Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika stora spenar  (läst 3200 gånger)

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
Olika stora spenar
« skrivet: 20 apr-10 kl 12:37 »
Nu undrar jag igen.......   min tacka har fått en stor spana, och den delen av juvret e större. Hon har ingen feber hon äter mer än gärna, har sett att båda lamm ungarna diar från bägge spenarna. Jag har provat och det kommer mjölk ur båda men kanske något "drögare" ur den som e stor. Tackan tycker inte om när jag ska prov dra/mjölka.  Hon har lite uppåt spenar som jag tyckt varit svåra att mjölka även tidigare. 
 Ska jag bara låta det vara?     Jag har tvättat nu med ljummet vatten och masserat in helosan runt spenen.  Jag tycker inte lammen verkar hungriga, så det får nog sin mjölk.   Tackan lammade för 6 dagar sedan

Sano

• Bohuslän
SV: Olika stora spenar
« Svar #1 skrivet: 20 apr-10 kl 18:52 »
Samma fråga här... Någon som vet?
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 20 apr-10 kl 19:02 »
Stor spene tyder på att det för tillfället finns mer mjölk i den juverhalvan. Nypuppad tacka = små spenar och mindre juver. När det var ett tag sedan blir spenarna större och juvret sväller.

Jag hade slutat att titta på tackans juver och börjat titta på lammet som har den juverhalvan... Varför får inte det lika mycket mjölk i sig????? Det kan vara en detektivgåta som är värd att lösa!! Sätt dig och titta en längre tid, alternativt titta varje gång du är där om du kan se en förklaring (det kan finnas massor).
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Maddie

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 20 apr-10 kl 19:17 »
Håll koll på henne...Hade en sån för ett par veckor sedan.. sen pang bom 40,4 i lördags kväll : mastit   :-\    Jag brukar massera varma , ömma juver med kamfersalva. Det hjälper ibland..

SecretQ

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 20 apr-10 kl 20:51 »
Håll koll på henne...Hade en sån för ett par veckor sedan.. sen pang bom 40,4 i lördags kväll : mastit   :-\    Jag brukar massera varma , ömma juver med kamfersalva. Det hjälper ibland..

Ja jag åller koll. känner ingen ökad värme i den spenen eller den halvan . Har sett båda lammen dia på denna spene och även sett dem dia på varsitt samtidigt, har som jag skrev tvättad/ med ljummen fuktig handduk smörjt med helosan utom just på spenen.
Hur gör ni ..... om febern kommer har ni pc hemma?  eller ringer ni vet så det kommer ut?

Maddie

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 21 apr-10 kl 10:42 »
Här är veterinärerna stenhårda... först vet besök sen behandling !
Den i lördags kväll mjölkade jag själv mastit prov på och körde och mötte veterinären, lämnade proverna och fick penicillin... Men det var ett undantag för de hade så mycket att göra... De hade stora bryderier på måndagen hur de skulle göra med detta fall, de hade inte sett tackan men eftersom hon var mycket bättre ville de inte lägga tid på ett besök i efterskott .. Jag har lovat att peka på henne vid ett annat tillfälle så de får se henne då för sitt samvetes skull !  o:)

Ulla Krull

« Svar #6 skrivet: 21 apr-10 kl 16:27 »
En del tackor har helt enkelt ojämnt juver och ibland med en jättespene. Det behöver inte vara farligt så länge det är mjukt och lammen dricker på båda sidor. Man ska noga tänka igenom om man ska ha en sådan tacka kvar för det kan ofta innebära merjobb i lamningen för nästa år kanske man inte har sådan tur att lammen av sig själva vill dricka på den stora spenen och då måste man hålla på och skola in det ena lammet, så att inte alla lamm dricker på en sida.
Jag hade inte hållit på med Helosan om det inte är sårigt för då kanske inte lammen vill dricka på den sidan.

Jag brukar passa på och mjölka ur tackor om de har mycket på ena sidan, både råmjölk och vanlig mjölk som sedan blir en guldgruva i frysen!

SecretQ

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 21 apr-10 kl 17:19 »
Vill tillägga att spenarna såg helt normala ut tills i går morse 6dygn efter lammning!  Då såg jag att den ena var mycket större, men dock frisk aptit ingen värme eller feber jag låter henne vara ser bara till ljuvret lite x-tra några ggr/dag ;D

Sano

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 21 apr-10 kl 20:30 »
Hos mig ser det ut som om den stora juverhalvan nu blivit lite mindre igen. Jag funderar på om det kan vara så att båda lammen fått för sig att dricka från den andra spenen..? Hur som helst så mår mor och barn bra, så jag tar det lugnt.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 21 apr-10 kl 21:56 »
Hos mig ser det ut som om den stora juverhalvan nu blivit lite mindre igen. Jag funderar på om det kan vara så att båda lammen fått för sig att dricka från den andra spenen..? Hur som helst så mår mor och barn bra, så jag tar det lugnt.

Jag tänkte desamma :D  tacka och båda lammen mår bra här med !

Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser