Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Många tacklamm i år?  (läst 5008 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Många tacklamm i år?
« Svar #20 skrivet: 18 apr-10 kl 19:24 »
I år har vi haft en erfaren bagge. (och mest tacklamm)

I fjol hade vi bagglamm, och resultatet? Mest tacklamm då också  :-[ (ännu fler, nästan 70%)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #21 skrivet: 18 apr-10 kl 20:29 »
Här blev det 3 tacklamm och 3 bagglamm, kul då jag ska spara tacklammen.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #22 skrivet: 18 apr-10 kl 21:54 »
Men det skulle kunna ligga något i det, jag tycker att det alltid brukar födas flera tacklamm i slutet av lamningen, baggarna kommer först.
Åsenfår, hundar och katter

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 18 apr-10 kl 22:03 »
Det är rimligt enligt den teorin. Även om det säklart även är så att tackorna brunstar på lite olika tider.

Nämligen genom att de som parats sent i brunsten blir befruktade direkt, och föder oftast bockar. De som blir betäckta tidigt i brunsten har långsammare spermier, eftersom de fått leva längre i tackan och dessutom ofta är flickspermier, som är långsammare. Trots att de blev parade tidigt i brunsten sker alltså befruktningen gärna sent, ofta senare än om de blivit parade senare i brunsten. Jättelogiskt faktiskt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 19 apr-10 kl 09:28 »
Men det skulle kunna ligga något i det, jag tycker att det alltid brukar födas flera tacklamm i slutet av lamningen, baggarna kommer först.
Hos mig har det varit precis tvärtom. Först kom nästan bara tacklamm men i slutspurten kom ett antal baggar. Så jag har ungefär jämt race liten övervikt på tacklamm.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #25 skrivet: 19 apr-10 kl 09:28 »
Vi fick 2 tacklamm och 3 bagglamm, synd för vi behöver rekrytera många fler men men, huvudsaken att alla är friska och växer som de ska.

Vi använde ett bagglamm och han tog gott och väl 2,5 månad på sig att betäcka de första 2 gammeltackorna efter baggsläppet. Ungtackan lammade 3 veckor senare och fick ett bagglamm så ileenioracs terori stämmer hos oss.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Bie

• Norrbotten
« Svar #26 skrivet: 24 apr-10 kl 08:32 »
Här är det 6 helsingetackor som lammat.
Det blev 10 tacklamm och en bagge!
Ifjol betäckte jag bara 3 tackor och fick då 4 tacklamm och ett bagglamm.
Har genomgående under åren fått flest tacklamm :)
En har det som en förtjänar!

mlun

• Ångermanland
    • crosschrille
« Svar #27 skrivet: 24 apr-10 kl 12:49 »
 Ja, då var lamningen över för denna gång. Resultatet blev 20% tackor och resten, ja tyvärr 80 % baggar... Av de få tacklamm jag fick var ingen renrasig finullare så dem skulle jag inte rekrytera efter, så i slutändan fick jag ingen kvar, stor besvikelse.  :( Vi använde ett bagglamm, så hur det stämmer med teorin vet inte jag...
finullsfår i norrland, ivrigt påhejad av welsh springer spaniel

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #28 skrivet: 24 apr-10 kl 14:53 »
Lamningen klar för denna gång. Resultat: 11 baggar, 12 tackor.
Åsenfår, hundar och katter

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #29 skrivet: 24 apr-10 kl 14:56 »
Våran sista lammning klar för i år. Av sex tackor fick vi 12 lamm: 8 tjejer o 4 killar!
Helt klart ett tjejår i år hos oss  :-*.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #30 skrivet: 26 apr-10 kl 20:59 »
52 bagglam och 67 tacklamm , just nu..
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Charlotte

• -
« Svar #31 skrivet: 26 apr-10 kl 22:47 »
Tjejerna leder med 17-12 Hittills, men det är 25 tackor kvar...
Nio lamm hittills idag och nu har en tacka till satt igång...
 Det blev stora Tjejdagen idag :) Åtta tacklamm och tre bagglamm.
                        mvh
                    Charlotte
« Senast ändrad: 27 apr-10 kl 01:48 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

gurkan

« Svar #32 skrivet: 27 apr-10 kl 09:06 »
Min pappa fick 17 lamm varav bara 2 var tacklamm  :o

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #33 skrivet: 27 apr-10 kl 11:42 »
Vi har hittills 11 bagglamm och 5 tacklamm, två tackor till som ska lamma.
baggen hade vi för tredje gången. I fjol hade vi 50/50 och året innan var det 5 baggar och 9 tackor, allt med samma bagge.

bloke1

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 27 apr-10 kl 21:55 »
har lite svårt att tro på det där med spermiehastigheten. hos människor går det nästan 1,5 pojkbefruktningar per flicka, men vid födelse är det mer jämnt 51 pojkar vs 49 flickor. männens dystra statistik fortsätter därefter genom hela livet och orsaken är nog lite mer komplicerad än rotationshastigheten på spermiernas svansar. min gissning är att det även hos får föds fler bagg än tacklamm ( vore intressant med lite statistik). orsaken kan man debattera, men det kanske hör hemma någon helt annan stans... jag har iaf fått fler baggar än tackor just i år.

freeky

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 28 apr-10 kl 09:06 »
14 lamm, varav 3 killar. Kanske kommer det några till :)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #36 skrivet: 28 apr-10 kl 12:09 »
Jag har två tackor som lammade under samma dygn, eftersom jag vill utöka flocken blev jag glad när tre visade sig vara tackor och en ensam liten kille.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

hallstabonden

« Svar #37 skrivet: 07 jun-10 kl 12:39 »
Nu är lammningen över hos mej med...
Måste nog säga att denna gick över förväntan.av 10 tackor så fick jag 17lamm.
Har 3 unga rya.dvs förstalammare.dessa fick alla tre 2 lamm vardera.en gammtacka fick trillingar.
hade bara två tackor som fick varsit lamm.Dock så kom bara 4st tacklamm >:(
Så det vart lite väl mycket baggar.Förvisso har jag bara tänkt spara 2 el max 3 unga tacklamm.
Så nöjd är jag.Hade dock lite problem med en 7 årig tacka med svår förlossning.Första lammet for in tillbaka i tackan flera gånger,dock så kom det till slut ut.Men detta lamm hade svårt att hitta spenarna första dagarna.Råmjölk fick hon i sig,men sedan var det kört dagarna efter.Fick ge henne lammnäring i tre dagar.Men så fjärde morgonen när jag kom ut med flaskan då var hon rund,mätt&belåten.Då äntligen fungerade det,så jag slapp få ett flaskalmm.Denna tacka tas nog bort i höst.Frågan är om jag törs spara flasklammet till avel,denna är nämligen ett stort fint tacklamm.Hon diar ju sin moder nu,samt har glömt bort mej.

mvh/hallstabonn

Fåraherden

• -
« Svar #38 skrivet: 07 jun-10 kl 16:43 »
Min lammning är slut sedan en och en halv månad, apropå denna tråd.

Har samma bagge och samma tackor som i fjol. Trots det betydligt fler trillingar. 50 procent har fått trillingar. Har inte varit med om det förut.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser