Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta plommonträd?  (läst 7018 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Flytta plommonträd?
« skrivet: 13 apr-10 kl 22:09 »
Jag har fått ett mindre plommonträd som jag skall flytta från dess befintliga plats, vilken är bredvid en ladugård som förmodligen skall rivas. Om man är försiktig och vattnar ordentligt i sommar, kan man få det att överleva om man flyttar det nu?

En annan plommonfråga... Får plommon nya grenar om man tuktar det - eller mer intressant när det gäller detta träd: Det har stått väldigt tätt ihop med ett annat plommonträd som togs ner i höstas, och mitt träd har därför inte så många grenar på den sidan där det andra trädet stod. Kommer det bygga på sig där, eller kommer det fortsätta vara ojämnt?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

mistel

• -
SV: Flytta plommonträd?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-10 kl 08:18 »
Om det är yngre än 5år brukar det inte vara några problem är det äldre kan man behöva rotbeskära nu och flytta i höst istället. Det börjar bli lite sent att flytta på många håll, lövfällande träd ska ju flyttas när de är i vila men om du flyttar ganska snart borde det gå bra och det kommer behöva mycket vatten första säsongen.

Och nej du fär inte mer frukt med beskärning det är snarare tvärtom. Har man problem att få frukt kan det vara en sort som inte ger någon riktig skörd förren det blir äldre, eller så sitter det för skuggigt, eller så är det något fel med pollineringen (ex. ingen lämplig pollinatör, inga insekter, frost i blomningen).

Trädet kommer bilda mer skott på tom partierna när det hamnar ljusare men det kommer nog ändå vara lite glesare på ena sidan än andra sidan.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 apr-10 kl 10:59 »
Tack så jättemycket för ditt fina svar! :D
Vi bor i zon 3. Det är riktigt varmt i solen nu och har varit soligt i typ en vecka, inga knoppar har slagit ut på några träd än dock. Men hasseln blommar. Trädet står i söderläge med ladugården på vänster sida (väster) och här kommer det också stå i söderläge. Jag vet tyvärr inte hur gammalt det är. Det är ett rotskott från början och jag skulle väl gissa att det är äldre än 5 år... det bär ganska rikligt, men är inte så stort - mycket större än ett man köper på plantskola förstås och de brukar väl vara sådär 3 år? Stammen är väl sådär 8-10 cm i diameter. Det bästa är alltså att hugga av lite rötter nu och flytta det till hösten? Problemet är att vi inte vet när ladugården kommer rivas om den gör det och i så fall kan trädet stryka med.. Men om jag flyttar det typ inom en vecka, försöker få med så mycket av rotsystemet som går och ger det bra mullrik och näringsik jord och massa vatten (det är rätt hård lerjord där det står och sandjord här), kan det klara sig då?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 15 apr-10 kl 18:33 »
Nu är det alla fall flyttat. Får väl se om det klarar sig. Skall vattna ordentligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser