Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla med vanlig matpotatis?  (läst 16405 gånger)

Ande

• Gäst
Odla med vanlig matpotatis?
« skrivet: 16 apr-06 kl 14:00 »
Kom på att jag hade en säck med potatis som har glömts bort (vanlig matpotatis), dom har nu börjat få knoppar men känns lite mjuka o rynkiga. Är det till å sätta dem i backen eller? (har inte odlat potatis innan...)

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Re:Odla med vanlig matpotatis?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-06 kl 16:23 »
Vill du inte äta dom så ska du slänga dom. Vill du sätta potatis så köp sättpotatis för att förhindra sjukdomar. Sen kan du spara av din egen skörd och använda som sättpotatis nästa år.

rosita51

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 apr-06 kl 18:26 »
Om jag hade haft en säck potatis som inte är bra att äta hade jag satt dem i backen. Jag tror inte att det är så vanligt med sjukdomar, och jag tycker det är synd att en säck potatis går till spillo! ::) Själv brukar jag köpa en viss sorts matpotatis och sätta, eftersom jag vill ha just den sorten.
MVH Rosita zon 1

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 17 apr-06 kl 21:03 »
Jodå, det går bra att använda matpotatisen! Finns dock inga garantier att den är utan sjukdomar.
Jag brukar sätta både gammal matpotatis och sättpotatis. Ibland funkar det bra och andra år har det varit skorv och vissen blast (kommer inte ihåg vad sjukan heter). Resultaten har varit lika på båda :P
Landsflykting i storstan...

norrtjej

« Svar #4 skrivet: 13 maj-06 kl 11:12 »
Jag har tänkt sätta vanlig matpotatis efter att jag tänkte köpa sättpotatis som kostade55 kr för 25 st. >:( lite väl dyrt.
Innan du sätter potatisen ta bort de groddar som har blivit när potatisarna har varit mörkt och grodda potatisen ljust och svalt(det var de råd sam jag fick av min mamma som är erfaren odlare) :)

Per L

« Svar #5 skrivet: 18 maj-06 kl 12:53 »
Har lagt ut potatis på tidningspapper, ljust, för att dom ska gro.
Groddarna är lila, är det som det ska vara  ?

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 18 maj-06 kl 16:49 »
Ja.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Pirum

• -
« Svar #7 skrivet: 18 maj-06 kl 20:04 »
Japp :) Groddar kan komma i lite olika färger, en del är mer gröna, andra mer mörka åt lilahållet. Det viktiga är att de inte ska vara alltför långa och rangliga.

Marine

Mandel

Early Rose

alanis

« Svar #8 skrivet: 30 maj-06 kl 20:19 »
jag har satt vanlig matpotatis med fint fint resultat. inte någon minsta lilla sjukdom, men visst är nog risken större.

det du kan tänka på (du skrev att det var första gången) är att lägga ner potatisen i jorden så att en grodd pekar uppåt.

lycka till!

ameli_h

• Östergötland
SV: Odla med vanlig matpotatis?
« Svar #9 skrivet: 10 feb-08 kl 17:53 »
Hur tidigt ska man peta ner dem i jorden då? När frosten är över? Eller kan man köra ner dem tidigare och täcka över?

//Ameli

hildegard

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 10 feb-08 kl 18:16 »
Sätter den första potatisen i början på april i södra Östergötland, zon 3. Då sätts den i sand med dubbelt fiberduk över och ett avstånd på ca 20 cm till sanden. Vattnas när det inte regnar, så börjar den växa snart. Flyttar fiberduken högre upp med tiden (pinnar eller bågar) så att den inte nuddar vid plantorna.
Den andra potatisen som ska skördas senare kommer i jorden den första veckan i maj.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 10 feb-08 kl 18:23 »
Citera
Japp  Groddar kan komma i lite olika färger, en del är mer gröna, andra mer mörka åt lilahållet. Det viktiga är att de inte ska vara alltför långa och rangliga.

Marine

Mandel

Early Rose

Vilka underbart vackra bilder på potatisgroddar! Riktig outsider måste jag säga ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

sannah

• -
« Svar #12 skrivet: 12 feb-08 kl 14:34 »
en liten fråga när groddar ändå är på tal, är det sant att de är gftiga att äta? räcker det att pilla bort dem eller måste man isf slänga hela potatisen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser