Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordmandel?  (läst 9974 gånger)

Potatisblomma

• Södermanland
Jordmandel?
« skrivet: 17 apr-06 kl 22:04 »
Jag läste om jordmandel här. Hur odlar man den? Hur tillreder man? Är den god?
Landsflykting i storstan...

tomas-kero

• Norrbotten
Re:Jordmandel?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-06 kl 08:14 »
det var jag som skrev det där om jordmandel ,men jag har samma frågor som du, så håll tummarna att någon annan vet mer!

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 18 apr-06 kl 10:51 »
Försökte hitta någon info på nätet men kom bara fram till att den är släkt med papyrus och har använts som kaffesurrogat  :)

På namnet låter det gott  ;D
Landsflykting i storstan...

rosita51

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 apr-06 kl 09:55 »
Jordmandel lär vara gott att woka tillsammans med andra grönsaker. ;) Men jag har ingen aning om hur man odlar och skördar. Det vore kul om någon ville svara på det! ::)
« Senast ändrad: 19 apr-06 kl 09:56 av rosita51 »
MVH Rosita zon 1

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 20 apr-06 kl 08:22 »
Man tackar , man tackar johole
Nu blev jag lite klokare i alla fall, jag ska så mina jordmandlar  nu till helgen och hoppas at det blir något.

Felicia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 maj-06 kl 23:48 »
Hej
Jordmadel eller som den hetter i spanien "Chufa".
I spanien så gör de en dryck som blir som mjölk aktig
men med en nötsmak. jag tror att de blött läggs först
o sen males, sötas o blandas med vatten. Jag är inte säker hur det görs men att drycken är god är jag säker på.Den kallas även chufa dryck .

mvh felicia

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 10 maj-06 kl 00:06 »
Oh, jag har alltid undrat vad det är för knölar de säljer i invandrarbutikerna! Chufa, jordmandel : nu vet jag vad de ska användas till.
Spännande, ska snabbast möjligast besöka och inhandla eftersom jag har några plantor på G. Jag har satt frön och de växer bra, 20 cm höga.

Man gör tydligen en dryck av den som kallas Horchata (i spanien görs den på jordmandel, i mexiko på ris.)

Recipe for Horchata de Chufa

· 1 Kg Chufas
· 1 Kg sugar (as required)
· 5 litres water
· 1 cinnamon stick

Thoroughly wash the Chufas, rinsing them in clean water and removing any little hairy fibres that remain. When thoroughly clean, soak the Chufas in cold water overnight, or for 14 hours.

After the Chufas has been soaked rinse again in clean water, until the water runs clear, then drain. Next, place the Chufa in a blender, or mash, until the consistency is that of soft paste. Add a little water at this stage, if necessary. This technique would traditionally have been done with a pestle and mortar.

Add the 5 litres of water to the paste, place the cinnamon stick into the mixture, and stir. Store the liquid in a cool place for 2 hours. After a couple of hours add the sugar and stir until it has dissolved. Strain the mixture thoroughly as many times as required until a fine, milky liquid remains.

The Horchata de Chufa will stay fresh in the fridge for approximately four days.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

ozzy

« Svar #8 skrivet: 10 maj-06 kl 00:20 »
Det är det godaste som finns!!!!

Felicia

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 maj-06 kl 22:17 »
Hej
Tack för receptet men var inhandlar du  jordmandlarna ?
Både spaniens o mexicos horchata är väldigt goda .
Jag känner till båda för min mor kommer från mexico o
trivs väldigt bra i spanien.Jag tycker om de båda väldigt mycket o jag har själv testat att göra  ris-horchata, men då tyckte jag de fattades nått o smaken blev tam o inte den jag var van vid.Kanske måste prova den igen men tack för receptet..
                         MVH  Felicia

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 10 maj-06 kl 22:25 »
Jag har sett att de säljer de i invandrarbutikerna här i Tromsø. Se närmsta butik där de inte har det vanliga utbudet.. eller så är det bara att börja odla själv..  ;)

Många har i mandlar i ris-horchatan och en del har i vanilj, kanske det som fattas?
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3

rosita51

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 11 maj-06 kl 18:26 »
När jag frågade efter jordmandel på plantskolan häromdagen, så hade de inte dem, men skulle kolla om de kunde ta hem eftersom de tyckte det lät intressant. Några dagar senare sa de att de fått veta att det skulle smaka lite likt jordärtskocka... :o
Stämmer det, ni som smakat? ???
MVH Rosita zon 1

Simplicity

« Svar #12 skrivet: 11 maj-06 kl 23:53 »
Testade att odla för ett par år sen, men det blev en för torr sommar så plantorna dog. Har för mig att det krävs rät bra jord och fukt. Fröna köpte jag från någon av fröfirmorna på nätet och de grodde fint så lycka till o du har bättre ställe att odla på än jag har.

Felicia

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 maj-06 kl 11:43 »
hej sirpusbollen
En liten fråga bara har nån
något bra recept på ris-horchata ?
Vad kul att höra att det är fler
som tycker om horchata i alla
dess former .
   mvh  Felicia

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 13 maj-06 kl 12:19 »
Självklart.. här är 2 recept..

INGREDIENTS:
    * 1 cup long grain rice, rinsed
    * 2 quarts water
    * 1 cinnamon stick, broken into pieces
    * 1 teaspoon vanilla (optional)
    * 1/2 cup white sugar

DIRECTIONS:
   1. In a large saucepan, combine rice, water and cinnamon stick. Set aside for 3 hours.
   2. After 3 hours, bring to a boil, reduce heat, and simmer for 30 minutes. Allow to cool.
   3. Puree rice mixture in a blender until smooth. Strain through cheesecloth or a fine sieve. Flavor with vanilla and sugar to taste. Chill, and serve over ice.

Ingredients:
6 tablespoon white rice
1/14 cups blanched almonds
1 inch cinnamon stick
3 2-inch strips of lime zest(colored rind only) 3/4 inch wide
about 1 cup sugar

Directions:
thoroughly pulverize the ruce un a blender or spice grinser. transfer to a medium -size bowl and add the almonds, cinnamon stick and lime zest. Stir in 2 1/2 cups of hot tap water, cover and let stand at least 6 hours or preferably, overnight.

Scoop the mixture into a blender jar and blend for 3 to 4 minutes, until no longer feels very gritty. Add 2 cups of water, then blend for a few seconds more. Set a large sieve over a mixing bowl and line with 3 layers of dampened cheese cloth.Pour in the almond-mixture a little at time, gently stirring to help the liquid pass through. When all has been strained, gather up the the corners of the cheesecloth and tiwst them together to trap the dregs inside. Squeeze the package firmly to expel all the remaing liquid.

Add 2 cups of water and stir in enough sugar to sweeten the drink to your taste. If the consistency is too thick add additional water. Cover and refrigerate until you're ready to serve. Stir before pouring.

yields 1 1/2 quarts, 6 to 7 servings.

Det finns många olika men sök på rice horchata på google så kommer det upp!

Nina

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 jun-06 kl 09:12 »
Jordmandeln smakar som en blandning av mandel och cocos! Om du vill odla den så skölj noga av mandlarna innann du sätter  dem i jorden för att de lär ska ha ett groningshämmande ämne på skalet. Jordmandeln är ett ogräs i dess hemtrakter men här övervintrar den som tur är inte. Det är lätt att spara nötter till nästa år.
« Senast ändrad: 15 jun-06 kl 09:14 av Nina »

Bo

Och skörden
« Svar #16 skrivet: 15 jun-06 kl 15:09 »
i kilo per kvadratmeter?

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 3 användare
ärt, Hantverkaren, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser