Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plantor,buske,eller något?  (läst 2236 gånger)

trallallaa

• Gäst
Plantor,buske,eller något?
« skrivet: 20 apr-10 kl 07:44 »
Min kära make påpekade igår, att MESarnas utegård ser mer ut som en straffgård för fångar  ::), än en utegård.
Jag har satt upp en pinne,men tänkte placera ut stora krukor med växter.
Vad för slags växter kan jag använda?
Jag kollade på plastväxter...men ..näää  :-X

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Plantor,buske,eller något?
« Svar #1 skrivet: 20 apr-10 kl 10:29 »
Röda vinbär, silverbär, blåbärstry, fläder m fl ger ju goda bär som fåglarna äter, och du kan plocka lite till dig själv också. Bör gå att ha i stora krukor, om vintern inte är för kall, annars kanske de går att plantera i marken? Eller så kan du ta buskarna ur krukan och jordslå på vintern, eller ställa krukorna i garage/kallförråd, det är de snabba temperaturförändringarna för rötterna i krukan som är faran, om du använder isolerade krukor (dyrt) eller klär in dem med bubbelplast på vintern bör det också funka, men bubbelplast går inte att ha där hönsen kommer åt så klart.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

trallallaa

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 apr-10 kl 10:41 »
Citera
Röda vinbär, silverbär, blåbärstry, fläder m fl ger ju goda bär som fåglarna äter, och du kan plocka lite till dig själv också. Bör gå att ha i stora krukor, om vintern inte är för kall, annars kanske de går att plantera i marken? Eller så kan du ta buskarna ur krukan och jordslå på vintern, eller ställa krukorna i garage/kallförråd, det är de snabba temperaturförändringarna för rötterna i krukan som är faran, om du använder isolerade krukor (dyrt) eller klär in dem med bubbelplast på vintern bör det också funka, men bubbelplast går inte att ha där hönsen kommer åt så klart.

Åh,tack för snabbt svar,jag ska iväg och handla något nu...Jag tänkte plantera dem i stora krukor och sedan ta in dem i gamla mjölkrummet till vintern,så ska de nog överleva...alternativt att jag faktist gräver ner dem´.
Åh, jag kom nu! Jag har sådana pallkragar!! Där kan jag plantera dem och så lär de nog växa fast i gården under sommaren...
Åh vad kul det ska bli... ;D ;D

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 20 apr-10 kl 14:30 »
Ett smart förslag som kom upp här för en tid sedan är att göra en pilkoja i hönsgården, dvs pilskott som man sticker ner i backen och flätar ihop till önskad form. http://www.salixprodukter.nu/levande.html

Träsktrollet

• -
« Svar #4 skrivet: 23 apr-10 kl 19:19 »
Ett smart förslag som kom upp här för en tid sedan är att göra en pilkoja i hönsgården, dvs pilskott som man sticker ner i backen och flätar ihop till önskad form. http://www.salixprodukter.nu/levande.html

Kan man använda klotpil eller vilken pil som helst?
För det där såg väldigt  intressant ut  :D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 23 apr-10 kl 19:23 »
Beror på hur ofta du vill klippa. Välj en sort som inte växer alltför mycket om du inte vill klippa typ varannan vecka under säsong.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Träsktrollet

• -
« Svar #6 skrivet: 23 apr-10 kl 19:26 »
Beror på hur ofta du vill klippa. Välj en sort som inte växer alltför mycket om du inte vill klippa typ varannan vecka under säsong.

Ahh men jag bor i Norrbotten, de kanske inte växer i samma utsträckning som i södra Sverige... Men det var smart tänkt  :)

Pil är kanske inte farligt eller giftigt för höns?
Har hönsraserna:

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 23 apr-10 kl 19:36 »
Pil är inte farligt för höns, de kan gärna äta både blad och bark om de vill.

Träsktrollet

• -
« Svar #8 skrivet: 23 apr-10 kl 20:23 »
Pil är inte farligt för höns, de kan gärna äta både blad och bark om de vill.

Då blir det att plantera, när marken tinat fram  ;D

Tack för ett underbart tips  :D
Har hönsraserna:

trallallaa

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 apr-10 kl 20:54 »
Citera
Tack för ett underbart tips 
Ja, jag säger det samma,men jag gick in på länken och började planera,så jag glömde tacka  :-[ ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 2 användare
CathrynO99, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser