Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lera halm och andra naturmaterial, erfarna människors råd önskas.  (läst 2263 gånger)

Cees

• Närke
Det är så att jag håller på att bygga ett nytt hönshus och har lite svårt att bestämma vilka material jag ska använda till isolering men även panel m.m

Vill enbart använda naturliga material av självklara skäl.

Stommen är så gott som klar, regelstomme.
Tänkte lägga trossbotten av vanlig råspont eller liknande sen tänkte jag smeta på lera eller vindtät duk. (Råd tack) sen fylla med spån, vindtät duk över o sen ca5-6 cm trägolv.

Ungefär samma princip i taket fast skiva (masonit eller plywood) innåt och ett snetak på det (troligen plåt med lite drivbänkar på:)

Väggarna däremot, fick en idè att jag skulle sätta vindtät duk och skivor innåt och sen fylla utifrån med en ler och halm blandning, både mellan och även över reglarna.(12cm reglar)
sen lägga en finare puts utanpå och på så sätt skapa isolering och fasad allt i ett, billigt och naturligt!

Är det en bra eller dålig idè?
Går det att resa väggen (2x3m) om man gör det liggande?
Eller om man gör det stående ska man lägga lite åt gången och låta det stelna till? Armering?
Första gången jag använder en sån metod så jag är tacksam för råd, synpunkter och idèer!:)
« Senast ändrad: 16 apr-10 kl 18:36 av Cees »

Tacitus

• Ångermanland
Att resa upp en lervägg som är 2x3 m går nog inte att göra för handkraft i varje fall, lera är tungt så in i h****te... dessutom är det nog stor risk för att leran spricker sönder av sådan behandling - det är inte armerad betong vi talar om här.

Ställ hela "regelverket" på plats och mura upp med lera.

Skulle det vara mitt projekt däremot så skulle jag nog hellre bygga det som ett kubbhus istället för att använda lera, kubben går ju även att kombinera med reglar.

Även halmbalar kan ju vara ett alternativ och dessa isolerar ju en del och det borde bli mindre sättningar jämfört med lera, dessutom så tar ju leran en rent hisklig tid på sig att torka vilket är ett jätteminus.

Största nackdelen med spån är att det är ganska dåligt som värmeisolering så se till att använda minst 20 cm vilket då motsvarar 5-10 cm med "vanlig" isolering. Skulle man isolera ett tak i ett bostadshus med spån så behöver man lägga ett lager på minst 1 meter och då tillkommer problem med egenkonvektion i "fluffiga" isoleringsmaterial etc. så spån kan aldrig mäta sig med moderna isoleringar - men med det sagt så kan spån fungera i ett hönshus om man bara lägger tillräckligt tjockt eller är bosatt söderöver.

Så frågan är ju i vilket klimat hönsen ska bo - är det i sydsverige så kan spån vara ett fullgott alternativ men i Norrland så räcker ju inte det om du ska ha + grader hos hönsen om du inte är beredd att antingen köra tillskottsvärme alternativt fylla väldigt tjockt med spån.

Ull isolerar mycket bättre men den bör ju då behandlas för att slippa skadeinsekter om den inte ligger hermetiskt tillsluten, utomlands har jag sett isolerskivor av ull men dessa har jag inte ens hört talas om att någon har försäljning av i Sverige - tyvärr.

Plywood invändigt är att föredra då den bucklar sig mindre och kan fås i med ytbehandling som tål "hönsmiljön" och som är lätt att hålla rent. Oljehärdad masonit klarar "klimatet" men riskerar att buckla sig. Dock är ju inte vare sig masonit eller plywood särskilt naturliga material så råspont som målas invändigt kan då vara ett alternativ - dock är ju springorna ett jätteminus då det fastnar skit där.

Henrik Uddemar

• Gotland
Citera
Dock är ju inte vare sig masonit eller plywood särskilt naturliga material

Jag skriker mig hes om Masonitens förträfflighet...
http://byggmagroup.se/dt_article.aspx?m=2426
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Cees

• Närke
Tacksam för svaren! :) Lite seg själv bara att kommentera ;D  ja nån ler och halmvägg blir det nog inte, man ändrar sig snabbt, hehe. Intressant det där om kubbhus Tacitus det hade jag inte tänkt på faktiskt. Men isf lär ja ju mura med 12cm kubbar mtp reglarnas bredd, visst man kan väl bredda innåt men ja vill inte förminska utrymmet mer i hönshuset, också därför halmbalar inte funkar.
Men iaf tror du jag får bättre värme i huset med en kubbvägg med puts på utsidan och masonite på insidan motsvarande en vägg med halm eller kutterspån i och då med en vanlig träpanel?

Ja kommer ju ha någon slags värmekälla i hönshuset för att hålla iaf fem plus på vintern.  Bor i Örebro så det är inga norra breddgrader iaf :) Och hönsen är hedemora och de är ju inte så känsliga av sig vad jag har förstått.

Tacksam för fler idèer på utfyllnad i vägg för bästa resultat!

Mvh Cees

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser