Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka ont i spenar/juvret - lammen får inte dia  (läst 8887 gånger)

louise

• Gäst
Tacka ont i spenar/juvret - lammen får inte dia
« skrivet: 07 apr-10 kl 22:06 »
Har en tacka som verkar få vansinnigt ont när lammen diar. Hon gör allt för att slippa.

Jag har känt på juver och  spenar, inget känns konstigt.

Men hon har nån sorts vårtor eller vad man ska kalla det på spenarna. Hon reagerar inte om jag tar på de, men på ett ställe har hon ett litet sår. Vet inte om det hänger ihop med "vårtorna" eller om lammen varit för våldsamma.(sen nästa stycke)

Det verkar inte som om de får ut nån mjölk, de diar väldigt länge när de får chansen (medan tackan var uppbunden och  jag undersökte henne).  Jag själv får inte ut nån mjölk, men jag vet inte om jag har rätt teknik.

I övrigt är hon pigg och äter. Skulle ta temp men hittar just nu inte termometern. Fast jag tycker inte alls hon verkar febrig, hon är inte hängig på nåt sätt.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
SV: Tacka ont i spenar/juvret - lammen får inte dia
« Svar #1 skrivet: 07 apr-10 kl 22:26 »
hej
skrev du inte nyss att en tacka hade prikor / vårtor? Kanske orf i alla fall? Det kan ju gå på juvret? Ofta klara tackorna sig bra, verka som om orf inte ställer till det så mycket förutom om lammen får det och sen juvret. Jag misstänkte nyss sammma (se gammal inläg med bild) men eftersom inga fler tackor blev smittad och jag dessutom inte fick problem med juvren så vet jag inte helt säkert om det var orf. Jag ringde fårhälsovården och dem tyckte att orf kan vara jätta olika och inte alltid bli det så illa. Ring dem kanske imorgon och maila bilder, det gjorde jag. Du kan behandla näsa / mund med lite jodopax (bara lammen inte slika i sig), juvret ochså lite jodopax och helosan. Isolera tacka och lamm så det inte sprider sig.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 07 apr-10 kl 22:36 »
Jag hade testat den hårda vägen. Att dia och få barn är ett tufft jobb. Bind upp henne så ungarna kan dia! Gäller att hålla igång systemet.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 apr-10 kl 22:59 »
Ringde jourvet, å han sa inflammation. Vårtorna är papillion säge rhan, inget som gör ont å inget farligt.

Har redan bundit henne, försöklt mjölka, å lammen diat frenetiskt åtminstone den ena spenen. men vet tyckte jag skulle köra om proceduren..

Sen blir det antibiotika imorrn.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 08 apr-10 kl 07:10 »
Om lammen bara diar på en spene tyder det på att det kan vara stopp i den andra. Likaså skriver du att du inte får ut nåt, det kan vara rejäla vaxproppar. Jag hade det på en tacka i helgen, när jag kom ut på morgonen var lammen slöa och tunna, försökte mölka henne men det tog mig nästan 10 minuter att mjölka loss vaxproppen. Mjölkade ur lite och flaskade lammen, 2 timmar senare var de pigga nog att dia själv. Ren tur att jag var hemma/vaken så tidigt annars hade de kanske strukit med. Vaxproppar kan sitta jättehårt.

När du mjölkar håller du försiktigt i spenen, för upp spenen en centimeter i ljuvret, klämmer åt och drar mjukt neråt. Tänk dig att du ska "fånga" lite mjölk i spenen och dra ut, ungefär som när man torterade daggmaskar som liten och klämde/drog ut allt bajs ur dem  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #5 skrivet: 08 apr-10 kl 07:15 »
Hm, när jag mjölkar ur brukar jag inte vara så försiktig... :-[. Titta när lammen diar, de stöter upp med hela huvudet så tackan nästan lättar! Nu gör jag inte sååå hårt, utan puttar o masserar juvret med handflatan o knuten näve, sen klämmer jag på spenen uppifrån o ned. Har en tacka som lammat i morse som inte vill stå still o låta lammen diar... Måste nog binda upp henne så de får i sig råmjölk. Annars blir det att mjölka ur.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 08 apr-10 kl 07:19 »
Jag är inte heller jätteförsiktig, buffar också med handen för att tackan ska släppa oxytocinet så att mjölken rinner ner, men man får inte glömma att ett lamm har en väldigt mjuk mun och den suger, när man mjölkar "drar" man mer i spenen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 08 apr-10 kl 07:36 »
Om inte lammen får ut någon mjölk så släpper de nog spenen, buffar hårt, suger igen, bääääar klagande och verkar inte alls nöjda efter "sugstunden".
Svansen viftar på lammen när mjölken rinner ner och de står still och suger.

Om det är stopp i spenen så kan du lasta in tackan (och lammen) i bilen och köra till Svenljunga distriktsvet. De har öppnat ett spenstopp åt mig en gång, där.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 apr-10 kl 10:56 »
Nä. Det blir avvaktan. Ingen feber å lammen får ut mjölk. Höll fast tackan så att de fick dia så mycket de ville.

Verkar ha en till med samma problem, men ingen ko på isen liksom.

Vurre

« Svar #9 skrivet: 08 apr-10 kl 21:59 »
Det kan vara orf. Det lär göra ont. Får ungarna sår kring nosen så är det säkert orf. Det går över, har jag hört, men lär vara mycket smärtsamt. Det är ett virus så penicillin hjälper inte, om inte tackan får mastit. Annars kan en annan tacka råkat trampa på spenen, eller en unge, så att det blivit sår. Se till att ungarna dricker även ur den onda spenen, annars är det risk för mjölkstockning och mastit.

Eller mjölka ur: Håll runt spenen och dra så att det kommer en stråle mjölk. Vill man ta tillvara mjölken är det bra att vara två, en som mjölkar och en som håller kärlet man tar mjölken i. Jag brukar sätta tackan på rumpan. Då har hon inte så mycket att säga till om en stund, tills hon blir sur nog för att sparka sig loss.
snus? vad är priset på en pris?

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 apr-10 kl 22:12 »
Nej det är inte orf. En tacka till är likadan nu. Det är tvångsdining då och då så att bakterierna i mjölken kommer ut. Å tacka nr 2 har inga grejer på sina spenar, helt slät.

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 08 apr-10 kl 22:23 »
Usch! Vad glad man blir att man lät bli att betäcka tackorna.  :)

Fast visst saknar man de små!

Hoppas det går bra!  :)

hustran

« Svar #12 skrivet: 08 apr-10 kl 23:16 »
Vi betäcker bara tackorna vartannat år...När vi började med det så blev det ett "Ramaskriiii" men nu så verkar det inte helt fel. Hur många betäcker sina ston varje år? tex.? eller hundar, getter, osv. Vi vill behålla många tacklamm efter vår bagge så de kan växa till sig ett år och alla kan beta bra och "överleva" på magert år.Vi har Gutar och tycker de kan växa till sig tills nästa sesång. Med bara ca. 30-40 tackor så är naturvården viktig för oss inte ekonomin för den finns inte i alla fall för så småskaligt tänkande.

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 apr-10 kl 16:02 »
Nä.. jag vet inte om jag borde ha väntat så här länge med behandling.. Lamm och tackor är pigga men läget oförändrat. Läste nu att juverinflammation måste behandlas så fort som möjligt.. Vad tror ni? Är det så akut att jourvet måste hit eller kan jag vänta till måndag?

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 apr-10 kl 21:04 »
Fan, nu blöder spenen på den med vårtorna. Smarta lösningar? det är mer skonsamt om jag mjölkar ur än om lammen diar, men glad blir hon inte.

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 10 apr-10 kl 23:13 »
Lammen mår inte dåligt av lite extra poteintillskott.  :)

Jag hade kört på.

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 11 apr-10 kl 17:24 »
Nu går allt åt helvete. En tredje tacka har sår på en spene och nåt sorts eksem på juvret.

Ulla Krull

« Svar #17 skrivet: 12 apr-10 kl 00:56 »
Det låter som ett utbrott av Orf.
Här kan du läsa mer om det:
http://www.faravelsforbundet.com/index.php/fakta/djurhaelsovard/sjukdomar/223-orf-smittsamt-muneksem
Se till att skaffa smärtstillande typ Metacam och penicillin till de tackor som får så allvarliga sår vid spenarna att det är svårt för lammen att dricka/svårt att mjölka ur.
Orf blossar up snabbt men det läker också ganska snabbt så det är bara att härda ut.
När det väl har börjat sprida sig så är det ingen idé att hålla på och isolera djur för det är för sent. Fokusera energin på att se till så att tackorna läker så bra som möjligt och att de lamm som inte få dricka på mamman får flaska.

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 apr-10 kl 09:51 »
Trodde också på Orf, men inte ett enda djur har sår på munnen. Tackorna får ju orf på juvren för att lammen smittar med deras munnar, men lammen har inte tillstymmelse till sår.

Vet kommer om 4o min nu..

ersam

• -
« Svar #19 skrivet: 12 apr-10 kl 10:34 »
En olycka kommer sällan ensam. Usch!  :(

Du låter uppgiven! Men än lever djuren. Hoppas det löser sig!  :-*
« Senast ändrad: 12 apr-10 kl 18:04 av ersam »

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 3 användare (1 dolda)
uzie, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser