Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Danska Lanthöns !  (läst 3867 gånger)

Strajder

• Aspegården
Danska Lanthöns !
« skrivet: 04 apr-10 kl 22:51 »
Fick med några danska lanthöns när jag köpte en flock "gott och blandat" från en familj som emigrerade. Tycker de är väldans trevliga men tyvärr gick tuppen ur tiden av ålder. Behöver nytt blod - helst i form av kläckägg. Någon som känner till uppfödare?

Verkar konstigt nog inte vara så lätta att hitta. Kanske inte tillräckligt exotiska till utseendet men en trevlig "vanlig" hönsras.

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
SV: Danska Lanthöns !
« Svar #1 skrivet: 04 apr-10 kl 23:17 »
Danska hellevad höns har jag som jag kan hjälpa till med.. mvh Susanne
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Strajder

• Aspegården
SV: Danska Lanthöns !
« Svar #2 skrivet: 05 apr-10 kl 08:15 »
Hellevad höns verkar vara så långt från "lanthöns" man kan komma i Danmark. Hellevad är som jag fattar det en produktionskorsning för ekologiskt jordbruk baserad på New Hampshire.

Rasbeskrivning på Dansk lanthöna med bild finns bland annat här: http://www.b-r-f.net/djur/danska-lanthona.htm

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser