Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Porslinsfärgen eller trefägad  (läst 3010 gånger)

Pukared

• Halland
Porslinsfärgen eller trefägad
« skrivet: 17 apr-10 kl 17:52 »
Kan någon vänlig kunnig människa förklara för mig hur porslinsfärgen funkar? Altså när de får vita "fläckar". Är anlaget dominant? För jag antar att det är ett anlag som "går utanpå" de vanliga färgerna så att de så att säga är en färg och har porslinsanlaget upptill eller? Om man tex tar en röd någonting och parar med en röd porslin av samma ras, hur blir det då?

Tacksam för alla ledtrådar från alla kunniga människor härinne!
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Porslinsfärgen eller trefägad
« Svar #1 skrivet: 17 apr-10 kl 17:54 »
vet att det ska stå något om porslinsfärg på http://medlem.spray.se/groneholm/genetik.htm , minns dock inte vad.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 17 apr-10 kl 22:14 »
Perfekt! Tusen tack!
Var så lite så, bara kul att hjälpa :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 22 apr-10 kl 19:37 »
Kapar tråden lite... :-[ Hur ser trefärgade kycklingar ut? Jag har fått ägg av sussex, gul columbia. Uppfödaren har även en trefärgad höna i denna gruppen så det kan ju hända att nått av äggen är från den hönan. Nu har två ägg kläckts. Den ena kycklingen är alldeles gul men den andra är lite gul-röd-grå ser det ut som.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Sörbo

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 23 apr-10 kl 07:38 »
Paduan trefärgad (TOLBUNT)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 23 apr-10 kl 18:51 »
Tack ör bilder men min kyckling ser inte alls ut som den du visar. Jag ska försöka ta bild på den och lägga in här så får vi se om nån kan gissa vad det blir för färg.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 23 apr-10 kl 19:03 »
Hur trefärgade kycklingar der ut är nog väldigt olika, beroende på ras...... mina blommehöns är ju trefärgade och de är brun/svarta som kycklingar..... rätt så mörka alltså...  :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 24 apr-10 kl 11:40 »
hoppas det funkar att sätta in denna bilden

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 24 apr-10 kl 15:15 »
Nu har uppfödaren bekräftat att det är högst troligt att min sussex-kyckling är en trefärgad. Hoppas nu bara att det är en höna, annars är den till salu eftersom jag inte kan ha tupp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser