Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Matkooperativ/internethandel!?  (läst 2054 gånger)

jagman

  • Inlägg: 15
Matkooperativ/internethandel!?
« skrivet: 19 apr-06 kl 17:44 »
Hej alla, - jag börjar bli hungrig!

Jag efterlyser något som liknar den lösning mina kollektivsyskon och jag använde oss av när vi bodde uppe på Montseny utanför Barcelona. Vi hyrde ett stort hus i ett naturreservat, odlade lite egna grejer, drack källvatten och åt den bästa maten jag någonsin har ätit.
Vi var fem personer som bodde i huset, och Claudia som inte hade ngt körkort var den som tog på sig det administrativa.
Det enda jag behövde göra för att få äta enbart ekologiskt odlad mat varje dag, var att hämta lådorna med hop-plocket i St.Celoni (15 km hemifrån) en eller två ggr i månaden.
Claudia ringde eller mailade in beställningen till grönsaksgrossisten på måndag utifrån en beställningslista med ca femtio olika grönsaksalternativ,  (vilket efter ett tag nästan blev en stående beställning). På onsdag mellan 19 och 21 fanns det för avhämtning i garaget hos en av oss (ca tio - femton familjer) som hade gått ihop om detta. I Lådan/lådorna som var märkta "claudia" låg ett specificerat kvitto, och summan sättes sedan in på grönsaksgrossistens konto över internet under följande vecka. Grönsakerna hade i mesta mån producerats lokalt/regionalt (såvitt jag vet var det bara bananerna som kom från Canarieöarna), vilket gjorde lösningen till ett mkt bra alternativ till inplastade "eko"-paprikor från Argentina.
 
Samma lösning hade vi på torrvarorna, fast då från en annan grossist och en betydligt längre beställningslista (gissningsvis 200-300 artiklar). Visserligen var vi då tvugna att köpa ganska stora kvantiteter, men eftersom vi hade många vänner som mer än gärna hängde på varje gång det skulle storhandlas stapelvaror av superkvalitet (till ett pris som i vissa fall låg under supermarket-priserna), var det aldrig några problem att köpa typ 10-kilospåsar med mandel, 15-kiloslådor sultanrussin och 25-kilossäckar med råris.

Nu bor jag inte längre i ett kollektiv (kom hem för knappt två veckor sen), utan bor inhyst i en källare i Malmötrakten eftersom jag återgått till "fattig-student-status". Men eftersom detta system var både okomplicerat, billigt och smakrikast, är jag väldigt angelägen att hitta motsvarande här.  Jag är vegan och äter därför huvudsakligen grönsaker och betalade ca 12 euro i veckan för så mkt frukt & grönt jag pallade äta. Jag vet inte exakt hur mkt det andra kostade, men jag vet att om man skulle redovisa allt  det jag skrivit om i ett stapeldiagram skulle Ni ha svårt att tro mig, eftersom alla staplar hade kanonhöga värden: Enkelhet, tillgänglighet, ekonomi, kvalitet.

Är det ngn som känner till ngt liknande här i sydvästra Skåne, Sveriges kornbod. Jag tror inte jag har tid att dra igång ett liknande nätverk, men hör gärna av Er med synpunkter och bifall, för om ett genuint intresse finns, är det ju egentligen bara att ta ett par dagar med en 4-5 pers som knyter ihop alla trådar och gör det möjligt.

ta det lugnt,

johan
« Senast ändrad: 19 apr-06 kl 18:08 av jagman »



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 2 användare
Nina W, Tältbyggare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser