Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get som sällskap till häst?  (läst 1900 gånger)

Elshira

• Uppland
Get som sällskap till häst?
« skrivet: 19 apr-10 kl 21:58 »
Jag har för närvarande 6 små ponnyer varav två avelshingstar.

Hingstarna är väldigt snälla mot varandra och skulle egentligen kunna gå ihop, men den ena är 5 år och ganska så tuff och busig medan den andra är 27 och har svårt att hålla hullet. Skulle den äldre herren behöva fostra pojkspolingen är vi tyvärr rädda för att han skulle bli allt för mager då han redan nu har fri tillgång på hö samt får extra fett i maten.

Vi har tyvärr inte heller plats för fler hästar (vi har boxar med de är ej godkända då taket är för lågt).

Så jag funderade på om man skulle kunna ha en get som sällskap? Av det jag kunnat läsa verkar de vara väldigt trevliga sällskapsdjur, och det är ju ett måste hos oss i.af!

Men då undrar jag om någon vet om getter brukar gå bra ihop med andra djur (framför allt då hästar), eller är de helt förkastliga att sätta ihop med något annat än getter? Kanske har någon lite erfarenhet att dela med sig av? =)

Finns det kanske någon ras som verkar lämpa sig bättre (eller sämre) så tar jag gärna del av den informatonen med!

// Getfrågaren!

Elshira

• Uppland
SV: Get som sällskap till häst?
« Svar #1 skrivet: 20 apr-10 kl 12:29 »
Jag har hittat lite mer info, och det verkar som att det kan fungera bra?

Men som sagt jag tar ändå gärna emot info om vilka raser som lämpar sig bäst!

Jag har tittat runt på både diverse lantraser etc, men den afrikanska dvärggeten förfaller mig ha väldigt sött huvud (det är det första vi tänker på med våra ponnyer med). Passar dessa som sälskap eller bör man kanske ha en lite större ras trots allt (till en ponny på under 120 cm)?

Gumman82

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 20 apr-10 kl 12:33 »
Visst går det att ha getter och hästar ihop! Var bara noga med att ha koll i början så ingen av dom skadar den andra.

Vet annars många som har getter och hästar ihop..

Lycka till

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 apr-10 kl 20:11 »
Getter är utpräglade flockdjur och artfränder är förstås bäst. Väljer du getter, ta två bockkillingar och låt kastrera dem tidigt. Du får trevliga sällskapsdjur och slipper brunstgetter som skriker var 3:e vecka, hästen och bockarna får sällskap av varandra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser