Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plasstak genomskinligt på hönshus?  (läst 3402 gånger)

solidpoints

• Västergötland
Plasstak genomskinligt på hönshus?
« skrivet: 17 apr-10 kl 09:45 »

Håller på med ett litet hönshusbygge av spillvirke från div projekt i huset/trädgården.
Huset ska rymma några få dvärghöns och är på ca 1.5 kvadrat golvyta byggt på ett par lastpallar. Vi har isolerat väggarna av plywood med vindpapp och isoleringsskivor.

Nu såg jag någon som lagt ut bilder på nätet som byggt sitt lilla hönshus med genomskinligt plasttak och kom på att vi har sådant överblivet från altanbygget förra sommaren och undrar om det är ett alternativ?

En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Plasstak genomskinligt på hönshus?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-10 kl 10:03 »
Det låter ju rätt härligt med tanke på ljuset, men det blir nog kallt till vintern. Jag skulle välja ett isolerat tak med.

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 17 apr-10 kl 10:11 »
Och kanske stekhett på sommaren :-\ det är nog bättre med ett isolerat tak...
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 apr-10 kl 10:40 »
Man kan ju lägga plasten på ett isolerat undertak. Då får man offra ljuset.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 17 apr-10 kl 10:56 »
Eller lägga plasttaket över en del av rastgården, det skulle jag göra, så att sandbadet kan stå torrt, och de vill gå ut även vid regn. Dessutom kan man då fodra utomhus lagligt, för om jag förstått det rätt får man, åtminstone när det finns risk för vissa sjukdomar, inte fodra hönsen utomhus om man inte har tak över, pga risken för smittspridning från vilda fåglar. Inte för att jag vet om det gör stor skillnad att ha fodret under tak, de pickar ju i sig sådant som inte finns i matskålen också, men i alla fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vildrosen.

« Svar #5 skrivet: 17 apr-10 kl 11:44 »
Jag ahr lagt plast tak på ute-gården rätt utanför hönsens utgång. Då det var snö och då det regnar så står de gärna där och kollar läget (vädret kanske). Det verkar som att mina hönor uppskattade då detta tak kom upp.
Då det är sol så står det gärna utanför taket och lapar sol ... eller vad nu hönor gör  ;D
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

solidpoints

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 apr-10 kl 19:33 »
Jag tänkte faktiskt som många av er att det blir nog kallt på vintern och varmt på sommaren, men vilket ljust och härligt hönshus :)
Nä det får bli isolerat tak då också. Funkar det då att isolera taket som vi gjort med väggarna eller blir det för tätt och fuktigt med tanke på att ytan är så liten och fuktig varm luft stiger? (Kommer att ha en ventil nästan uppe vid taket hade jag tänkt men vet inte om det räcker?)

Idén med plasttaket precis utanför hönsluckan över en del av utegården var ju kanon, då kommer plasten till användning och hönsen kan gå ut och kika lite även om vädret inte är det bästa.
Tack för det tipset  :D
En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.

Torry

« Svar #7 skrivet: 17 apr-10 kl 20:12 »
Bygg ett uterum framför luckan och lägg plasttaket på det. Det har vi och det är verkligen uppskattat av hönsen, dom älskar att vara där på vintern och när det är dåligt väder, har torv på golvet därinne så där ligger dom och badar och myser.
//Torry

solidpoints

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 18 apr-10 kl 22:31 »
Jamen det var ju också en smart lösning!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 2 användare
CathrynO99, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser