Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Många tacklamm i år?  (läst 5036 gånger)

vallhunden

• Västergötland
Många tacklamm i år?
« skrivet: 17 apr-10 kl 18:05 »
Ja, nu är min lammning nästan över (har en tacka kvar bara). Jag kan konstatera att jag har fått en helsikes massa tacklamm! Jag har 14 bagglamm av 47 födda lamm...
Förra året som jag hade samma bagge, hade jag 20 bagglamm av 47 födda lamm.

Annars tycker jag att jag alltid haft en lite övervikt av bagglamm, vilket är som det är för oss människor också. Det föds ju lite mer pojkar än flickor...

Är detta bara baggens fel i år, eller finns det fler som har samma fenomen??
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Många tacklamm i år?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-10 kl 18:56 »
Antar att det är som med människor och alla andra däggdjur jag känner till; det beror på när i förhållande till ägglossningen som parningen sker.

Pojkspermier är i genomsnitt snabbare, men överlever inte så länge i livmoder/äggledare
Flickspermier är lite långsammare, men överlever längre i livmoder/äggledare

Så om parning sker vid ägglossning eller strax efter är sannolikheten hög för pojke, medan om parningen sker 8-24 timmar före ägglossning är sannolikheten hög för att det blir en flicka.

Så om man vet exakt tidpunkt för ägglossning, tex genom att mäta tempen under flera fertilitetscykler, så att man vet hur mönstret ser ut (förutsatt att man har regelbundna cykler) kan man med stor sannolikhet välja kön på ungen. Lättare med de som har många cykler per år såklart, men på människor ska det enligt uppgift funka utmärkt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 apr-10 kl 19:32 »
Så har vi också haft det!

Nu har ju inte vi på långa vägar så många lamm, men av 7 stycken har 5 blivit tacklamm. Vi är överlyckliga eftersom vi vill utöka flocken :)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 17 apr-10 kl 19:41 »
Bror har haft otur två år i rad, 5pojkar 2flickor bägge åren, vill ju ha större flock.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Vattnadal

• Nattfrostens
« Svar #4 skrivet: 17 apr-10 kl 20:03 »
Vi har bara 2 tackor och ska behålla några tacklamm, Lisa klämde ur sig 3 lamm, alla tackor. Vilja håller nog på sig till sommaren, får se vad hon får.
Nyinflyttad på lantgård. Har kennel med siberian husky och golden retriever, har hedemorahöns, gestrikefår och mellerudskaniner, samt en hel drös smådjur, mest möss, men även akvarier och div terrariedjur. Håller en del hundkurser.

Blekinge

• Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
« Svar #5 skrivet: 17 apr-10 kl 20:34 »
stämmer här oxå bara en mass töser  ;D

kanka

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 17 apr-10 kl 20:36 »
66% damer. I fjol var det tvärt om...........
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

JBF

• Småland
« Svar #7 skrivet: 17 apr-10 kl 20:49 »
2 av 4 töser, skall snart hämta ett gäng på 5 tackor till med lamm, roslagsfår de också. Där är det 6 lamm totalt, 1 bagglamm och 5 tacklamm.. Synd att jag inte kan behålla alla tacklamm.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Maddie

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 17 apr-10 kl 20:52 »
På 80 lamm blev det här  42 tacklamm och 38 bagg lamm. Ganska jämt men dock några fler flickor än pojkar...   :)

mlun

• Ångermanland
    • crosschrille
« Svar #9 skrivet: 17 apr-10 kl 21:09 »
Ja, önskar att jag oxå fått lite mer töser... Hade tänkt att rekrytera lite till hösten men har hittills bara fått två tacklamm och nio bagglamm... Rackarns :(
finullsfår i norrland, ivrigt påhejad av welsh springer spaniel

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #10 skrivet: 17 apr-10 kl 21:46 »
Här blev det 16 bagglamm och 17 tacklamm, så ja, övervägande tacklamm!  ;D
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

ulfg

« Svar #11 skrivet: 17 apr-10 kl 22:22 »
Samma märkliga fenomen här med: 14 lamm varav 3 pojkar.
Tidigare 3 år varit helt tvärtom, bara en massa bagglamm, varje år. Har ingen förklaring. Ur led är tiden...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Jacob

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 17 apr-10 kl 22:30 »
Här blev det 22 bagglamm och 20 tacklamm.
Köttfår

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #13 skrivet: 18 apr-10 kl 08:30 »
Vi har hittills 35 bagglamm och 32 tacklamm så det är väldigt jämnt. Sju tackor kvar som skall lamma, men det kan ju inte bli några jättestora förändringar.

Förra året hade vi övervägande tacklamm och första året, när vi vill utöka fick vi 80% bagglamm ::)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 18 apr-10 kl 08:39 »
 Jag hittade lite gammal Forumstatistik :)
2007
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=18452.msg132392#msg132392
2009
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=62101.0
 Jag vet inget ännu, det är 4 dagar kvar till det borde köra igång här :)
                                Mvh
                            Charlotte
« Senast ändrad: 18 apr-10 kl 08:44 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

puck

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 18 apr-10 kl 09:56 »
13 tacklamm, 15 bagglamm. 1 tacka kvar som ska lamma.

signe

« Svar #16 skrivet: 18 apr-10 kl 11:33 »
Här har vi 40 % tacklamm, 60 % baggar - slutlammat.

Birgit

« Svar #17 skrivet: 18 apr-10 kl 11:48 »
Inte slutlammat än, men 60%baggar, 40% tackor. Tre olika flockar, och tre olika baggar.
Samma förra året.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #18 skrivet: 18 apr-10 kl 19:00 »
Här har vi i år haft 60% tacklamm...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

vallhunden

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 18 apr-10 kl 19:03 »
Jag har varit borta idag, så jag har inte sett alla svaren. Vad kul att så många har delat med sig av sin "lammstatistik"!!!

Nu tänkte jag att man kanske kan kolla en sak till utifrån detta:

Antar att det är som med människor och alla andra däggdjur jag känner till; det beror på när i förhållande till ägglossningen som parningen sker.

Pojkspermier är i genomsnitt snabbare, men överlever inte så länge i livmoder/äggledare
Flickspermier är lite långsammare, men överlever längre i livmoder/äggledare

Så om parning sker vid ägglossning eller strax efter är sannolikheten hög för pojke, medan om parningen sker 8-24 timmar före ägglossning är sannolikheten hög för att det blir en flicka.

Så om man vet exakt tidpunkt för ägglossning, tex genom att mäta tempen under flera fertilitetscykler, så att man vet hur mönstret ser ut (förutsatt att man har regelbundna cykler) kan man med stor sannolikhet välja kön på ungen. Lättare med de som har många cykler per år såklart, men på människor ska det enligt uppgift funka utmärkt.

Det är andra året i år, som min bagge tjänstgör. Det betyder att han är erfaren och tackorna upplever honom som stor och manlig  ;) :-[ ;D
Kan det vara så att han är för "het på gröten" och betäcker tackorna för tidigt i brunsten?? ???
Kan det vara anledningen till att jag och (en del andra) har övervägande tacklamm?

(Jag hade för många år sedan en bagge som hette Kaj. Han döptes efter ett tag om till "Kåta Kaj" :o. Är det dags att döpa om denna baggen med?? ;D ;D)

Så min följdfråga är:

Ni som har fått mest tacklamm - är det en erfaren bagge som har betäckt dom tackorna, eller är det ett bagglamm?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser