Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självförsörjande hus - ventilation samt elsystem!  (läst 5991 gånger)

hyweu

Självförsörjande hus - ventilation samt elsystem!
« skrivet: 06 apr-10 kl 20:47 »
Hej,

såhär ligger det till, jag har långt framåtskridna planer på att få igång ett byggprojekt angående ett hus som är fullt modernt utrustat men där man så långt det är möjligt utnyttjar självförsörjningsprincipen. Det jag behöver hjälp med är om det finns någon som kanske har den tekniska kunskapen kring detta området? Eller helt enkelt ett bollplank eller liknande?

De tankar och funderingar jag har kring detta område är följande:

- någon form av förvärmning av luftintaget på vintern vilket ger "gratis" värme och likadant på sommaren för "gratis" kyla. Tanken är väl att man bör lägga ner rör i marken när man bygger huset, dessa bör "luta" bakåt mot en brunn som leder till exempelvis dräneringen så att fukten kommer bort, eller hur ska man göra? Jag vill ju inte bli sjuk av den luft jag tar in? Har idag ett FTX system men jag upplever att på vintern så får förvärmaren (el) gå in och stötta den medans det på sommaren snarare blir alldeles för varmt, förra sommaren skickade ventilationen in 32 grader (inget vidare).

- sen så kommer vi elsystemet. Jag hade tänkt mig ett så snålt system som möjligt där man i största möjliga mån kan både "tillverka" samt lagra sin egen el. Men jag är också inne på att det ska vara ett så kallat intelligent hus, detta i och med att jag jobbar mycket hemifrån, så internet är a och o, samtidigt som jag läst på lite och om man kan utnyttja både det intelligenta tänkandet med egen tillverkning så både får man kakan och kan behålla den. :) Iallafall har jag intalat mig det själv. Någon som har några tankar och funderingar kring detta? Batteribank? LED lampor överallt i huset? De mest supersnåla hushållsmaskinerna?

Något mer? Som sagt, jag är väldigt intresserad och håller som sagt för fullt på att få fram ritningar på ett hus med denna inriktning, går ni i samma tankar eller som sagt har den kunskap som jag eftersöker, tveka inte. Hör av er!
« Senast ändrad: 06 apr-10 kl 20:53 av hyweu »

Tacitus

• Ångermanland
SV: Självförsörjande hus - ventilation samt elsystem!
« Svar #1 skrivet: 07 apr-10 kl 10:01 »
Det är synd att sol och vindkraftverk är så sabla dyrt + att man ofta måste skatta för el som man producerar själv... har man elproduktion så att man stundtals får ett överskott som man säljer så riskerar man uttagsbeskattnig på elen man använder själv och på vattenkraft så är det skatt efter hur mycket el som produceras - rena vansinnet tycker jag då jag dels anser att det bara är inkommst som ska beskattas och dels så uppmuntrar det ju inte direkt folk till att börja producera miljövänlig el.

Producerar du el så är det mao bättre att försöka lagra överskottet än att vara inkopplad på elnätet för en ev. försäljning.

När det gäller värmen så är det ju isolering, isolering och ännu mer isolering som gäller - med tillräckligt mycket isolering och tillräckligt luftätt hus så kan det ju räcka med att elda en brasa i en vedkamin 1-2 ggr per dygn eller med acktank + vattenburen värme så kan det räcka med en brasa kanske varannan dag - värmepumpar förbrukar ju massor av el så dessa känns inte som ett alternativ om man vill vara självförsörjande.

Med en vattenmantlad kamin har du ju dessutom möjlighet att tillverka varmvatten de delar av året när solvärme inte räcker till för detta ändamål.

Många vitvaror som tvättmaskin och diskmaskin drar ju dessutom mest energi när dom ska värma upp vatten, förutom dess drar ju spisen av el vilket då talar för någon form av kökspanna eller liknande så man kan kombinera tillverkningen av värme + varmvatten + matlagning i en aktivitet. Överskott på värme går ju att ventilera bort.

Man kan ju även förstärka elsystemet med solljus via optisk fiber - då kan man kombinera minimalt med fönster för att spara värme medans man ändå får in naturligt ljus i byggnaden.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 08 apr-10 kl 16:53 »
Här är ett exempel på hur man kan lagra värme i den omgivande marken, och låta de naturliga temperaturskillnaderna över årstiderna driva ventilationen.

http://norishouse.com/PAHS/UmbrellaHouse.html

Det handlar om stora volymer. Kanske man kompletterar med solvärme under sommaren för att pressa ner extra värme i backen runt/under huset.

Fast det är nog enklare och billigare att fixa ett välisolerat hus med bra vedanläggning, kanske kompletterat med solvärme över sommaren.

Det är inte lika lätt att bli självförsöjande med el.

hyweu

« Svar #3 skrivet: 10 apr-10 kl 09:56 »
Mycket intressanta tankar och ideér, länken du skickade med är nog något jag får ta och skriva ut för att läsa igenom ordentligt. Är ju precis något sådant jag efterlyser.

Kom hemskt gärna med fler ideér och uppslag, någon kanske känner någon som sysslar med utformandet av just denna typ av teknik som man kan kontakta för att få det hela uppritat när det väl är dags att börja bygga.

Trevlig helg! :)

hyweu

« Svar #4 skrivet: 10 apr-10 kl 10:46 »
Intressant! Jag ska kolla upp det närmare :)

Tapio

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 apr-10 kl 12:37 »
Halaj!

Vad gäller att magasinera värme minns jag en kurs för länge sedan där examinatorn berättade att han hade räknat på sitt hus. Magasinet skulle bli lika stort som huset => inte praktiskt genomförbart.

Det där med långa nedgrävda rör till inloppet till ventilationen är ju jättesmart. Men jag tänker att det kommer att komma in bôs där. Som ruttnar och möglar. Möss kommer in och dör. Ingen fräsch lukt direkt. Men man kunde ju ha en värmeväxlare i systemet.

//T 

Digger

« Svar #6 skrivet: 10 apr-10 kl 18:03 »
skeptisk till det mesta, passivhus är rätt dyra saker att bygga, och skanska har på sina nybyggda hus cellplast ovanpå råsonten, för att det inte ska mögla, så jag påstår att det är lite väl obeprövat med passivhus, åtminstone har jag fått det intrycket om du pratar med rutinerade snickare, så är många skeptiska
« Senast ändrad: 10 apr-10 kl 18:12 av Digger »
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 10 apr-10 kl 22:53 »
Fast dom gammla getterna i byggsvängen är ju skeptiska till allt som dom inte har funderat ut själva... ofta helt i onödan.

Efter några barnsjukdomar under tidigare år så är ju olika tätskikt m.m. tämligen väl utprovat idag, dessutom så vet vi ju idag att inte heller gammla hus är problemfria - det finns ju spånfyllda kallvindar som aldrig kommer ner under 80% luftfuktighet vilket har orsakat mögel... med den skillnaden att just det möglet inte syns med blotta ögat.

Så det är nog ytterst tveksamt till att de metoder som är allmännt accepterade bland snickarna är så särskilt mycket bättre...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 10 apr-10 kl 23:54 »
Man bör nog börja med att ta del av modern forskning på passivhusområdet, studera utvärderingar som har gjorts i efterhand av de passivhus som byggdes under 90-talet och se till att inte göra om samma misstag som gjordes då.

Man ska inte lita till t ex en kökspanna som enda varmvattenkälla i ett välisolerat hus, under åtminstone halva året blir det odrägligt varmt i köket om man ska elda där. Och det är ju inte meningen att det nybyggda huset bara ska vara beboeligt på vintern. Förmodligen är det lämpligt att rikta in sig på att generera så stor del som möjligt av årsbehovet av varmvatten med solfångare och ha någon form av eldstad för att komplettera med.

En annan sak man måste tänka på är ventilation och den värme som alltid går bort med ventilationsluften. Visst finns det mekaniska ventilationssystem med värmeåtervinning men de har ju inte precis 100 % verkningsgrad. Dessutom ger de ofta problem med buller, och det verkar som om många av tillverkarna inte har brytt sig särskilt mycket om fläktarnas energiförbrukning. Frånluftvärmepumpar i all ära men även till dem måste ju högvärdig energi i form av el eller liknande tillföras någonstans ifrån.

Tvätt- och diskmaskiner som värmer vattnet med gas istället för elektriska värmeelement finns på marknaden i länder med mycket högt elpris och tillgång på billig gasol eller naturgas (t ex i öst- och sydeuropa). Sådana maskiner avsedda för naturgaseldning bör också fungera bra på lokalt producerad biogas om man planerar en dylik anläggning. Om inte annat så bör det vara inom möjligheternas gräns att ersätta den gaseldade värmeapparaten med en värmeväxlare från "ackumulatortankvatten" till "maskinvatten", så att man kan utnyttja varmvatten från vedpanna eller solfångare för maskinens behov.

När det gäller kyl och frys så är det än i dag eldrivna kompressoranläggningar som har bäst verkningsgrad, och de förbättras fortfarande genom t ex inverterstyrning av kompressorn och nya typer av kylmedier. Vad man kan göra för att minska deras elförbrukning ytterligare är att om möjligt förbättra isoleringen runt själva skåpet, se till att omgivningstemperaturen där de står inte är onödigt hög, och säkerställa god luftväxling runt kondensorn som sitter på baksidan av skåpet.

När det gäller belysning så ska man nog sikta på en kombination av LED och vanliga lysrör/lågenergilampor. Ur energieffektivitetssynpunkt är de bästa LED-lampor som finns på marknaden idag jämbördiga med vanliga billiga lågenergilampor av standardtyp, men det finns också många LED-lampor med betydligt sämre egenskaper, de allra sämsta ger faktiskt inte bättre ljusutbyte än en gammal glödlampa. Lite grovt kan man säga att LED har fördelar om man vill ha riktat ljus (spotlight) och där färgåtergivningen inte spelar någon roll, men om man vill ha allmänbelysning och ställer krav på ett "fullfärgs" ljusspektrum så är lysrör eller lågenergilampor av välkända märken att föredra.

Om huset ska placeras på ett ställe där det inte finns tillgång till kommunalt vatten så måste man också räkna in vattenpumpens elförbrukning i husets energibalans. För att hålla den nere är det såklart viktigt att sug- och tryckhöjderna inte är större än nödvändigt, det är bra om grundvattnet ligger relativt ytligt så man slipper ha en djupborrad brunn.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #9 skrivet: 11 apr-10 kl 13:02 »
Såhär ligger det till, jag har långt framåtskridna planer på att få igång ett byggprojekt angående ett hus som är fullt modernt utrustat men där man så långt det är möjligt utnyttjar självförsörjningsprincipen. Det jag behöver hjälp med är om det finns någon som kanske har den tekniska kunskapen kring detta området? Eller helt enkelt ett bollplank eller liknande?

De tankar och funderingar jag har kring detta område är följande:

- någon form av förvärmning av luftintaget på vintern vilket ger "gratis" värme och likadant på sommaren för "gratis" kyla. Tanken är väl att man bör lägga ner rör i marken när man bygger huset, dessa bör "luta" bakåt mot en brunn som leder till exempelvis dräneringen så att fukten kommer bort, eller hur ska man göra? Jag vill ju inte bli sjuk av den luft jag tar in? Har idag ett FTX system men jag upplever att på vintern så får förvärmaren (el) gå in och stötta den medans det på sommaren snarare blir alldeles för varmt, förra sommaren skickade ventilationen in 32 grader (inget vidare).

Jordrör, som du beskriver, är en vettig lösning. En annan är att använda det system som Stefan Larsson tagit fram för sitt eget hus. Det bygger på självdrag och flyttar värmen från en del till en annan med vätska. Vätskan går också genom en bädd i marken där den tar upp värme eller ger ifrån sig, beroende på årstid. Systemet kräver en liten cirkulationspump. Se mer på http://www.maston.se under avdelningen "Solgården".

- sen så kommer vi elsystemet. Jag hade tänkt mig ett så snålt system som möjligt där man i största möjliga mån kan både "tillverka" samt lagra sin egen el. Men jag är också inne på att det ska vara ett så kallat intelligent hus, detta i och med att jag jobbar mycket hemifrån, så internet är a och o, samtidigt som jag läst på lite och om man kan utnyttja både det intelligenta tänkandet med egen tillverkning så både får man kakan och kan behålla den. :) Iallafall har jag intalat mig det själv. Någon som har några tankar och funderingar kring detta? Batteribank? LED lampor överallt i huset? De mest supersnåla hushållsmaskinerna?

Något mer? Som sagt, jag är väldigt intresserad och håller som sagt för fullt på att få fram ritningar på ett hus med denna inriktning, går ni i samma tankar eller som sagt har den kunskap som jag eftersöker, tveka inte. Hör av er!

Det svåra med att spara energi är att tänka annorlunda. Om man bara ska snåla och ändå göra som man alltid gjort så kommer livet i huset inte att vara särskilt bekvämt. Två bra verktyg när man ska göra av med så lite energi som möjligt är en energimätare och en beröringsfri termometer. Energimätaren man kan koppla in på någon pryl man tror drar mycket elektricitet och på så sätt lära sig vad det är i hemmet som förbrukar strömmen. Termometern talar på samma sätt var värmen sipprar in och ut. Verktygen talar om för dig vad du ska ta tag i först och hur du ska anpassa dig till det. Det är ungefär som att täta en läckande båt. När du vet hur båtar läcker och hur du fixar det på bästa sätt, då är du redo att bygga dig en egen.

Det är svårare att ändra beteendet än att köpa dyra energieffektiva maskiner. Men hur bra maskiner du än skaffar så kommer du ändå förr eller senare fram till att ditt eget sätt att göra saker behöver ändras för att nå dina mål. Olika ämnen här på forumet har exempelvis handlat om hur man bygger om en frysbox för att användas som kylbox istället för det vanliga kylskåpet som läcker in värme varje gång man öppnar dörren. En sådan kylbox är effektivare eftersom den är tjockare isolerad och dessutom är bättre anpassad till naturlagarna (värme stiger ju). Men att ha en kylbox i köket kräver förändringar. Man kan till exempel inte ställa fullt med grejor på locket, som med vanliga bordsytor, för man vill ju kunna öppna boxen när mjölken eller bregottet ska på bordet. Mitt eget kök har exempelvis ingen vanlig spis eftersom jag behövde mer bänkyta att jobba med. När folk hör det ser man att de tänker att jag nog har en skruv lös, men när de sedan börjar ställa frågor får de reda på att matlagningen sker på fullt modernt sätt ändå. Det finns induktionsplatta att steka eller koka (eller bara varmhålla) på. Plattan kan inte bara ställas i olika effektlägen utan har också termostat och timer. För att få det i en vanlig spis får man betala ordentligt extra. Jo, jag har en liten ugn också. Alltihop kan plockas undan (i ett skåp) när jag inte behöver det så köket har numera fullt tillräckligt med bänkyta att jobba på, trots sina kompakta mått. Det går också att servera rätt snyggt på den långa bänken som ersatt spis och avställningsytor. Spisfläktens lampor blir spotlights på uppläggningsfaten. 

TV:n är också en stor energislukare numera, en som man inte tänker på. Den ska vara så stor som möjligt, även om det inte behövs. Den ska ha en massa kringboxar kopplade till sig som dvd, satellitboxar, surroundljudanläggningar... Allt drar el och ganska stor del av dagen också hos de flesta familjer. En stor skärm behövs bara om man är många som ser samtidigt. Om man är bara är ett par tre som tittar åt gången kan man istället använda en mindre skärm och sitta närmare, ungefär som man sitter vid en dator. Överväg dessutom att just låta en dator sköta TV, dvd och musiksamling. Det blir enklare och energisnålare. För vanlig användning räcker en dator med en av de nya strömsnåla processorerna, exempelvis en 1,6GHz Atom eller liknande. Det är bättre att datorn går sval så att den inte behöver en massa fläktar som stör upplevelsen. SJälv har jag till och med nöjt mig med två (fast ypperliga) högtalare som matas till HÖGLJUDDA nivåer med en liten förstärkare på 2x15 watt. Förstärkaren kan förresten matas av 12 volt från blybatterier om man så vill. Kanske ska man låta vardagsrummet bli utan ljud och bild? Vore det bättre med ett dedikerat mediarum?

Tja... ämnet är stort...
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

hyweu

« Svar #10 skrivet: 15 apr-10 kl 19:09 »
Alltså jag måste säga att det är jätteintressanta inlägg och verkligen en del i debatten, sen just det här med att byggbranschen traditionellt är emot nya innovationer. Det stämmer till punkt och pricka!

Jobbar själv som snickare och det nya är ovanligt, det är där mitt eventuella företagstänk har en konkurrensfördel då jag gärna vill kombinera det gamla med något nytt. Ju mer information, intryck och kunskap man kan samla på sig och använda sig av, desto bättre bör ju det färdiga resultatet bli?

Ha de fint!

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #11 skrivet: 17 apr-10 kl 17:00 »
Det är mycket som förändras i husens insidor numera. För trettio år sedan skulle folk skrattat åt själva tanken att separera häll från ugn, men numera är det rätt vanligt. På samma sätt kommer man i framtiden att skratta åt att vi bygger fast dessa delar på speciella ställen i rummet istället för att kunna flytta dem flexibelt.

I delar av landet funderas det på torrklosetter trots att det normgivande är att spola bort kiss och bajs med vatten. Vattnet är för dyrbart att slösa med, till och med i duschen. De flesta "snålspolande" munstycken jag sett är dessutom rätt usla eftersom de skapar färre (och vassare) strålar istället för att sprida vattnet som de ska. Det finns faktiskt ett enda munstycke som jag tycker om och det är Tiger Turbosaver. Det skapar ett vårregn istället för vassa strålar och gör det från två liter per minut. Bland torrklosetterna finns det bra och dåliga lösningar. En samlande faktor verkar vara att ju större mängder och desto längre tid man lagrar avföringen i dem desto känsligare (och mer komplicerade) blir de. Som lagomteknik verkar humanure-konceptet vara det trevligaste, även om det inbegriper täta tömningar till en kompost ute. Det är liksom minst risk att något går fel. Små hinkar är lättare att hantera än större behållare, helt enkelt. Lättare att hantera också ifall något går snett.

Mycket av elsystemet går åt för att belysa insidan av huset. Ju större huset är desto mer ljus (av sol eller lampor) behövs för att det ska kännas hemtrevligt. Skulle man kunna förenkla insidans kabeldragningar om man fick in massor av dagsljus? Antagligen skulle man det, särskilt i stora hus. Så framtidens hus kommer nog att ha ljusschakt precis som vi nu tar murstocken som given när vi bygger.

På samma sätt kommer nog molekylär gastronomi och olika populära dieter också att påverka kökets utseende och därmed också behovet och utformningen av elsystemet där. Exempelvis kan man få kanongott kött genom att koka det med vacuumpåse i väl isolerat vattenbad. Ställer man in rätt temperatur kan middagen förberedas på morgonen och tillagas mjukt och energisnålt med en fenomenal matupplevelse som bonus. Redan nu börjar man köpa ekologiskt för att det smakar bättre, kanske förändras köket av samma orsak de närmaste åren? Det blir nog inte bara ett extra uttag för mixerstav vid spisen utan också en bunt uttag som energikrävande maskiner kan kopplas till. I mitt eget kök har jag tre uttag för 230V som kopplats till var sin fas. Det är inte roligt att fundera på om jag kan använda induktionsplattans två kilowatt samtidigt som miniugnen är på. Med de biffiga uttagen slipper jag oroa mig.

Men en sak oroar mig lite och det är det där med att kunna tona ner belysningen. Det är jätteenkelt om jag väljer vanliga glödlampor eller halogenlampor, men inte om jag väljer lysrörsbaserat eller lysdioder. Det är sättet man styr belysningens styrka som ställer till det. Philips har en serie diodbelysningar som kan tonas i både intensitet och färg, men där är elektroniken inbyggd och styrs med en egen fjärrkontroll eller kontrollpanel. Det skulle vara skönt att kunna tona ner en diodbelysning från en panel i rummet. Annars skulle det också vara rätt skönt att helt slippa slå på belysningen manuellt genom att sätta en övervakning i rummet kopplat till en dygnsstyrning. Då skulle man kunna gå in i köket mitt i natten och en lagom belysning skulle automatiskt aktiveras. Behöver man mer ljus är det bara att sträcka sig efter kontrollpanelen. En sådan belysning är på gång i mitt mörkaste rum, hallen. Redan nu finns där en diodslinga som egentligen bara väntar på att få någon sorts sensorstyrning. Julgransslingan har ett vitt och ganska milt sken som räcker även för mina ögon på natten. Ingen annan belysning behöver slås på för att hitta till toan då, men hushållet är ju ganska enkelt då vi bara är två som bor här (för det mesta).

Under vintern är det bara tre månader då jag behöver extravärme. Resten av tiden sköts all uppvärmning (och avkylning) av en pytteliten Fujitsu luftvärmeväxlare. Det underlättar också kabeldragningar eftersom det inte är element överallt. Tänker dessutom försöka göra något åt tätningarna på dörrar och fönster under sommaren och hösten, så att nästa vinters elbehov inte blir som den här. Det kan bli rätt stora förändringar med ganska enkla medel. Skulle vara rätt kul att prova solfångare också, men det får bli nästa år eller ännu senare.

För min nästa bostad skulle jag vilja ha kabelkanaler där man kan lägga till och ta bort kabel, som om de vore utanpåliggande, och ändå ha dem ur vägen som om de vore inbyggda. Det är då ett som är säkert. Kabelkanalernas lock skulle kunna användas för infällda uttag med lite klurande.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

sub rosa

« Svar #12 skrivet: 17 apr-10 kl 17:43 »
Såg något genialiskt i en annons, för ett tag sedan, i någon villa tidning eller något. Problemet är att jag inte kunnat hitta den igen eller någon annan stans heller, inte ens på webben.
En solvärmepanel, inte helt orginellt......men denna hade en liten del i överkanten med solceller som alstrade precis lagom med elekricitet för att driva en integrerad cirkulationspump. Resultatet: När solen är stark nog att driva pumpen cirkulerar värmevätskan helt utan tillförsel av energi utifrån eller hjälp av någon nätdriven cirk-pump. En perfekt "off the grid" produkt. Det gick desutom att koppla samman flera enheter för en bättre uppvärmning. Vanliga analoga termostater (likt den på din radiator) kontrollerade flödet så det inte blev för varmt i något rum, desutom spreds värmen där den mest behövdes. GENIALISKT! -om man frågar mig!
Ett sektionerat golvvärmesystem där rummen mot norr värms mer än de mot söder vore bästa komplementet till en sådan produkt.
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Digger

« Svar #13 skrivet: 17 apr-10 kl 18:28 »
Har en arbetskompis som byggde ett eget hus från grunden med trämatreal från den egna skogen, och gjorde allt jobb själv. Värmer huset med egen ved.

Han skippa köket helt. Köpet mat färdigmat varje dag eller byter mat mot jobb hos nån bekant, har micro o kaffebryggare bara. Funkat i flera år för han.

På sommare åker han motorcykel till jobbet, och säljer bilen, så när hösten kommer ställer han av hojen o köper en bil som ska gå ett halvår bara.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Tapio

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 17 apr-10 kl 18:31 »
Mycket av elsystemet går åt för att belysa insidan av huset. Ju större huset är desto mer ljus (av sol eller lampor) behövs för att det ska kännas hemtrevligt. Skulle man kunna förenkla insidans kabeldragningar om man fick in massor av dagsljus? Antagligen skulle man det, särskilt i stora hus. Så framtidens hus kommer nog att ha ljusschakt precis som vi nu tar murstocken som given när vi bygger.

Men en sak oroar mig lite och det är det där med att kunna tona ner belysningen. Det är jätteenkelt om jag väljer vanliga glödlampor eller halogenlampor, men inte om jag väljer lysrörsbaserat eller lysdioder. Det är sättet man styr belysningens styrka som ställer till det. Philips har en serie diodbelysningar som kan tonas i både intensitet och färg, men där är elektroniken inbyggd och styrs med en egen fjärrkontroll eller kontrollpanel. Det skulle vara skönt att kunna tona ner en diodbelysning från en panel i rummet. Annars skulle det också vara rätt skönt att helt slippa slå på belysningen manuellt genom att sätta en övervakning i rummet kopplat till en dygnsstyrning. Då skulle man kunna gå in i köket mitt i natten och en lagom belysning skulle automatiskt aktiveras. Behöver man mer ljus är det bara att sträcka sig efter kontrollpanelen. En sådan belysning är på gång i mitt mörkaste rum, hallen. Redan nu finns där en diodslinga som egentligen bara väntar på att få någon sorts sensorstyrning. Julgransslingan har ett vitt och ganska milt sken som räcker även för mina ögon på natten. Ingen annan belysning behöver slås på för att hitta till toan då, men hushållet är ju ganska enkelt då vi bara är två som bor här (för det mesta).

Under vintern är det bara tre månader då jag behöver extravärme. Resten av tiden sköts all uppvärmning (och avkylning) av en pytteliten Fujitsu luftvärmeväxlare. Det underlättar också kabeldragningar eftersom det inte är element överallt. Tänker dessutom försöka göra något åt tätningarna på dörrar och fönster under sommaren och hösten, så att nästa vinters elbehov inte blir som den här. Det kan bli rätt stora förändringar med ganska enkla medel. Skulle vara rätt kul att prova solfångare också, men det får bli nästa år eller ännu senare.

För min nästa bostad skulle jag vilja ha kabelkanaler där man kan lägga till och ta bort kabel, som om de vore utanpåliggande, och ändå ha dem ur vägen som om de vore inbyggda. Det är då ett som är säkert. Kabelkanalernas lock skulle kunna användas för infällda uttag med lite klurande.

Halaj!

Det finns, har jag läst på byggahus.se, PLCsystem skräddarsydda för hus:
http://sv.wikipedia.org/wiki/PLC
med ett sådant kopplat till husets hela elsystem blir begränsningen vad man kan göra ens egen fantasi. Timer till motorvärmare som håller reda på veckodagarna.
Slår på så vagnen är varm lagom till du skall till jobbet.
Dygnsreglering av värmesystemet. Drar ner på natten. Utebelysning kan regleras efter klockan.
Man kan välja vilka lampor som skall tändas efter klockslag. T.ex. man trycker på lampknappen på kvällen så tänds alla lampor. Men en tryckning på samma knapp mitt i natten tänds bara de lampor som behövs för att man skall hitta till toaletten. Med dimfunktion om man vill. Och timer så man inte behöver släcka.
Timer till badrumsfläkten. Mm, mm. som sagt fantasin sätter gränsen.
Fast än så länge är det förbehållet tekniknördar. Jag tror inte att systemen är särskilt användarvänliga.

//T

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 17 apr-10 kl 21:07 »
Det är mycket som förändras i husens insidor numera. För trettio år sedan skulle folk skrattat åt själva tanken att separera häll från ugn, men numera är det rätt vanligt.
Om man tittar i kökskataloger från tidigt 70-tal, både från vitvaru- (eller då borde det väl ha hetat avocadogrönvaru-) tillverkare som Husqvarna och köksinredningstillverkare som t ex Marbodal, så verkar det ha varit högsta mode med inbyggnadsugn i lagom arbetshöjd och separat spishäll då. Jag har själv sett flera kök byggda i början av 80-talet med inbyggnadsugn.
Men vad jag inte förstår mig på är varför man så ofta idag fäller in en inbyggnadshäll i en bänkskiva och skjuter in en inbyggnadsugn under den. Ingenting blir ergonomiskt bättre än med en vanlig spis (bortsett från att det som kokar över inte rinner ner bakom spisen utan kan svabbas upp från bänkskivan). Och varje gång det ändå ska göras rent bakom ugnen går det inte att få ut den ensam utan man måste vara minst två personer för att göra jobbet.
Ytterligare en störande sak är att de där inbyggnadsugnarna så gott som utan undantag matas med enfas 230 V (och inte heller går att koppla om för att fördela lasten på olika faser). Om man har 16 A huvudsäkringar får man så lov att se till att ugnen är ensam på sin fas om det inte ska gå säkringar stup i kvarten.

Men en sak oroar mig lite och det är det där med att kunna tona ner belysningen. Det är jätteenkelt om jag väljer vanliga glödlampor eller halogenlampor, men inte om jag väljer lysrörsbaserat eller lysdioder. Det är sättet man styr belysningens styrka som ställer till det.
De flesta moderna lysrörsarmaturer med elektronisk ballast av välkända märken (Tridonic, Osram osv) är dimbara - dock inte med en vanlig triac-dimmer, utan med en inbyggd dimmerfunktion i ballasten.  Det finns lågenergilampor som kan dimmas med en standarddimmer, men man ser dem sällan på marknaden och de är relativt dyra.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 18 apr-10 kl 10:11 »
Man kan ju även ha flera olika belysningsalternativ, tex några LED lampor för "mysbelysning" och några rejäla halogenlampor för en hård belysning som kan tändas vid behov när man städar eller arbetar med händerna - då minskar ju behovet av att kunna dimmra ner belysningen.

Vill man ha eleganta inbyggnadslösningar så kan säkert dessa kombineras med optiskfiber som då dessutom kan användas för att leda in solljus så att man kan mixa naturligt ljus och artificiellt ljus efter behov.

sub rosa

« Svar #17 skrivet: 18 apr-10 kl 20:58 »
Här är ett exempel på hur man kan lagra värme i den omgivande marken, och låta de naturliga temperaturskillnaderna över årstiderna driva ventilationen.

Den största energiförlusten i ett dåligt isolerat hus sker under de korta värmeväxlingarna mellan natt och dag. En stor vinst i energi/värme får man genom att buffra värme under dagen som sakta avges under natten. Flera olika material finns som har förmågan att thermiskt uppta och avge värme. Utbudet av isolerande material är oxo god men mig vetligen finns bara ett känt material som anger höga värden vad gäller både thermisk konduktivitet och isoleringsväde (lambda)................HAMPBETONG!!! Lufttäthet och hydroskopisk förmåga ingår oxo i detta underbara material. Inte minst är hampbetongen Co2-emission-negativ.....dvs produkten håller mer koldioxid än vad som släpps ut under tillverkning, transport och byggnation. Hela 110 kg koldioxid/m2 Hampberong! Desutom fortsätter kalken att uppta koldioxid under hela sättningstiden. sk karboratisering!
 -Ställ detta i proportion till att 40% av dagens koldioxid utsläpp härhör från byggnation eller byggmaterialproduktion. OM ALLA HUS BYGGDES MED HAMPBETONG SKULLE VI INTE HA NÅGRA KLIMATPROBLEM ORSAKADE AV KOLDIOXID!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

hyweu

« Svar #18 skrivet: 08 maj-10 kl 16:58 »
Var kan jag läsa mer om hampbetong? :)

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 12 maj-10 kl 02:50 »
Du har fatt massor av fina tips i den har traden, det verkar finnas manga pa Alternativ.nu som vet vad dom talar om! Man kan ju ocksa vanda pa steken och papeka att ju mindre energi du anvander desta mindre behover du spara in, ergo, du blir enklare sjalvforsojande.

Enkla saker som att grava ner halva huset i backen, alt. ha mycket sma fonster, en valisolerad ouppvarmd farstukvist som isolerar nar du gar in och ut ur huset och haller grus och snusk utanfor bostadsdelen, mindre yta, mindre rum, mindre hus, ingen tv, snalla grannar som later dig gallra ut sly och smabjork for forbranning, solfangare pa hela taket (da haller tegelpannorna battre ocksa), vindsnurra en bit bort fran tomten for att ladda batterier, etc.

Pa vintrarna kan du med fordel skotta upp sno mot vaggarna om du bor langt norrut, det isolerar jattebra och skyddar mot fukt och vind. Sjalv har jag sallan over 12 grader varmt inomhus pa vintrarna, men da lyxar jag till det med en elfilt nar jag skall sova. Den drar bra mycket mindre el an om jag forsoker varma upp hela rummet, dessutom ar investingskostnaden forsumbar, jamfort med vattenburen varme, etc.

Andra satt att spara energi och varme ar att inte vara hemma sa mycket! Om du kan, duscha pa jobbet, hall dig ute och ror pa dig, passa pa att ga pa toaletten pa jobbet etc. sa kan du spara in mycket pengar i langa loppet pa toalettpapper och vatten.

Men det drar el att sitta uppe pa smatimmarna och surfa runt pa Alternativ,nu! haha... det tror jag inte att jag kan spara in pa....  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser