Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinteräpplen - vilka håller längst?  (läst 4445 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Vinteräpplen - vilka håller längst?
« skrivet: 13 apr-10 kl 12:16 »
Står i begrepp att välja äpplesorter och vill bl.a. ha ett vinteräpple som håller så länge det bara går. Vilka sorter är mest "tåliga" för lagring? Vi bor i zon III.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Vinteräpplen - vilka håller längst?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-10 kl 18:30 »
På vår "nya" gård som vi tog över finns ett äppelträd som ger goda frukter som kan lagras in i maj i jordkällare. I år var skörden ganska liten så den är redan slut. Har tyvärr ingen susning vilken sort det är... Väldigt hjälpsamt svar va?  ::)

mistel

• -
« Svar #2 skrivet: 13 apr-10 kl 20:14 »
Ribston brukar vara en av de sorter som kan förvaras längst härdig till runt zon 3. Inte speciellt god när man skördar men den får väldigt god smak efter att den lagrats ett tag. Inte så vackert utseende dock.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 apr-10 kl 16:40 »
Tack så mycket! Har läst lite om det och det verkar intressant. Kan det pollineras av Gul Kanel? Har säkert bestämt att jag vill ha T.B. och Gul Kanel, så vinteräpplet vill jag att det skall gå att ha ihop med dem.. Vad finns det för några mer som håller så länge? Vet att Åkerö gör det och var inne på det - håller det så länge?

Kan också fråga - vad finns det för sommaräpplen som är så tidiga det bara går? T.B. är ju inte supertidigt väl? Tänkte jag kanske kunde välja ett annat sommar äpple om Ribston är så bra :). Fast jag tycker T.B. är så goda så jag ympar nog in det i så fall.
« Senast ändrad: 14 apr-10 kl 16:50 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 14 apr-10 kl 17:39 »
Vi har Ribston, verkar vara gammalt och ovardadat men ger bra skörd. Fruktena mycket bättre sedan jag har bin, kan rekommenderas eftersom vi lagrar Ribston till April. Det är ett äpple som är värd mödan

Januschka,
gränslandet zon3/4
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser