Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gåshanen misshandlar våra ankor  (läst 1550 gånger)

johannaw

• Uppland
Gåshanen misshandlar våra ankor
« skrivet: 21 apr-10 kl 17:04 »
Det är ju äggtider nu och allt vad det innebär, men våran gåshane har blivit totalt hänsynslös mot våra tre ankor och en har han redan bitit ihjäl. Han jagar dom och biter och drar av dom fjädrarna så de blöder. nu går de inte längre ihop men detta leder till omständiga besvär med att ankorna inte får gå fritt ute för det gör ju gässen. Ska jag behöva ha ankorna instängda hela sommaren i sin lilla utehage? Eller kommer han att ge sej när ungarna är kläckta eller då kanske han fortsätter och försvara dom också?
Funderade på att ge bort ankorna för att de inte funkar ihop.
Fast har alla år tidigare haft ankor och gäss ihop utan problem, men detta år verkar det inte fungera. Varför?

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Gåshanen misshandlar våra ankor
« Svar #1 skrivet: 22 apr-10 kl 23:38 »
Stäng in gässen och byt gåshane så fort det är möjligt.

johannaw

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 23 apr-10 kl 14:55 »
Måste vi verkligen byta? har hört att honorna kan ha svårt att acceptera en ny hane och förbli obefruktade i flera år efter bytet innan det går igen. stämmer det?
dU TROR INTE HAN BLIR SNÄLL IGEN SENARE DÅ?

Nina K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 apr-10 kl 15:18 »
Vissa gåshanar blir väldigt beskyddande och ger sig på nästan allt. Har haft 2-3st sådana. Vi fick lösa det genom att dela bakgården med grindar när vi inte var hemma och när vi var hemma var vi beredda med krattan. Vad jag mins så lunganade de sig i slutet av parning säsongen. Året efter var de inte likadana. Har du möjlighet att dela av så gör det för troligen så kommer han att fortsätta under sommaren. Har du endast en hane? Om du har en och väljer att byta så kommer honorna troligen att släppa in honom men villighet till parning är tveksamt de första veckorna.

johannaw

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 23 apr-10 kl 15:51 »
Om vi byter så gör vi det när ungarna kläcks kanske, och skaffar en ny till hösten eller så. tror du att de parar sig till våren då?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 23 apr-10 kl 16:50 »
Mina hanar som har börjat på det viset ahr bara blivit värre med åren. Men jag skulle stänga in dem på så sätt att de blev delade från ankorna helt om det blev så. Har en unghane nu som gett sig på mina ankor och han blir inte kvar till nästa år.

Nina K

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 23 apr-10 kl 21:05 »
Våra gäss parar ihop sig på våren och håller ihop under sommaren. Har hänt att året efter har någon valt en annan.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #7 skrivet: 24 apr-10 kl 12:10 »
uppvuxen med 16kg tunge "King Edward" som vaktade allt. Han höll en hel högstadieskola inlåst efter att några ungdomar försökt röka hasch på jällen. Morfar släpte ut honom och han sprang efter ungdomarna ca 500m och patrulerade sedan runt skolan tills rektorn ringde och morfar fick hämta honom. Den enda som han hade respekt för var mormor som slungade iväg honom när han anföll. King Edward slutade sina dagar efter ha anfallit en Volvo. Han var en väldigt vacker hane och gav bra med avkomma.

Har även haft hanar som skyddat gässlingar mot räv och grävlingar så det kan vara bra att ha aggressiva hanar. Som med det mesta i livet måste man väga det ena mot det andra.

johannaw

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 24 apr-10 kl 16:39 »
Bra sagt där, det kan ju vara så att det är bra att ha en vaktande hane också när det kommer till rovdjur och rovfråglar.
Men svårt att hålla ankor och dessa samtidigt isåfall, för jag orkar inte ha dom skilda det blir alldeles för bökigt.

May

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 07 jun-10 kl 17:12 »
Vår gåskarl vaktar också allt och alla - bara jag som matar kan gå tryggt, men häromdagen hände det mest märkvärdiga...en stor kyckling av broilersorten som vi adopterade tidigare i vår ifrån en annan familj (som hade köpt kyckling utan att veta att sådana växer med åldern...) hade satts ut i en stor bur i trädgården och jag fick inte närma mig buren utan gåsakarlen väste och fräste det bästa han kunde...först trodde jag att han var aggressiv mot kycklingen också, men då han hade stått vid buren hela dagen, testade jag att öppna buren försiktigt - och tror ni inte att han ledde kycklingen försiktigt med sig över gräset??????!!!! Jag stod häpen och tittade på ett av naturens under ske framför mina ögon....nu vaktar han kycklingen varje gång den är ute i trädgården och jag behöver inte bry mig om någon bur...helt fantastiskt!!!! Och ändå har han tid att hjälpa mig med att så i trädgårdslandet emellanåt...gäss är fantastiska!!!
Har några härliga djur här på gården som hjälper mig att ta en lugn stund emellanåt bl.a. en dansk-svensk gårdshund, bondkatt, skånegäss, löpankor, höns, ko, linderödsgrisar och kaniner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 2 användare
Bokohammare, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser