Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bromsproblem  (läst 3725 gånger)

Imp

  • Inlägg: 258
Bromsproblem
« skrivet: 18 apr-10 kl 23:06 »
Har försökt få till en kompis Peugeot 403.
Hur mycket vi än luftar så vill din inte ta på första trycket utan man måste pumpa en gång till. Då tar den kanon.
Det är ju en krets på dessa tror jag.
När vi luftar(Trycksatt bromsvätskebehållare) så ser man att vätskan som kommer är smutsigare från vänster fram än några av den andra och den kommer med betydligt mindre tryck vänster fram också. Vi har kört igenom hela systemet minst två gånger nu.

Jag skulle ju gissa på huvudcylindern om det inte vore för att trycket är lägre enbart vänster fram och för att den tydligen tar med sig mer smuts ut där.
Vi har inte hittat nåt läckage i vare sig ledningar eller hjulcylinder.
Vad tror ni?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bromsproblem
« Svar #1 skrivet: 18 apr-10 kl 23:22 »
har ni bytt ut bromsvätskan?finns risk att det är kondensfukt i annars...håller ni pedalen nedtryckt när ni drar åt luftningsnippeln? trampar ni ner minst tre gånger  innan ni drar åt nippeln?
Fjäderfän och kaniner

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Bromsproblem
« Svar #2 skrivet: 18 apr-10 kl 23:44 »
har ni bytt ut bromsvätskan?finns risk att det är kondensfukt i annars...håller ni pedalen nedtryckt när ni drar åt luftningsnippeln? trampar ni ner minst tre gånger  innan ni drar åt nippeln?

Ja. Vi luftar inte på det sättet. Vi trycksatte bromsvätskebehållaren.

Men vad menar du med att trampa ner minst tre gånger? När jag luftar på det viset så lyfter jag inte pedalen innan jag skruvat åt. Eller menar du att man ska pumpa minst tre gånger innan man öppnar nippeln?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bromsproblem
« Svar #3 skrivet: 18 apr-10 kl 23:48 »
trampa ner pedalen..pumpa ner den tre gånger å på tredje gången håller du den nedtryckt...polaren öppnar nippeln...släpper ut lite vätska och drar åt... gör likadant på alla oken...
Fjäderfän och kaniner

Ardenner1

  • Inlägg: 82
    • Östergötland
SV: Bromsproblem
« Svar #4 skrivet: 19 apr-10 kl 00:53 »
du kan ha en luftning på fördelningsblocket lätt att missa ??  sen börjar man alltid med hjulet längst från huvudcylindern ...

Mvh Peter

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Bromsproblem
« Svar #5 skrivet: 19 apr-10 kl 01:02 »
Ett ovanligt problem hade jag på stenåldern vid en luftning av en audi 100 kopplingscylinder. Omöjligt att få ordning på hur jag än försökte :P

Lösningen den gången var att typ lufta bakvägen. Satte en slang till slavcylinderns luftningsnippel från bromsoljeförsedda oljekannan och pumpa som bara fasen bakvägen.
Vips så var den förhatliga luften borta ;D
Fanns tydligen en ficka som inte gick att tömma på luft på nåt annat sätt än att pumpa bakvägen.

Kanske kan vara värt att pröva om inget annat hjälper????
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Ardenner1

  • Inlägg: 82
    • Östergötland
SV: Bromsproblem
« Svar #6 skrivet: 19 apr-10 kl 02:42 »




Mvh Peter

« Senast ändrad: 19 apr-10 kl 02:54 av Ardenner1 »

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Bromsproblem
« Svar #7 skrivet: 19 apr-10 kl 11:09 »
grimbart
Ok, det vanliga viset alltså. Varför man skulle behöva göra det minst tre gånger verkar skitkonstigt.
Men som sagt vi luftade inte så. Vi har luftat så på denna biltidigare dock.

Ingen nippel på fördelningen. Vi började längst bort, även om det inte borde spela någon roll.

Vi funderade på att lufta bakvägen. Men det är ju enkrets så det borde verkligen inte behövas. Kopplingscylindrar brukar ju vara lurigare att lufta konstigt nog.

Ingen av er som tycker det var konstigt att vätskan rann saktare och med mer skit från en av bromsarna?

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Bromsproblem
« Svar #8 skrivet: 19 apr-10 kl 20:39 »
...........Ingen av er som tycker det var konstigt att vätskan rann saktare och med mer skit från en av bromsarna?
Jo,abZzolut :P  Sketkônstigt
Men ingen enkel lösning på problemet dök upp i skallen min :(   Så därför höll jag käft.

Har iofs på 2 olika bilar för länge sen haft problem med bromsslang vars insida har löst upp sig, men har då funkat som ''backventiler'', och hindrade inte flödet den vanliga framvägen.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Bromsproblem
« Svar #9 skrivet: 19 apr-10 kl 21:25 »
Troligen är problemet löst. Detta är ju en bil från forntiden. Antagligen så var inte bromsarna tillräckligt utjusterade (mekanisk justering trummor), så kolvarna åkte inte ut tillräckligt efter bara ett pedaltryck.

Men att det rann minde och skitigare från ett hjul är ju fortfarande konstigt.

Misse
Uppluckrade från insidan var nåt nytt.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Bromsproblem
« Svar #10 skrivet: 19 apr-10 kl 21:49 »
Kan hålen i luftnipplarna vara täta där det rinner mindre?
Eller har nån slängt slangen i smådelstvätten med diesel i? Jag gjorde detta med reduceringsventilen till bakbromsarna på min mustang, och gummit svällde och tätade effektivt alla vägar genom ventilen. Tog lååång tid att hitta det felet...
Eller är det bara ett bromsrör som blivit klämt?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: Bromsproblem
« Svar #11 skrivet: 19 apr-10 kl 22:02 »
En kompis råkade en gång för 15-20 år sedan ut för svåra problem med bromsluftning på en bil, Nissan Bluebird eller något liknande från ca 1980. Det kom inte ut någonting ur en av luftnipplarna hur han än skruvade på den, till slut visade det sig att det lilla tvärgående hålet i inre änden av den nippeln saknades! Undrar hur de hade lyckats lufta bromsarna på fabriken?

Men, åter till den gamla Peugeoten: jag skulle nog också i första hand gissa på en dålig bromsslang på vänster fram (har aldrig varit med om själv att en sådan har blivit tät, men det är inte länge sedan jag hörde talas om precis ett sådant fall på en Hanomag skåpbil från sent 60-tal). Eller att det finns en massa slam och avlagringar i hjulcylindern, det kan vara en god idé att ta av bromstrumman och pressa in kolvarna till ändläge (med luftnippeln öppen) för att få ut skräp ur cylindern, eller, ännu bättre, ta ut kolvarna och kolla hur det ser ut. Om trumbromsarna är av s k Duo-Servo - typ (med två separata cylindrar, en för vardera bromsbacken) så kan det vara svårt att få bort allt gammalt skräp ur den undre av cylindrarna om man luftar på den övre. Då kan det vara idé att lossa bromsröret mellan cylindrarna och lufta där istället.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16988
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bromsproblem
« Svar #12 skrivet: 21 apr-10 kl 13:10 »
Jag har varit med om att luftningarna sitter fel.
Dvs det bildas en luftficks ovanför denna.

På UAZen där det sitter trummor och dubbla kolvar måste men ta av trumman och spänna in kolvarna i botten när man luftar.
På ok tar man av det och har dit nånn hård träbit som mothåll till kolvarna och lutar oket så luftfickan minimeras.

Det kan vara lättare att lufta om man har tillgång till en vacumsug
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser