Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Transportera mjölk  (läst 3018 gånger)

Stadsbarn

• Gäst
Transportera mjölk
« skrivet: 13 apr-10 kl 13:42 »
Jag ska köpa min mjölk av en bonde 15 km härifrån. På vintern kan man ju köra med hinkar och ändå hålla kylan.
Hur gör jag på sommaren? Har någon en ide´om någon bra behållare som håller kylan? Jag ska sälja osten
och får ju inte enl HACCP bryta kylkedjan. Jag ska bara ysta ost på kanske 25 l åt gången.

esten

• -
SV: Transportera mjölk
« Svar #1 skrivet: 13 apr-10 kl 14:27 »
Ju större mängd kall mjölk i samma behållare håller kylan stabilare .
En behållare i metall typ gamal mjölkkruka håller också kylan längre än plasthinkar .

Det fanns förr till mjölkkrukorna när dessa ställdes ut på mjölkpallar och transporterades på lastbilsflak till mejeriet huvar av tjock frigolit att ställa över för att hålla tempen .

Det borde gå att limma ihop tex markskivor till nån sorts huv att ställa över under transporten .

Finns även omrörare till mjölkkrukor som kopplas till vattenslang , där kylvattnet går genom omröraren som ett kylelement .

fastfrusen

• -
« Svar #2 skrivet: 13 apr-10 kl 15:08 »
Kylbox?
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 apr-10 kl 19:46 »
Köper du mjölk från bonden som är kyld till 4 grader så lär den väl knappt ha ökat i temp innan du kommer hem. Ska du pastörisera eller..?
Annars vore det väl bättre att få spenvarm mjölk och den har ju ett alldeles eget skydd i några timmar

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 apr-10 kl 07:21 »
Tack för tipsen! Ska försöka få tag på omrörare som du skriver om. Och vi har en stor skiva tjock frigolit! Den kan jag göra huv av.
Jag har riktiga mjökkrukor som är oanvända. Men aldrig tänkt på dem i detta sammanhang. :)
Ja, jag ska pastörisera mjölken, och han kyler ner till ca 2-3 grader. Det är svårt med spenvarmt eftersom han har mjölkrobot.

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 apr-10 kl 07:29 »
Ninna B, du har ingen aning om var man kan få tag på omrörare eller vad de heter? Har sökt på nätet men inte hittat något.

ninna b

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 apr-10 kl 10:59 »
Sorry det vet jag inte men du får nog leta hos gamla bönder för dom fanns i bruk på sådär 60 talet.
Fast jag förstår inte varför du måste kyla mjölken om du bara ska transportera den 15 km , det kan ju bara ta en liten stund att tranportera sig den biten. Ska du dessutom pastörisera mjölken så är det väl bara att köra den som den är.
Bryta kylkedjan får väl isåfall gälla färdig produkt

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 apr-10 kl 14:55 »
Du har säkert rätt Ninna! Det kanske är jag som är överdrivet noggrann  ;)

ninna b

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 apr-10 kl 19:00 »
Bättre att vara det än tvärt om, inte sant...? :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 1 användare
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser