Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Naturligt kyckling/hönsfoder Vad tror ni om det?  (läst 6686 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: Naturligt kyckling/hönsfoder Vad tror ni om det?
« Svar #20 skrivet: 01 jun-10 kl 10:58 »
okej så ja kan köpa linser och mungbönor på konservburk i ica affären och sätta igång att skölja med andra ord? :)

Nja... Jag tror inte att det går att grodda konserver. Köp ekologiska torra bönor och linser på påse istället. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 01 jun-10 kl 11:41 »
Nja... Jag tror inte att det går att grodda konserver. Köp ekologiska torra bönor och linser på påse istället. ;)

/Sara
Definitivt, det är torra bönor och liknande du ska ha. Du groddar ju frön, de måst kunna växa. Det är ju som att så frön från en fröpåse, bara det att man inte använder jord.

De som är på burk är ju tillagade, de kommer inte att gro, grodden i fröet dör om man hettar upp fröet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #22 skrivet: 01 jun-10 kl 11:44 »
Definitivt, det är torra bönor och liknande du ska ha. Du groddar ju frön, de måst kunna växa. Det är ju som att så frön från en fröpåse, bara det att man inte använder jord.

De som är på burk är ju tillagade, de kommer inte att gro, grodden i fröet dör om man hettar upp fröet.

Då trodde jag rätt då. ;)

/Sara

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #23 skrivet: 01 jun-10 kl 15:56 »
 :D okej ja förstår!! Kan man köpa torra mungbönor mm på påse i en vanlig mataffär??
Fungerar solrosfrön att grodda? Undulatfrön, och andra fågelfrön?

patrick.

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 01 jun-10 kl 16:19 »
alla frön går att grodda ;). vissa lite svårare andra lite lättare :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #25 skrivet: 01 jun-10 kl 16:54 »
:D okej ja förstår!! Kan man köpa torra mungbönor mm på påse i en vanlig mataffär??

Japp! Tex "Kung Markatta" har mungbönor. Och massa andra bönor och linser. Bara att testa och se hur det går!  :)

/Sara

Skytten

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 01 jun-10 kl 17:00 »
Naturligt är ingen uppfattning, utan vad hönsen själv vill föredra, detta kan vara fluglarver, mask och vilda frön.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #27 skrivet: 06 jun-10 kl 08:47 »
Jag har under vintern som gått provat att grodda lite allt möjligt.

Majs, ärtor och bönor tyckte inte hönsen var någon större hit. Kan tillägga att hönsen som jag har nu inte andser att man kan äta majs :-\ förr har hönsen alltid fått majs som godis och tyckt att det  varit toppen. Nu är det bara kalkonerna som äter ärtor och majs....

Däremot gick spannmål hampfrö och solrosor ner mer med god aptit.

Till mindre kycklingar var det endast vetegroddar som fungerade riktigt bra. Allt annant blev det mycket spill av.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 07 jun-10 kl 13:22 »

detta blev jag väldigt nyfiken på då jag är lite osäkert på alla dom här färdig fodren som ex " Fenix start mm.  om dom verkligen är så skonsamma igentligen ??? Det står väll mest för snabb tillväxt och att komma igång med värpningen så fort som dom bara kan? Vad tycker ni?

Start och Tillväxtfodren är gjorda för att uppfylla kycklingarnas behov av bra/rätt Protein
för att få så bra och fin fjäderdräkt som möjligt, liksom att dom ska vara i fint hull och storlek när dom börjar värpa.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser