Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dexterkor  (läst 39464 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Dexterkor
« Svar #20 skrivet: 17 okt-08 kl 03:19 »
En 28 mån HighlandC. tjur väger snitt 232 kg  (56 % slaktutbyte)
En 24 mån Dexter väger snitt 180 kg  (56 % slaktutbyte)

Skillnaden är hårfin  ;)

Ett av problemet med "minitjurar"
är ju att man inte kan räkna med att kunna sälja dom till ett slakteri...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 17 okt-08 kl 07:05 »

Nej, det där tänkte jag också på. Det lär ju bli som när folk säljer pyttelamm och nästan får betala för att bli av med dem.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 17 okt-08 kl 07:46 »
En 28 mån HighlandC. tjur väger snitt 232 kg  (56 % slaktutbyte)
En 24 mån Dexter väger snitt 180 kg  (56 % slaktutbyte)

Skillnaden är hårfin  ;)

Jag har inte sagt att det är bättre slaktviktsprocent, jag skrev att det var en skaplig slaktviktsprocent.. Och att ha en slaktviktsprocent på 55-60% är ju iaf i mina ögon skapligt. Vad gäller slakteri så håller jag med Exotica, viss del på återtag, och sedan finns det mindre slakterier där man kan få bättre utbyte.

Och sedan får jag väl säga som du Grimla, har du några seriösa källor till att det inte ska gå att sälja dem till slakterier? Inte för att det spelar någon större roll för mig personligen men sådan information bör ju underbyggas, oavsett om det nu är som du skriver eller inte.

Nej, det där tänkte jag också på. Det lär ju bli som när folk säljer pyttelamm och nästan får betala för att bli av med dem.
Det är ju iof en viss skillnad på ett litet pyttelamm och dess vinst räknat i kronor och ören jämfört med > 80 kg nötkött, så att det skulle vara så illa tror jag inte.

Charlotte

• -
« Svar #23 skrivet: 17 okt-08 kl 08:04 »
 Betalningen för Pyttelamm på slakteri är 0 kr.
OM det skulle vara så att betalningen för Dexter är 0 kr så får man räkna med en större förlust eftersom uppfödningskostnaden lär vara större för tjuren...
Att sälja till slakteri är förmodligen inget bra alternativ. I början bör väl föresten alla tjurar få gå kvar i avel för att den genetiska bredden ska bli så stor som möjligt så det borde ju inte vara något problem.
Under tiden får ni jobba upp en egen marknad för köttet.
                                           Mvh
                                       Charlotte
« Senast ändrad: 17 okt-08 kl 08:18 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 17 okt-08 kl 08:23 »
Betalningen för Pyttelamm på slakteri är 0 kr.
OM det skulle vara så att betalningen för Dexter är 0 kr så får man räkna med en större förlust eftersom uppfödningskostnaden lär vara större för tjuren...
Att sälja till slakteri är förmodligen inget bra alternativ. I början bör väl föresten alla tjurar få gå kvar i avel för att den genetiska bredden ska bli så stor som möjligt så det borde ju inte vara något problem.
Under tiden får ni jobba upp en egen marknad för köttet.
                                           Mvh
                                       Charlotte
Så är det nog ja..

Men jag har svårt att tro (notera att jag inte alls vet) att man skulle få 0 kronor för en, låt oss säga 190 kg tjur, som ger 90-100 kg nötkött efter slakt.. Jämförelsen med "pyttelamm" känns lite orättvis..  :)

Charlotte

• -
« Svar #25 skrivet: 17 okt-08 kl 10:10 »
 Det har ju med klassningen att göra inte med att det är mindre kött på ett lamm än en tjur.
Och när man har små djur känns inte alltid klassningen "rättvis" :-\
 Även om det är logiskt egentligen... Jobbet för slakt och styckning blir i stort sett detsamma, men utbytet blir så mycket mindre.
Jag skulle ta och kolla upp vad man kan få för en Dexter på slakteri innan jag skaffade så dyra djur (om jag tänkt mig att skicka på slakteri, vill säga).
                                                      Mvh
                                                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mushi

« Svar #26 skrivet: 17 okt-08 kl 11:01 »
Hej alla dexterintresserade!
Tänkte att jag skulle dela med mig lite av mina erfarenheter av dexterkor eftersom jag har ett litet gäng.

Att det finns någon ras i Sverige som motsvarar dextern tycker inte jag. Dextern är en kombinationsras, mjölk och kött, och kan inte jämföras med highland eller galloway. De är också något annat en lantras av mjölktyp, som till exempel fjällko. Vill man ha en liten ko av "dual purpose-typ" så har dextern ingen värdig motståndare i Sverige, enligt min mening. Jag tycker själv just inte att det är så roligt att ha en ovanlig ras, det är både dyrt och besvärligt, men jag hittade ingen ko som jag kände att jag ville ha hemma förrän jag hittade dextern.

Själv är jag väldigt nöjd med att ha utpräglat små kor, jag tycker att dextrarna är lagom stora helt enkelt. Men man ska inte av deras storlek låta sig luras att tro att de är något annat än kor, och de behöver hanteras och uppfostras som sådana. Tro mig, det är inte lättare att hantera en vild och ohanterad dexter än en dito hereford, snarare tvärtom. De kan vara väldigt explosiva när de inte vill vara med på noterna. Men de är också smarta, lyckas man tala om vad man vill så lär de sig på nolltid. Alla kor är väl mer eller mindre sådana, men jag upplever mina dexters som både vaknare och mer lättstötta än andra kor jag har jobbat med. Såklart finns det individuella skillnader och deras frihetsälskande och något envisa natur kommer sig säkert delvis av att de gått som dikor under flera generationer. Att skola om en diko till hushållsko är en utmaning, vi får se hur det går för mig.

Antingen man planerar att hålla några få kor eller en större dikobesättning så tror jag inte att man ska räkna med att sälja kött till slakteriet. Rätt uppfött, slaktat och hängt är dexterkött något i särklass, inget man ska "skänka" till Scan. Vill man föda upp för avsalu i egen gårdsbutik/restaurang eller liknande så har man en otrolig produkt som det går att ta betalt för. Folk kommer att bli förbannade om jag påstår att dexterkött är bättre än vilket annat gräsuppfött och välhängt lantraskött som helst, men jag sticker väl ut hakan då: det är mycket bättre! (hukar mig)

Jag är inte av åsikten att alla dexter som föds bör användas i avel för att bredda avelsbasen. Det gäller förstås att hålla tungan rätt i munnen för att förvalta och utveckla den lilla stam som finns, men jag tror att ett hårt urval där bara de bästa djuren går till avel är enda sättet att bygga upp en bra stam med en framtid i Sverige. Samarbete med norrmännen och danskarna kommer att vara nödvändigt. Norge har i år fått kalvar efter engelska Moonmin-tjurar till exempel, prima avelsmaterial. Hur det är med import från Norge vet jag inte i detalj, men det är förhoppningsvis inte omöjligt. De här killarna ser väl heller inte så tokiga ut: http://www.tyr.no/7915/8317/

När det gäller foder och bete så äter en dexter ungefär som en fjällko (nej förresten det stämmer kanske inte riktgt.. inte som en högmjölkande fjällko i en mjölkbesättning, men ungefär jämförbart med en fjällko i sin skulle jag gissa). Har någonstans sett en uppgift om att man kan hålla tre dexterkor med kalv per hektar och det är verkligen för högt räknat. Åtminstone skulle det aldrig funka på normala beten. Kanske på super-vallar med klöver i någon region med jämn tillväxt hela säsongen, men så ser det inte ut hos mig i alla fall ;-)

Till sist, jag hoppas att vi snart blir fler som vurmar för dextern.
« Senast ändrad: 15 nov-09 kl 19:51 av Mushi »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 17 okt-08 kl 11:31 »
Kul med input från någon som har Dexter, det har jag inte sett här på forumet tidigare!

Hur är det med import av sperma från utlandet, vet du om det görs någon import eller om det finns några planer på det? En förening vore ju kul också för att samordna aveln lite.. Vet du om det finns något mer än lösa planer för en sådan?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 17 okt-08 kl 22:51 »
Vad gäller slakteri så håller jag med Exotica, viss del på återtag, och sedan finns det mindre slakterier där man kan få bättre utbyte.

Och sedan får jag väl säga som du Grimla, har du några seriösa källor till att det inte ska gå att sälja dem till slakterier?
Inte för att det spelar någon större roll för mig personligen men sådan information bör ju underbyggas, oavsett om det nu är som du skriver eller inte.

Allt går att sälja till slakteriet Mårten... jag menade naturligtvis INTE att det var förbjudet att skicka Dexter till Swedish Meats  ;)
Men man brukar ju uttrycka sig så, när man "menar att det inte blir något betalt"
(som Charlotte var inne på)

Skickar du en "24 mån genomsnittlig Dexter ungtjur" till SM så får du ca:2520 kr för den.
Och dessutom inget handjursbidrag...

Och hos Swedish Meats kan du t.ex bara ta 2 stordjur per år i återtag.
Men Småslakterierna brukar ju åta sig legoslakt.

Sen förstår jag inte vad du menar med bättre utbyte?
Slaktutbytes % är lika vart man än slaktar. Och priset brukar följa Swedish Meats pris.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

sonne

• Dexterfantast
    • sonngard.se
« Svar #29 skrivet: 17 dec-08 kl 22:26 »
Jag har även varit i kontakt med Danmark och Tyskland om import och kommer att importera en röd Dextertjur och även ett antal semindoser
Dexter,Suffolk,Wyandotte,Maran,Australorp,Bienfelder,Aurucana,Faverolle,Brahma,Orpington,RIR.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 17 dec-08 kl 22:35 »
Jag har även varit i kontakt med Danmark och Tyskland om import och kommer att importera en röd Dextertjur och även ett antal semindoser
Sweet! :)
Har du varit i kontakt med Iris-gården om hennes besättning? Vore ju synd om den blev utslaktad, det är ju trots allt en ganska stor del av den svenska gen-poolen som finns(fanns?) där.

sonne

• Dexterfantast
    • sonngard.se
« Svar #31 skrivet: 17 dec-08 kl 23:23 »
det låter perfekt. jag har länge efterlyst en som kan det med datorer själv är jag urusel.
Jag har haft några på besök (8st)som vill börja med Dexter ända tills dom får reda på priset sedan hör man inte av dom längre. I Dannmark och Tyskland får man ge mellan 25000kr till 40000kr för en bra tjur varför ska inte vi kunna ta betalt för våra djur. Folk tror att bara för att dom är små så är dom billiga dom skulle bara veta vilket jobb det är att hålla på med renrasavel.
Dexter,Suffolk,Wyandotte,Maran,Australorp,Bienfelder,Aurucana,Faverolle,Brahma,Orpington,RIR.

Sten på Hven

• Dexterägare
« Svar #32 skrivet: 16 jan-09 kl 23:08 »
Hej!
Jag är ny i forumet och som Dexterägare. Köpte 6 djur ( dräktiga kor )från Wastadalen i Halland för drygt 1 år sedan, då de skulle lägga ner sin besättning. Såg att Irisgårdens besättnig gick till Svedala och södra Kalmar län. Tror att det finns en i Höör-trakten som också har Dexter. Jag är mycket intesserad av att få kontakt med andra uppfödare för att eventuellt få igång en stambok eller iallafall en rasförening.

Sten på Hven

• Dexterägare
« Svar #33 skrivet: 17 jan-09 kl 23:19 »
Efter vad jag har förstått så startade Irisgården och Wastadalen ungefär samtidigt utan at ha kontakt med varandra. Mina bygger på 2 tjurar från Danmark, Echo och Linton. Har tyvärr inga röda tjurar men har 4 svarta, en liten stund till, de blir stutar innan kvigkalvarna blir brunstiga.
Har förstått att det med stambok kräver mycket administration, men en rasförening eller liknande är jag med på att starta upp om intresse finns.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #34 skrivet: 04 maj-10 kl 22:09 »
Om jag nu kommer ihåg rätt så finns det en mindre variant av Dexter. Den finns inte i sverige för 10% av kalvarna föds som bulldog-kalvar(missbildning).

Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

patrick.

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 05 jun-10 kl 20:11 »
var på lantbruksmässan i Roskilde idag :),, och så var där massor med små Dexter kor...
såå söta de var. :-*
kan lägga in lite bilder senare..

Annalill

• Västerbotten
« Svar #36 skrivet: 02 sep-10 kl 10:25 »
Tänkte väcka liv i dextertråden igen, iaf försöka.
Igår var jag iväg och kikade på en dexterkviga som jag tingat, går ju inte att förstå hur fantastiska de är förrän man har dem vid benen. En underbar liten varelse. Nu funderar jag såklart på sällskap till lilltjejen, och när jag sitter här och googlar runt så saknar jag verkligen en hemsida. Eller bara en enkel lista på folk som har dexterkor. Jag har börjat sätta ihop en lista, lite för min egen skull men kommer att lägga upp den på min hemsida. Än har jag hittat tre "uppfödare" men misstänker att det finns fler. Hjälp mig? :)

Dexterrasen

« Svar #37 skrivet: 16 sep-10 kl 21:29 »
Hej,
Den 9 maj 2010 samlades vi dexterägare och bildade en dexterförening. Totalt finns det dexterkor på 9 ställen i Sverige och ca 60 djur.
Hemsida för Svenska Dexterföreningen kommer snart att öppnas upp, lite justeringar kvar.
Där kommer det att finnas rasstandard, beskrivning om rasen, bilder, vilka som har dexterkor, hur du blir medlem och mycket mera.
Vänliga Dexterhälsningar,
Susanne ordförande i Svenska Dexterföreningen.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #38 skrivet: 21 jun-11 kl 01:06 »
Öronmärker inför framtiden :-). Dexter verkar ljuvliga.
Är det ngn som vet om regler på takhöjd etc är annorlunda för dvärgkor vs vanliga?
Det finns ju viktanpassade mått för bås osv, tänkte om det fanns det för takhöjd också. Det finns det ju för häst (minimum + anpassat efter hästens höjd).

« Senast ändrad: 29 apr-12 kl 16:10 av Sirpa »
//Lina

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #39 skrivet: 23 jun-11 kl 01:21 »
Har inte sett något exakt mått på takhöjd, men man kan anta att är takhöjden under 2 meter kan det bli knivigt med lämpligheten som stall.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser