Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med gängliga kålplantor??  (läst 11093 gånger)

Nils i torpet

• Halland
Vad göra med gängliga kålplantor??
« skrivet: 20 apr-10 kl 07:26 »
Hej!

För lite drygt en vecka sedan startade jag förodlingen av bl.a vitkål. Plantorna grodde efter bara 3 dagar och har nu växt fort och blivit väldigt gängliga att dom snart välter av sin egen tyngd.
I odlingsbeskrivningen står det att dom efter uppkomst skall stå ljust svalt och luftigt men heller ej under 14 grader och det borde ju vara inomhus, runt 20 grader på dagen och ca 17 på natten...

Hur brukar ni göra med kålplantorna?

Mvh
//nisse i torpet

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad göra med gängliga kålplantor??
« Svar #1 skrivet: 20 apr-10 kl 10:10 »
Du har antagligen för varmt i förhållande till ljuset. Mina ställs ner i källaren, ca 15 grader, med extra belysning ett par dagar efter uppkomst.

För att rädda dem nu kan du försöka att ge mer ljus, med växtlampa eller lysrör - lågenergilampa funkar, vanlig glödlampa är inte bra. Ställ dem svalare om du kan. Skola om dem när de går att hantera, sätt dem då djupare, så att hjärtbladen hamnar ca 1 cm över jordytan. Vattna sedan helst underifrån, eftersom stjälken är känslig för fukt, framför allt i början efter omplantering. Direkt efter omplantering får du dock vattna/spreja uppifrån så att jorden packar sig runt stjälken, men inte för mycket vatten, då ruttnar plantan.

Tyvärr är det ganska besvärligt att förodla vissa växter med bra resultat, jag brukar strunta i vissa kålsorter för att istället odla de kålsorter som går att direktså. Grönkål, kålrabbi, svedjerova, rättika för att inte tala om ruccola och rädisa direktsår man ju, vid denna tiden ungefär och då slipper man krånglet med gängliga plantor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 20 apr-10 kl 16:01 »
Om du har dem i ett solbelyst fönster så blir det för varmt. Mät/känn temp där plantorna står. De behöver vädring. Sätt t ex en fläkt att blåsa på dem. Vädra/ha fönster på glänt om det inte är för kallt ute. Och ha dem i ett svalt rum.
Om de inte får sol på sig så står de för mörkt enligt min uppfattning. Det finns dock andra uppfattningar.
Jag tror de klarar en bit lägre än 14 grader. Dock inte för tvära kast när de är små.
Det bästa för plantuppdragning lär vara drivbänkar. Det är inte så svårt att ordna en drivbänk. Man kan så i drivbänken eller starta inomhus.
« Senast ändrad: 20 apr-10 kl 16:24 av Anders Skarlind »

halmlars

« Svar #3 skrivet: 21 apr-10 kl 22:18 »
Hej Nisse.
Gängliga plantor orsakas ofta av för lite ljus men för mkt värme.

krego

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 apr-10 kl 22:54 »
Jag tror de klarar en bit lägre än 14 grader. Dock inte för tvära kast när de är små.
Det bästa för plantuppdragning lär vara drivbänkar. Det är inte så svårt att ordna en drivbänk. Man kan så i drivbänken eller starta inomhus.

Jag sådde mina kålplator i drivbänk för ca 3 veckor sedan dom blir mycket finna. Livskraftiga utan att bli rangliga och behöver inte avhärdas före utplantering. Jag tror också att det klarar sig under 14 grader. Eventuellt stannar de i växt men det behöver inte vara negativt, det är ju ett par veckor kvar tills det är dax att sätta ut de små liven.

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 21 apr-10 kl 23:22 »
Håller med - för varmt!

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #6 skrivet: 01 maj-10 kl 20:32 »
Det är ett avlångt land kan jag konstatera. Jag sådde min vitkål och broccoli i går. Nu har de ca sex veckor kvar tills det är säkert på friland här uppe/nere i Umeåtrakten.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Gräbban

• -
« Svar #7 skrivet: 06 maj-10 kl 18:49 »
Har samma problem med broccoliplantor. De står i källaren där det är ca 14 grader å under rejäla växtbelysningslampor... Men jag får väl satsa på att plantera om dom djupare jag oxå då?
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 06 maj-10 kl 18:53 »
Fick liknande problem förra året, och jag tolkade det som att det berodde på att ljuset var för lite, och att det kom från en riktning  fönstret, och det är från andra sammanhang bekant att växter försöker nå ljus, bla genom att stressväxa på höjden.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nils i torpet

• Halland
« Svar #9 skrivet: 09 maj-10 kl 18:33 »
Hej igen!

Tack för bra svar!
Flyttade genast efter de första svaren plantorna till en svalare plats och det gjorda att de slutade växa på höjden iaf  :)

Har planterat om plantorna nu men jösses vilka känsliga rackare, några står fortf inne svalt och andra är utplanterade och står just nu i en odlingstunnel av 50mm kanalplast så det är hyfsat varmt där inne. Våren har ju bestämt sig för att hålla paus så man törs ju knappt plantera ut något av det förodlade än.

Skall nog följa ieeniloracs råd att hädanefter strunta i vissa kålsorter och satsa på de som kan direktsås (har sedan jag startade tråden införskaffat och petat ner kålrabbifrön i myllan). Varför krångla till det för sig?   ;)

//N

johena

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 09 maj-10 kl 20:25 »
Våren har ju bestämt sig för att hålla paus så man törs ju knappt plantera ut något av det förodlade än.

jag planterar aldrig ut något före juni. förra året hade vi sista frosten runt 10/6. jag bor i dalarna. har även bott i skåne, och även där var det vissa år frost ända in i början av juni. så du behöver inte deppa över att du inte kan plantera ut något än, det är bara dumt att göra det så här tidigt.
min kål har precis tittat upp här inne.
och kålrabbi är bland det godaste som finns!! fantastisk att äta rå.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

gela

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 11 maj-10 kl 14:18 »
Mina förodlade kålplantor klarar temperaturer betydligt under 14.  De står i en oisolerad glasveranda utan extra belysning, med bara englasfönster. De är finaste kålplantor jag haft hittills.
Lycka till med odlingen./Gela

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 11 maj-10 kl 14:29 »
Jag har samma problem med gängliga rödkål och broccoli-plantor...... Är ni säkra på att det går att plantera ner dem till hjärtbladen ??? ...... jag hade för mig att kål är urkänslig för rothalsröta..... men jag kan mycket väl ha fel......

...... Det hade ju varit smidigt om det gick, för då löser sig alla mina kålproblem vi utplantering ;) ;D Hoppas på det där varma vädret nästa vecka..... då ska det ske :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 13 maj-10 kl 18:31 »
jag planterar aldrig ut något före juni. förra året hade vi sista frosten runt 10/6. jag bor i dalarna. har även bott i skåne, och även där var det vissa år frost ända in i början av juni. så du behöver inte deppa över att du inte kan plantera ut något än, det är bara dumt att göra det så här tidigt.
min kål har precis tittat upp här inne.
och kålrabbi är bland det godaste som finns!! fantastisk att äta rå.

Kål är ju inte en särskilt frostkänslig växt. Väl avhärdade kålplantor kanske tål lite frost efter utplantering. Men kan kanske ändå komma av sig i växandet ett tag. Är inte säker. Har inte råkat ut för detta. Men allmänt sett är det ett bra råd att inte plantera ut för tidigt. Lite marginal är bra.
« Senast ändrad: 13 maj-10 kl 19:10 av Anders Skarlind »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #14 skrivet: 13 maj-10 kl 18:33 »
Mina förodlade kålplantor klarar temperaturer betydligt under 14.  De står i en oisolerad glasveranda utan extra belysning, med bara englasfönster. De är finaste kålplantor jag haft hittills.
Lycka till med odlingen./Gela

Detta är också en bra variant.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #15 skrivet: 16 maj-10 kl 19:50 »
Jag har just planterat ut min grönkål. De sådde jag inomhus och har sedan skolat om dem och förvarat dem i mitt ouppvärmda växthus. Många minusgrader under flera nätter, men de trivs som fisken i vattnet.
Grönkålen står nu väl gömd under halm o med en täckväv så jag tror att de ska klara sig bra. Har dock några extraplantor kvar i växthuset, utifall att ...

Nils i torpet

• Halland
« Svar #16 skrivet: 07 jun-10 kl 21:22 »
Tänkte göra en lite uppföljning på hur det har gått med kålplantorna.
Dom jag planterade ut i tunneln dog nästan alla men 4st plantor klarade sig och är riktigt fina!
De jag fortsatte ha inomhus klarade sig inga, så nu vet jag vad jag inte ska göra till nästa år med vitkålen :)
Kålrabbin jag direktsådde har tagit sig kanonbra och det börjar dra ihop sig till en första gallring.
//Nils i torpet

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 5 användare (2 dolda)
Stengrim, skogskälla, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser