Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Väldigt trött tacka  (läst 2021 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Väldigt trött tacka
« skrivet: 06 apr-10 kl 23:01 »
Jag har en tacka som är på väg att lamma. Slemproppen har kommit men inget mer händer. Hon ligger ner och ser väldigt trött ut. Om jag puttar på henne så går hon upp utan större problem och hon äter lite också. Men så efter en stund lägger hon sig igen och ser bara så trött ut.

Det är ju skitjobbigt att föda barn ;) men jag tycker inte att de brukar bete sig så här. Ska jag bli orolig? Hur länge kan jag vänta?

Hon har inga värkar vad jag kan se. Jag har läst i mina fårböcker och det enda som möjligen kan stämma är kalkbrist. Jag hade en tacka med kalkbrist förra året och hon kunde ju inte alls stå upp när hon väl blivit liggande. Det här känns annorlunda, plus att det är så nära lammning.

Någon som har en idé?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Norna

• Blekinge
SV: Väldigt trött tacka
« Svar #1 skrivet: 06 apr-10 kl 23:13 »
Kan du inte ge något energitillskott? Energibalans tror jag det heter...
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 07 apr-10 kl 10:43 »
Vi hade en tacka som mitt i natten var väldigt trött och där proppen gått,inga direkta verkar just då .Hade antagligen gått 2-3 timmar så hon hade haft värkar tidigare (vet vi nu) och var väldigt trött.Vi avvaktade ett par timmar såg sedan  försök till lammning.Vi kollade, ett felläge död och 2 till varav den sista kom ut själv .Vi kände inte den ,konstigt att vi inte kände den så långt in som vi var.
Jag tror att vi har lärt oss att känna efter tidigare för att vara på den säkra sidan.Tycker att lammning hos äldre tackor brukar gå väldigt fort.

Årets lammning har inte gått felfritt direkt,vissa år flyter det bra andra år krånglar det jämt.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 07 apr-10 kl 11:02 »
Tackan kom igång med värkarbetet senare på kvällen/natten och i morse fanns två nyfödda lamm i lagården!

Vi har haft en del problem i år också, årets lammning är lite annorlunda än tidigare år.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 apr-10 kl 11:34 »
Detta med sega förlossningar kanske är en tendens som är vanlig hos många i år. Mina tackor har tagit ovanligt god tid på sig när lammen är på g. långsamt värkarbete och de går lång tid innan det riktigt kommer igång så det blir något resultat. Jag hade en tacka som gick ett helt dygn o krafsade och såg "lammsjuk" ut innan hon kom till skott.
Då varken åt eller drack hon något. Det fick till följd att när det var klart var hon både hungrig o jättetörstig. Törstiga brukar ju alltid nylammade vara men den här tömde nästan en hel hink.
Mina omföderskor brukar bli klara betydligt snabbare annars.

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 2 användare
eriksjos, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser