03 »
Tycker du skall skaffa Brahma, mycket snälla lugna och villiga att ruva har själv stora problem att få dom att sluta att ruva just nu, vill ju ha ägg :P. Ägg kommer vanligast varannan dag, ibland lägger dom varje dag. Tupparna är ju maffiga och snygga(har bara träffat en tupp som varit agressiv den hade jag ::) ) dessutom iaf mina är riktiga charmörer mot sina hönor dom låter alltid hönorna äta först :)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #12 skrivet: 22 apr-10 kl 21:18 »
Tycker du skall skaffa Brahma, mycket snälla lugna och villiga att ruva har själv stora problem att få dom att sluta att ruva just nu, vill ju ha ägg :P. Ägg kommer vanligast varannan dag, ibland lägger dom varje dag. Tupparna är ju maffiga och snygga(har bara träffat en tupp som varit agressiv den hade jag ::) ) dessutom iaf mina är riktiga charmörer mot sina hönor dom låter alltid hönorna äta först :)

Jaaaa, jag vill också ha Brahma - de är ju supermaffiga!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 3 användare (2 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser