Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av bagge  (läst 2317 gånger)

moppe

Val av bagge
« skrivet: 13 apr-10 kl 18:50 »
Jag vet inte vad jag ska välja för bagge inför kommande säsong. Har en liten flock med finullstackor och en dorset/finull. Nu är tanken att kommande lamm ska bli slaktlamm så därför funderar jag över baggval. Har ni några tips? Ska jag köra rent finull eller blanda in någon köttras.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Val av bagge
« Svar #1 skrivet: 13 apr-10 kl 20:34 »
Rena finull är ingen höjdare som slakt lamm.
Ta en köttras bagge , Texel ,Dorset , Suffolk ...
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #2 skrivet: 13 apr-10 kl 21:00 »
Oxford down

moppe

« Svar #3 skrivet: 14 apr-10 kl 10:28 »
Tack för svaren! Men kanske lite mer specifikt varför just den ena eller den andra rasen. Vad har de för nackdelar/fördelar. Hur tänker ni som är vana inför rasval?

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #4 skrivet: 14 apr-10 kl 12:41 »
Jag kan bara redogöra för mina egna raser.
Suffolken funkar mkt bra ihop med finull, lammen föds mkt pigga och växer bra. Den har dock inte fått riktigt den tillväxt och lårmuskelansättning som Texel och Oxford down har.

Oxford down har jag inte provat på finull så mkt för att kunna säga hur det fungerar.
De föds inte riktigt med den extrema kraften som suffolklammen har.
Men de växer mkt bra.
Har nog lite bilder från Suffolk/finullskorsningar på sidan.

ewe

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 14 apr-10 kl 13:20 »
Funderar också lite på vilken ras man ska ha...
Här hemma har vi finullstackor och en dorsetbagge och det är till deras lamm som vi snart behöver en köttrasbagge.

Tänkte först på en Oxford down men har hört/läst att dom lätt blir feta?? Dom är väl också ganska stora och kanske inte så bra val till ungtackor?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 14 apr-10 kl 16:22 »
Nu är tanken att kommande lamm ska bli slaktlamm så därför funderar jag över baggval. Har ni några tips?

Jag skulle förstås använda en Leicester bagge eller en Texelbagge.

(Oxfordbagge passar inte så bra till ungtackor då lammen är stora.)

Leicester:
« Senast ändrad: 16 apr-10 kl 19:11 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

roblon

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 14 apr-10 kl 19:13 »
Jag hade suffolk på mina finullare iår.
Valde suffolk istället för texel för att de har smalare huvuden och därmed går lammningarna lättare.
Hade ingen tacka som hade problem med lammningen.
Lammen är snabbt uppe på benen och diar, snabbare en de rena finullarna. Har hittills växt väldigt bra. Det blev tvillingar och trillingar på allihop. ;D

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #8 skrivet: 14 apr-10 kl 20:20 »
Jag skulle förstås använda en Leicester bagge eller en Texelbagge.

(Oxfordbagge passar inte så bra till ungtackor då lammen är stora.)

Tror inte du behöver vara så rädd för oxford, de har absolut inte större huvud än tex texel.
Jag har inte haft ngn tacka som inte kunnat lamma, OD eller Finull.

moppe

« Svar #9 skrivet: 16 apr-10 kl 15:20 »
Tack för alla intressanta svar. Jag har varit inne lite på Dorset men det är det ingen annan som är så det kanske inte är något bra val :).
Texel har jag läst att vissa har stora huvud och det kan då bli problem med lammningen, känns kanske inte så bra då jag inte själv kan se på en texelbagge om den har litet eller stort huvud.
Suffolk verkar vara populärt.
Leicester får jag kolla upp, har inte hört något om dessa alls.
Har lite att ta ställning till nu då ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser