Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  potatissort på balkong  (läst 3943 gånger)

Tålamod

potatissort på balkong
« skrivet: 03 apr-10 kl 21:41 »
Finns det någon potatissort som är mer anpassad att växa i spann på en balkong?

Bortse ifrån tidig eller sen sort.

Kan man odla potatis inomhus under vintern?

Midvinter

• Dalarna
SV: potatissort på balkong
« Svar #1 skrivet: 10 apr-10 kl 15:28 »
Är jag också nyfiken på. Hoppas det kommer ett svar... :)
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 10 apr-10 kl 20:42 »
Man kan säkert odla potatis inomhus på vintern likaväl som man kan odla marijuana inomhus på vintern. Men kolipriset är lite annorlunda, och det kan knappast löna sig med potatis med tanken på all ljusel som krävs.

Själv har jag just nu 8 krukor med potatis i ett söderfönster förstärkt med lysrör. Jag tror jag satte dem i februari. Ett experiment för att se om det  blir skillnad på skörden om man tar bort de vita groddarna eller ej. Men nu ångrar jag mig lite för jag behöver platsen till förodling av annat och det är alldeles för tidigt att låta dem stå ute med tanke på frostnätter.

Ett par krukor med potatis brukar jag starta inomhus så att jag kan få lite egen potatis till midsommar.

Vilka sorter som är bäst - jag antar att tidiga sorter är bäst, just för att de behöver kortare tid att bli färdiga.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 11 apr-10 kl 10:30 »
Så bäst att odla på balkong eller i fönster så man slipper använda elektriskt ljus då?

Vilken temepratur växer potatis bäst i? Antar att det blir varmare inomhus än vad de är vana vid.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

mistel

• -
« Svar #4 skrivet: 11 apr-10 kl 12:46 »
Det går utmärkt att odla potatis i hink på balkong, det bör vara över +8C i jorden dock så det kan vara lite tidigt att börja nu. Alla sorter funkar men tidiga är nog bäst för de skördar man ganska tidigt,  potatis gillar ofta inte den där hettan det kan bli senare på sommaren (i hink blir jorden mycket varmare än ute i backen). När det blir för varmt tycker jag inte man får så många knölar i jorden, så svarta hinkar som solen gassar på brukar inte vara optimalt, ljusa hinkar är inte alltid helt bra heller ifall de är nästan genomskinliga då kan ju knölarna bli gröna.

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #5 skrivet: 11 apr-10 kl 17:01 »
Potatisen är från början en tropisk växt så temperaturen inomhus borde inte vara något problem. Däremot kanske luftfuktigheten inte är den optimala.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 25 jun-10 kl 14:00 »
Men det funkar väl inte att odla potatis i hink på en balkong med väldigt lite solljus...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Bo

« Svar #7 skrivet: 25 jun-10 kl 20:52 »
Startade tidigt i växthuset med potatis i en ölback och 4 spruckna svarta hinkar som jag ställde ut, när frostrisken var över. - I dag skördade jag 1200 gram och det blir inte mer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser