Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsgödsel  (läst 14391 gånger)

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
Hönsgödsel
« skrivet: 09 apr-10 kl 13:04 »
Hej

Jag har några flockar höns och får därmed en hel del "restprodukter". Gödslet är ju uppblandat med sågspån i olika mängd, jag har försökt att lägga sådant gödsle som kommer från "bajsbrädorna" i ett särskilt hörn av gödselstacken. Hur och när kan jag använda gödslet? Gör det nåt att det är sågspånsblandat?
Jag vill odla lök och har läst att den behöver mkt gödsel i sandig jord, håller ni med om det?? Hur skall jag blanda? Vilka mängder. Och hur skall jag gödsla mina tomater, paprikor och blommor med mitt gödsel?

Tänkte att jag skulle slippa köpa dyrt handelsgödsel i år? Kan jag använda hönsgödsel på mina bärbuskar också? Och bär- och fruktträden, hur gör jag med dem? Gräsmattan???

Tacksam för hjälp.

Mvh
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
SV: Hönsgödsel
« Svar #1 skrivet: 12 apr-10 kl 12:11 »
Måste putta lite på denna fråga... för visst måste det väl finnas NÅN här på Alternativ som kan nåt om hur jag skall använda gödseln från mina höns????
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #2 skrivet: 12 apr-10 kl 12:24 »
Hej

Ren hönsgödsel är väldigt stark.

Tror oxå att den mest består av kväve så den behöver blandas med annan gödning om växterna ska få allt de behöver.

Använder min gödsel så här..

Ren skit..
ges som boost till potatisen vid plantering ca 1liten näve (gissar på 1/2dl)/knöl.
När jag planterar ut tomaterna och paprikan 1 näve/planta.

För mycket ger långa rangliga plantor..  :o

Dessa gödslas sen med nässelvatten under sommaren..

Bärbuskar och äppelträd får 1näve/10l vatten mängd beroende på hur stora dom är..

Spånskiten.. blandar jag med spåning fårskit (går på permanentbädd) till en limpa som får multna över sommaren.. allt gräsklipp slängs över denna.. blandas om ibland.. detta blandas sen ned i rabatter och odlingsbäddar vid invintring..

Det växer som sjutton..  ;D
Använder fårull som täckmaterial.. super. (men kanske ett helgerån ???)

/Susanna
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #3 skrivet: 12 apr-10 kl 16:24 »
Tack snälla för hjälpen..... potatisen skall snart i jorden, likaså löken... så det var bra att få veta.  :D

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 13 apr-10 kl 18:23 »
Blanda ut det så det inte blir för mycket av det goda! Vänta lite så du inte lägger det på alltför späda växter.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 13 apr-10 kl 21:03 »
morsan slänger ut hönsgödsel/spån över landen på hösten när allt e skördat... på våren gräver hon runt det hela.. krattar bort spånet på ytan först om det är mycket kvar...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 16 apr-10 kl 13:53 »
Spån är kvävefattigt men fosforrikt, hönsskit är kväverikt men inte så rikt på fosfor efter vad jag förstått. I alla fall är det så att en blandning av skit och spån/halm/torv är utmärkt som gödsel och funkar bra i komposten.

Man kan även göra utmärkt gödselvatten av hönsskit på samma sätt som man gör nässelvatten, dvs man fyller ett kärl till ca 1/4 och fyller på vatten, låt stå i 5-10 dagar beroende på temperatur. Späd vätskan med vatten till ljus tefärg och fyll på med mer vatten i kärlet. Fortsätt tills att vätskan i kärlet inte blir mörkare än ljus tefärg, då är det dags att göra en ny sats. Gödselvattnet är utmärkt till näringskrävande växter som tomat och pumpa, även kål och om man har gott om det kan alla växter få sig en slurk någon gång under säsongen.

Tänk bara på att inte ge gödsel eller näringsvatten till perenner och vedartade växter efter juni, då kan de få problem med vinterhärdigheten eftersom de luras att växa för sent på hösten.

Du har en jätteresurs i hönsskiten, den ska du definitivt använda!

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 16 apr-10 kl 14:47 »
Överdoserar hönsgödsel på jordgubbar, HOO vad mycket det blir speciellt andra årets plantor.
Var försiktig med grönsakslandet, det växer inte om man gödslar för mycket.
Hallon däremot tar tacksamt emot kraftig gödsel, och visar det med skörden.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #8 skrivet: 12 jul-11 kl 06:49 »
TACK ni alla som svarat mig... nu har jag verkligen fått nya kunskaper!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser