Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dexterkor  (läst 39490 gånger)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Dexterkor
« skrivet: 21 apr-06 kl 15:55 »
Någon som vet något om den Irländska bergskorasen Dexter.

Vad jag hört om den är att den är väldigt tålig, ger mer kött och mjölk i förhållande till kroppsstorlek än de flesta större raserna. Och att den nöjer sig med betydligt mindre utrymmen och enklare foder än andra raser.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

icko

• Skåne
    • Ickos
SV: Dexterkor
« Svar #1 skrivet: 21 apr-06 kl 19:50 »
Denna dvärgko, tros av en del härstamma från scandinavien,och har medtagits av nordbor,alltså vikingar,
ursprunget till denna miniko, torde iså fall vara fjällkon ?

Att den ger mer kött, stämmer inte, därimot har hon en imponerande mjölkavkastning,ca:4000 kg/år.

Och att hon kräver ett mindre utrymme, sejer sej självt,
hon är ju inte större än en 6-månaders låglandskalv !

Att hon är en duktig foderomvandlare stämmer,hon klarar sej bra på ett magert bete ( som våra fjällkor )

Mvh    icko
"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.

Kogalen

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 maj-06 kl 20:49 »
i danmark är dexter väldigt vanliga jämfört med här men nu är ju danmark väldigt duktiga på det med kor med. är inne på dexter själv men sen träffade jag en dansk som sa att dom låg på  runt 15000 kr...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 15 maj-06 kl 18:58 »
Måste kolla på en Dexter igen..minns dom som små o helsvarta 
*host* ser ut som Låglandskorsningar i mina ögon. 

Svindyrt..... kilopris  ;D ;D
« Senast ändrad: 12 maj-08 kl 01:56 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

« Svar #4 skrivet: 18 jan-08 kl 08:34 »
Här kan du läsa om införselbestämmelserna.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/jordbruketsdjur/notkreatur.4.7502f61001ea08a0c7fff51876.html

Räkna med att det blir lång karantän eller isolering. Det brukar vara den största kostnaden. Ekonomisk "katastrof" kan det bli om djuren har ngn smitta med sig, t.ex. paratuberkulos. Då blir det kostnader för karantän + att djuren avlivas. Det är nog svårt att köpa djur med smittfrihetsgaranti.  Det är dock större chans att lyckas om man köper från besättningar som brukar exportera till andra länder med framgång.

Henning

« Svar #5 skrivet: 18 jan-08 kl 14:53 »
Hejsan tack för svaret och länken!
I den sidan som du länkade till står det något om "för inrättande av privat karantän kontakta länsveterinären", det kanske är en möjlighet?

Det är ganska omständligt att få en privat karantän godkänd. Bäst är nog om du kan hyra en liten tom koladugård som inte är för gammal. Det får inte finnas klövbärande tamdjur i den närmaste omgivningen. Skötaren ska heller inte ha kontakt med andra klövbärande djur. Det ska finnas varmt och kallt vatten och det ska ordnas spärrar mellan ren och oren avdelning, vid ingångarna. Vidare måste gödseln lagras säkert eftersom den kan vara en smittkälla. m.m. m.m.

Det går också att låta egna djur stå tillsammans med karantänsdjuren men då riskerar man att behöva avliva dem också om det visar sig att importdjuren har ngn smitta.
« Senast ändrad: 18 jan-08 kl 15:28 av Henning »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 jan-08 kl 18:22 »
Hejsan!
Jo det vore ju ett bättre alternativ än att köpa tjursperma, jag ska kolla upp alla möjligheter till våren.

Har hittat iaf en gård till som skulle kunna vara intresserad av att göra gemensam sak i importfrågan, det borde ju göra det hela billigare plus att om man samordnar aveln/inköpen av avelsdjur så blir ju avelsbasen både bredare och bättre..

Skulle vara intressant att starta någon form av informell "avelsförening" för att hålla redan på den lilla stam som finns i Sverige och försöka verka för att få in fler stammar och igång fler besättningar i landet.

Med tanke på att man kan ha 3 Dexter på en "vanlig" ko så borde det ju vara ett intressant alternativ för många smågårdar.. De har en slaktprocent på c:a 56% (en fullvuxen tjur väger c:a 500 kg) och man kan dessutom ta skapligt med mjölk.. Det är ju en populär småbrukarko i andra länder så varför inte i Sverige också?

//Mårten

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 26 apr-08 kl 16:36 »
1 nötkreatur över 2 års ålder är 1 DE. Dexter borde väl inräknas trots att de är små, kanske....?

De har en slaktprocent på c:a 56% (en fullvuxen tjur väger c:a 500 kg)

Dom väger 500 kg levande när dom är 4 år!
 :P då är dom bra sega och trådiga att äta  ;D  8)

Fullvuxen ko 300-350kg
Fullvuxen tjur 450kg

« Senast ändrad: 29 apr-12 kl 17:04 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

skånetösen

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 07 sep-08 kl 11:30 »
Har nyligen fått upp ögonen för rasen Dexter. Denna lilla minikossa skulle funka så bra på min lilla betesmark.  ;D Finns det någon här på forumet som har/har haft/vet något?
En sökning på nätet gav mig info om två gårdar som har såna. En i Halland och en i Västergötland.

All info/tips mottages med tacksamhet.

Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

skånetösen

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 14 sep-08 kl 10:15 »
Gå in på www.sonngard.se   Han föder upp Dexter

TUSEN TUSEN MILJONER TACK för detta tips.  ;D Svedala är ju för f*n nästgårds ( nästan  ;) ). Jag har drömt mardrömmar om att behöva köra upp till Västergötland med hästtransport eller strula med jordbruksverket om import från Danmark men Svedala...Perfekt. Ska köra ner idag och ta mig en liten titt på sötnosarna. ( eller heter det sötmular när det är kor??? )

Alternativ är världens bästa källa till information för en envis småbrukare.

;D ;D ;D ;D ;D
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

ninna b

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 sep-08 kl 16:55 »
Dexter finns på Hven...vi har haft en liten besättning betandes i vår hage under förra vintern. Inte våra dock utan bara inhysta men...dom finns kvar på ön . Jag förmedlar gärna kontakten med ägaren.

Irisgården föder också uoo Dextrar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 15 sep-08 kl 18:34 »
Irisgården föder också uoo Dextrar.

Jag har läst någonstans att dom sålt ut alla sina Dexter.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 sep-08 kl 20:00 »
Jag har läst någonstans att dom sålt ut alla sina Dexter.
o ag tror det.. Jag kontaktade henne för knappt ett år sedan och då var de på gång att avveckla durhållningen..

anette i bugared

• -
« Svar #13 skrivet: 03 okt-08 kl 23:17 »
15000 plus moms :o för en dräktig ko eller kviga.
Jag har varit på G ett tag att köpa, men jag drar mig troligen ur. Visserligen trevligt med en miniko men priset är inte lika trevligt. Jag menar inget illa om Dextern, kossorna jag träffade var det inget fel på, men det känns mer och mer konstigt att lägga ut såpass mycket pengar på en ko. (Men jäkligt behändiga, det är de!!)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 okt-08 kl 08:55 »
Jag har med funderat på Dexter ett tag och priset är kanske inga större problem om man nu kan få avsättning i form av livdjur de närmsta åren efter inköp.
Det största problemet som jag anser är att avelsbasen i Sverige är så förtvivlat liten att det kommer att bli mkt svårt att få tag i obesläktade tjurar inom rimliga avstånd. Eftersom att det är så dyrt att införa djur från ex. Danmark så blir det ju svårt att få in nytt blod. Det är nog snarare detta som gör att jag tvekar att starta uppfödning av rasen, vilket är synd för jag tror att de skulle vara en mkt bra ras för småbrukare. Små, behändiga med en bra slaktviktsprocent!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 16 okt-08 kl 09:29 »
Om du är intresserad av Dexter så är vi ett par entusiaster som hoppas på att kunna bilda en förening kring dessa underbart bedårande kossor. Jag finns i Höör, en annan finns i Svedala så med lite tur kanske det går att få ett visst utbyte. Och om jag startar upp här hemma i Höör så blir de garanterat Piroplasmos-resistenta/kroniska smittbärare.
Hör av dig.

Hej!
Vad kul om det skulle kunna bli en förening! Jag/Vi kommer eventuellt att starta upp med Dexter under de kommande åren, lite osäker tidsaspekt ännu eftersom att vi måsta ha några hektar till med arrende samt säga upp en arrendator för att få ihop fodret. Vi har idag 8 hektar åker (inkl. det utarrenderade) men skulle behöva 2-3 ha till om det ska gå ihop sig med hö på 1 skörd + spannmål.

Men hur det än blir under nästa år så är jag intresserad av att starta upp en förening! Har ni pratat med Irisgården om deras djur?
Startar man en förening så känner jag att det är lite enklare att få ihop en grupp för att importera livdjur/sperma från Danmark, det tror jag är ett måste om man vill få ihop en bra stam i Sverige.

Men som sagt, vill ni ha med någon mer som kan tänka sig att aktivt jobba i föreningen så är det bara PM:a mig!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 16 okt-08 kl 13:33 »
Varför överhuvudtaget Dexter..
Varför inte en ras som det finns avelsmaterial här i Sverige..

???

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 16 okt-08 kl 13:49 »
Varför överhuvudtaget Dexter..
Varför inte en ras som det finns avelsmaterial här i Sverige..

???
Ja.. Varför ha olika raser? Varför inte bara en enda ras av varje djur?  ;)
Skämt åsido, vi har ju olika raser i Sverige pga att någon någon gång i tiden tagit in dem.. Någon måste ju vara först, oavsett som introduktionen gjordes på 1800-talet (eller tidigare) eller idagsläget så infördes ju raserna i Sverige någon gång.

Jag tycker Dexter fyller en funktion som en lämplig småbrukar-ras, dels pga av dess "litenhet" och dels pga att det är en ras med tämligen hög slaktvikter i procent räknat, plus att man kan få lite lagom med mjölk om man så vill. Sedan är det ju lite roligt att vara lite av en pionjär inom något område också..  ;D

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 16 okt-08 kl 14:54 »
Nu finns ju inget stort behov av ännu en dvärgraser
och vi har ju redan två miniraser dvs Highland Cattle och Belted Galloway.

Den stora nackdelen med att ta in en ännu minoritetsras är ju att avelsbasen blir supersnäv.
Om dom som kan tänka sig att ha dessa raser, istället för att ta in ännu en ras/raser, kunde samsas om de redan befintliga småraserna så skulle dessa rasers avelsbas breddas.

Om varje småbrukare ska ha en Dexterko så borde det bli ett problem med tjurarna
om varje då ska ha en obesläktad tjur...

Seriös uppgift på % slakutbyte på rasen?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 16 okt-08 kl 17:38 »
hejsan.
Dexter är ju mindre än både Highland och Galloway så de är ju inte direkt jämförbara storleksmässigt, en Dextertjur kan väga runt 450-500 kilo om jag inte missminner mig. Rasens litenhet (det går att ha ung. 2-3 Dexter-kor på samma yta som en "vanlig" ko) gör att jag tror att den skulle kunna bli ett seriöst alternativ eller komplement till fåruppfödning.

Visst, det blir en ganska snäv avelsbas i början, men så är det ju alltid när man inför en ny ras. Det finns ju trots allt en del dexter-kor redan i Sverige så man börjar ju iaf inte från grunden. Och en förenings uppgift är ju att sprida kunskap och försöka öka intresset för den egna rasen så det borde ju vara möjligt att öka intresset relatrivt mkt mot nu, när det i princip finns någon information alls. Med en förening så ökar man ju möjligheterna att bredda avelsbasen i och med att man ökar möjligheterna att gå ihop flera stycken och ev. köpa livdjur/sperma från utlandet.

Vad gäller slaktviktensprocenten så ligger den på c:a 56%, jag vet dock inte vad du klassar som en "seriös" uppgift, men litar du inte på vad jag säger så finns ju alltid Google, även om Internet är direkt känd som den mest pålitliga källan.
Här kommer iaf en länk till Wikipedia, där det står ungefär samma sak:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dexter_cattle

Och sedan är det ju så att olika människor ser olika kvalitéer hos olika raser, och tur är väl det för annars skulle vi ju bara ha en enda ras av allting, och det gäller ju såväl hundar, katter som kor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser