Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reden  (läst 1802 gånger)

backstugan

• Småland
    • Avkopplad.se
Reden
« skrivet: 13 apr-10 kl 00:55 »
Jag håller på att renovera mitt gamla hönshus som inte sett en höna på över 30 år och vill riva ut de gamla redena och ersätta dem med nya.

Jag har hittat reden som jag gärna skulle vilja ha, men de kostar £200 + att frakten beräknas bli ytterligare £200 (antagligen eftersom det levereras monterat == skrymmande!), dvs i storleksordningen 4500 kronor! (http://www.solwayfeeders.com/productsdetail1.asp?STOCK_CODE=1211R) Det känns väldigt dyrt!

Vet någon om man kan hitta liknande i Sverige?
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

mazze

• Småland
    • Komålen
SV: Reden
« Svar #1 skrivet: 13 apr-10 kl 07:05 »
Det finns i trä att köpa i sverige, problemet med de är att om man har stora raser är de för små för hönsen.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

backstugan

• Småland
    • Avkopplad.se
« Svar #2 skrivet: 13 apr-10 kl 09:38 »
Det finns i trä att köpa i sverige, problemet med de är att om man har stora raser är de för små för hönsen.

Då blir det väl att bygga själv... eftersom jag inte planerar att ha den minsta rasen, precis :p Men det kändes bra att det var plåt, verkade ju lätt att underhålla och rengöra...
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

pirran09

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 apr-10 kl 09:58 »
Hört att man kan ha hinkar, spänner som reden fastsatta på väggen, och lätta att rengöra och ta ner om hönan ruvar. Hur dom fungerar exakt vet jag inte. Kanske någon annan som vet. 
Sussex , Legon, Welsummer

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 apr-10 kl 21:56 »
Jag har hinkar och foderkrubba från häst som rede hos mina höns. Funkar. Att tänka på är att hinken bör ha en rundad kant. Den vita och röda hinkarna är hönsens favoriter. Bråk om dem var dag  :P

Luff

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 21 apr-10 kl 09:09 »
Att dom gillar den röda är väl för att där finns något över. Reden bör ha någon form av tak. Hönsen gillar att få gå undan lite i ett mörkt hörne när det ska värpas. Att ha öppna "burkar" är väldigt ovanligt och det av anledningen att hönor föredrar annan inredning.
Ska man använda hinkar så ska dom hänga vågrät - dvs botten mot väggen med svag lutning.

Vi byggde reden av 8 överblivna långa plankor - gjorde 6 fack av annat spillvirke. Rejält stadigt o tungt. Detta står löst på stubbar inne i hönshuset. Då jag har frigående höns är parasittrycket lågt och jag planerar att byta ut stubbarna regelbundet. Rengöring får bli skurning m Virkon.
//Luff

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 2 användare (1 dolda)
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser